10 geweldige gezondheidsvoordelen van een hometrainer

10 geweldige gezondheidsvoordelen van een hometrainer

10 geweldige gezondheidsvoordelen van een hometrainerEen hometrainer is een ideaal fitnessapparaat om je benen en dijen te trainen en een slankere taille te krijgen terwijl je ook nog eens gewicht verliest. Maar wist je dat sporten op een hometrainer nog veel andere voordelen heeft voor je lichaam en gezondheid?

Trainen op een hometrainer geeft een gevoel van geluk door de afscheiding van zeer speciale hormonen, helpt ons om ons zelfverzekerder te voelen, vermindert stress en angst, heeft antidepressieve effecten, vermindert het risico op verschillende ziekten en is extreem efficiënt tegen slechte cholesterol.
Hoewel veel mensen dit niet weten, zijn de positieve effecten van lichaamsbeweging een enorm krachtig iets! Hieronder lijsten we dan ook de 10 belangrijkste gezondheidsvoordelen van trainen op een hometrainer op.

1. Je hart verbetert

Je hart is een spier. En zoals alle spieren moet ook je hart regelmatig getraind worden om in vorm te blijven. Een goed getraind hart zal zorgen voor een lagere hartslag, zowel in rust als tijdens inspanning. Een goed getraind hart klopt daardoor minder vaak en ervaart minder stress. De bloeddruk, die zorgt voor de bloedcirculatie in onze bloedvaten, is ook lager wanneer het hart gespierder is omdat het bij elke samentrekking een groter bloedvolume uitstoot. Als je op de middellange termijn regelmatig traint, verbeter je je cardiorespiratoire capaciteit. Kort gezegd, je zult inspanningen kunnen doen zonder meteen buiten adem te raken. Die voordelen van beweging op je hart helpen het risico op hart- en vaatziekten te verminderen. Mensen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen, hebben minder kans op een beroerte zoals een hartstilstand. Maar je zult pas de voordelen hiervan gaan ervaren nadat je enkele weken minimaal 2 tot 3 keer per week, gedurende 30 tot 45 minuten, traint. Om te weten te komen hoeveel je hart er belang bij heeft, kun je je hartslag in rust controleren en 3 à 4 weken later opnieuw.
De hometrainer is daarbij een ideaal fitnessapparaat om je hart te trainen.

2. Een hometrainer is goed voor je longen en ademhaling

 Eigenlijk verhoogt regelmatig fietsen je longcapaciteit niet. Je longcapaciteit is het luchtvolume dat je kunt inademen. In plaats daarvan hebben sporten als zwemmen of snorkelen een grotere impact op je longcapaciteit. Sport en fysieke activiteiten verhogen wel je spierprestaties waardoor spieren tijdens het sporten minder zuurstof nodig hebben en minder CO2 produceren. Je zult daarom tijdens het sporten niet zo snel buiten adem zijn als wanneer je niet gewend om te sporten. Bovendien kan regelmatig sporten helpen om je ademhalingsvermogen te verbeteren. Je leert namelijk de frequentie en intensiteit van je ademhaling tijdens het sporten beter te beheersen. Mensen met een chronische longziekte, astma of COPD kunnen door sport zelfs hun lichamelijke klachten verbeteren. Als jij één van deze ziektes hebt, is het wel belangrijk om altijd eerst een arts te consulteren om advies te vragen vooraleer je begint te sporten.

TIP: De longcapaciteit is niet gerelateerd aan fysieke prestaties. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat professionele atleten geen grotere longcapaciteit hebben dan niet-atleten, inclusief marathonlopers.

3. Je spieren versterken

Trainen op een hometrainer is de perfecte manier om je beenspieren te versterken. Maar ook je armen, dijen, billen, buik- en rugspieren versterk je op deze manier. Je spieren werken vooral wanneer je de weerstand van je hometrainer verhoogt. Een laag weerstandsniveau is goed om op te warmen en om je uithoudingsvermogen te verbeteren, maar niet om spieren te kweken. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden 😉


Spieren die geactiveerd worden op de hometrainer: 

  • De spieren van het onderlichaam werken permanent op de hometrainer: bilspieren, hamstrings (net onder de billen), quadriceps (aan voorkant van de dijen,) en de kuiten (aan de achterkant van de dijen).
  • Buik- en rugspieren zorgen ervoor dat je de positie van je lichaam kunt behouden en worden dus ook geactiveerd
  • Armspieren werken ook, zij het in mindere mate dan de spieren van je onderlichaam. De biceps en triceps, waarmee je het stuur vasthoudt zijn actief. Deze spieren zullen harder werken als je meer aan het stuur trekt, bijvoorbeeld tijdens een sprint.
  • Als je recht opstaat op de hometrainer en fietst met een hoge weerstand (staand tijdens het fietsen), werken de spieren van je armen (biceps en triceps) en de spieren van je onderrug meer dan de spieren van je dijen (quadriceps) en billen.


TIP: Wees gerust: je dijen of benen verdubbelen niet in volume, zelfs als je regelmatig traint. De hometrainer blijft een cardio apparaat en is niet hetzelfde als bodybuilding. Het biedt een zeer goede training die je kan helpen je benen te verfijnen, je dijen te versterken en je bilspieren te versterken. Bovendien zullen de resultaten niet van de ene op de andere dag gebeuren, helaas… Inderdaad, je moet volhouden om resultaten te zien.

4. Voordelen van een hometrainer voor gewichtsverlies

Het gebruik van een hometrainer kan je helpen veel calorieën te verbranden en is effectief voor gewichtsverlies. Wat je moet weten, is dat hoe hoger de intensiteit van je training, hoe meer calorieën je verbrandt. Maar hoe hoger de intensiteit van de training, hoe moeilijker het is om lang te blijven fietsen ...
Het is aan jou om de juiste balans te vinden. Je kunt ook afwisselen tussen een lange cardiotraining met een lage of gemiddelde intensiteit van 1 tot 2 keer per week en een training met hoge intensiteit (HIIT) bijvoorbeeld een keer per week.

Fysieke activiteit (1 uur) met verbrande calorieën

  • Hardlopen (5 km / u) 207 kcal
  • Hometrainer, matige intensiteit 413 kcal
  • Hometrainer, hoge intensiteit 620 kcal
  • Hometrainer, zeer hoge intensiteit 738 kcal

Om 1 kg te verliezen, moet je 3 keer per week 1 uur trainen op je hometrainer. Waarom is fietsen goed als je wilt afvallen? De hometrainer helpt je niet alleen om calorieën en vet te verbranden, maar versterkt ook je benen, dijen en billen. Het is daarom essentieel om een gezond en uitgebalanceerd dieet te combineren met regelmatige training als je een atletisch silhouet en mooie benen wilt hebben!

5. Vermindert het risico op diabetes type 2

Duursporten zoals fietsen op een hometrainer bieden veel voordelen voor diabetici. Wanneer we sporten, gebruiken onze spieren glucose en daalt daardoor de bloedsuikerspiegel. Diabetes wordt inderdaad gekenmerkt door een teveel aan suiker in het bloed. Veel wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat sport en lichaamsbeweging de bloedsuikerspiegel bij diabetici verlagen. Fysieke activiteit heeft ook voordelen voor insuline. Insuline is een hormoon dat door het lichaam wordt uitgescheiden en dat de bloedsuikerspiegel reguleert, met name de bloedsuikerspiegel na de maaltijd verlaagt. Bij diabetici werkt het insuline niveau niet meer correct, wat resulteert in een verhoging van de bloedsuikerspiegel. Sporten of regelmatig sporten maakt het lichaam gevoeliger voor insuline, wat betekent dat de hoeveelheid insuline die nodig is om de bloedsuikerspiegel te verlagen, afneemt. Sport is daarom goed voor een betere natuurlijke regulering van de bloedsuikerspiegel.




6. Geluksgevoel door endorfines

Wanneer je op een hometrainer traint, scheidt je lichaam hormonen af, vooral endorfines en serotonine, waardoor je je goed voelt. Deze hormonen, de zogenaamde happy hormones, reguleren de stemming, stress en angst. Ze leggen het antistress- en antidepressieve effect van sport uit, evenals het gevoel van geluksoefening. Als je je shot endorfine wilt ontvangen en het gevoel van euforie wilt ervaren dat gewoonlijk wordt omschreven als de ‘runners high', moet je minstens 1 uur of zelfs 2 uur op je hometrainer fietsen!

TIP: Een hometrainer kan je ook helpen stoppen met roken! Inderdaad, de aanmaak van endorfines die wordt gestimuleerd door het beoefenen van een duursport, verlicht de symptomen van verslaving en kan zo rokers helpen stoppen met roken.

7. Lage impact op botten en gewrichten

De hometrainer is een zachte en soepele sport die vaak wordt aanbevolen voor revalidatie, vooral na een knie- of enkelverstuiking. Indoor cycling is een lage impact sport die de gewrichten op een zachte manier en zonder schokken oproept. Je moet echter altijd van tevoren met je arts overleggen of de hometrainer in jouw geval wordt geadviseerd.

8. Cholesterol verlagen

Cholesterol is op zichzelf niet slecht, het is gewoon het teveel aan cholesterol dat het risico op hart- en vaatziekten verhoogt. 'Goede' cholesterol kan echter worden onderscheiden van 'slechte' cholesterol. Wat belangrijk is om te weten, is dat sport goede cholesterol bevordert en slechte cholesterol verlaagt. Deze positieve effecten van sport op cholesterol zijn in veel wetenschappelijke onderzoeken geanalyseerd en het is raadzaam voor mensen met cholesterolproblemen om regelmatig te sporten en aan lichaamsbeweging te doen!

9. Voordelen van indoor fietsen tegen ziektes als Alzheimer en Parkinson

De hometrainer is een zachte sport die het hele leven thuis kan worden beoefend, van 9 tot 99 jaar of toch bijna. Vooral na 65 jaar is het erg belangrijk om actief te blijven en regelmatig te blijven sporten en bewegen! Veel wetenschappelijke onderzoeken hebben inderdaad aangetoond dat fysieke activiteit, indien regelmatig beoefend, de risico's zou kunnen verminderen en de symptomen van degeneratieve ziekten zoals Alzheimer of Parkinson zou kunnen vertragen. Dit kan worden verklaard door het feit dat lichaamsbeweging bepaalde hersengebieden stimuleert. Recente studies tonen ook aan dat het nooit te laat is om te beginnen, omdat sport al na enkele weken nuttig kan zijn. Zoals steeds meer artsen zeggen, is sport de beste preventie tegen ouderdomsziekten!

10. Goed voor gezondheid en verlengt levensduur

Regelmatig fietsen op een hometrainer kan ook je levensverwachting verhogen! Veel wetenschappelijke onderzoeken hebben inderdaad aangetoond dat het regelmatig beoefenen van een sport niet alleen het risico op veel ziekten kan verminderen, het uiterlijk ervan kan vertragen en bepaalde symptomen kan verlichten, maar ook de effectiviteit van het immuunsysteem bij ouderen langer kan behouden, waardoor de levensverwachting toeneemt. Volgens de studie van Dr. Chi Pang Wen, waarbij meer dan 400.000 mensen ouder dan 12 jaar betrokken waren, zou gemiddeld 15 minuten fysieke activiteit per dag de levensverwachting met 3 jaar kunnen verhogen!

De gezondheidsvoordelen van een hometrainer zijn inderdaad verbluffend!

Regelmatige training op je hometrainer heeft grote voordelen voor je lichaam, gezondheid en humeur! Oefening en sport helpen ons om ons goed te voelen en dit positieve effect is niet alleen psychologisch, ons lichaam heeft het echt nodig. Je zou bijna kunnen bedenken dat ons lichaam ons elke keer dat we sporten bedankt door een dosis gelukkige hormonen af te geven!
Je weet nu alles over de buitengewone gezondheidsvoordelen van de hometrainer! Deel dit artikel en vertel het verder: nog steeds doen veel mensen helemaal niets aan lichaamsbeweging. De eerste stap naar elke verandering is bewustzijn!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Chesney
Aantal keer gelezen: 387x
Toegevoegd: 09-05-2020 05:43
Gewijzigd: 11-05-2020 08:47

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2854 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!