ABS fitnessbal

5 voordelen van een ABS fitnessbal

ABS fitnessbalJe kent ze vast wel: de gekleurde fitnessbal, gymbal of swissbal die je bijna in elke sportschool wel tegenkomt. Wanneer je niet veel tijd hebt naast je werk, vriend(in), familie, vrienden en je hobby’s of sport kan het wel eens moeilijk zijn om regelmatig te sporten. Ondanks de eindeloze mogelijkheden aan oefeningen die je kan doen met eigen gewicht, kan het erg fijn zijn om je oefeningen af te wisselen.


Bekijk de 5 voordelen van een ABS fitnessbal

1. ABS?

ABS! Dit is een afkorting voor Anti Burst System. Zeker niet iedere gymbal of fitnessbal is hiermee uitgerust, let dus goed op tijdens het shoppen. Het ABS zorgt ervoor dat een bal niet zomaar kan knappen en biedt je dus extra veiligheid. Het zou natuurlijk gek zijn wanneer je moet uitleggen dat je een blessure hebt omdat je van je fitnessbal bent afgevallen. Zelfs wanneer je met een scherp object, zoals een schaar, in de bal prikt zal de bal geleidelijk aan leeglopen. Ballen die uitgerust zijn met ABS zijn over het algemeen wel iets duurder dan de “gewone” swissbal, maar dit is het prijsverschil helemaal waard.

2. Buikspieren

Je buikspieren trainen blijft toch altijd een lastig geval. Vaak krijg je ontzettend zere plekken van het op de grond liggen en sit-ups heb je ook wel een keer gezien. Tijd om een beetje af te wisselen, vind je niet? Een fitnessbal is hier ideaal voor want je kan ontzettend veel buikspieroefeningen doen en het mooie is: je zit altijd lekker. Daarnaast kan je zelf kiezen of je de oefeningen heel intensief of juist minder intensief uitvoert door hoger of lager op de bal te gaan zitten. Dit maakt de gymbal een goed trainingsmiddel voor zowel de gevorderde als beginnende sporter.

3. Lol trappen

Je kunt met de bal super veel lol beleven zonder dat je er echt mee aan het trainen bent. Zo zie je wel eens dat de bal gebruikt wordt als voetbal voor paarden of dat ze half begraven in het zand als een soort trampoline functioneren. Laat vooral het kleine kind dat nog in je zit de vrije loop en wees creatief. Mocht je hier geen trek in hebben, zoek dan op YouTube eens op “excercise ball fails”. Het staat er vol mee!

4. Actief zitten

De ballen worden veel gebruikt om op te zitten en dit is niet alleen omdat een grote gekleurde bal zo leuk staat op kantoor. Doordat je op de bal zit creëert je een instabiele ondergrond voor jezelf, waardoor je lichaam eigenlijk constant kleine correcties moet maken. Hiermee train je onbewust je rugspieren en kun je ook nog eens allerlei rugklachten voorkomen. Onderuit gezakt zitten is geen optie, dus je zit ook nog eens erg rechtop op een bal. Wel is het belangrijk dat je de bureaustoel niet helemaal vervangt door een fitnessbal, dit is in sommige gevallen weer te veel van het goede. Het gekke van het zitten op een fitnessbal is dat je er automatisch van gaat bewegen, dus verbrand je ook nog eens calorieën! En dat is altijd goed toch?

5. Training afwisselend maken

De instabiele ondergrond heeft ook een heel tof en afwisselend effect op de oefeningen die je nu misschien wel op een fitnessmat doet. Door bijvoorbeeld met je voeten op de bal te balanceren kun je je push-ups een nieuwe dimensie geven. Je zult naast je armen ook voelen dat het effect op je buikspieren heeft. Probeer eens een plank te maken waarbij je je armen op de bal laat rusten. Dit zal de plankoefening echt merkbaar moeilijker maken, waardoor je veel meer uit je oefening kunt halen.

Welke maat fitnessbal heb je nodig

Zelf ook aan de slag met een fitnessbal? Volgens de bron, die onder het artikel staat, hoort bij iedere lichaamslengte een andere doorsnede en ziet dat er als volgt uit:
tot 150 cm - 30 cm t/m 40 cm
tot 160 cm - 41 cm t/m 50 cm
tot 173 cm - 51 cm t/m 60 cm
tot 185 cm - 61 cm t/m 70 cm
vanaf 185 cm - 71 cm t/m 80 cm

Fitnessbal oefeningen

Hieronder enkele oefeningen die je kan doen met of op de swissbal.

Overhead ball squat

Bij deze oefening houd je de bal boven je hoofd, met gestrekte armen. Op deze manier train je zowel armen, benen en billen. Verder voer je de squat uit op traditionele wijze. Belangrijk is dat je knieën niet over je tenen uitkomen en dat je altijd een actieve rug hebt.

Wall squat

Anders dan bij bovenstaande oefening plaats je de fitnessbal tussen je rug en muur. Zolang je rechtop staat is het midden van de bal ter hoogte van je onderrug. Wanneer je door de knieën gaat rolt de bal tot tussen je schouderbladen. Om deze oefening zwaarder te maken kan je enkele seconden blijven zitten wanneer je knieën een hoek van 90 graden hebben of een paar halters in je handen houden.

Ball lunge

Ga voor de fitnessbal en leg je rechter voet bovenop de bal. Stap met je linkervoet naar voren en zak daarna langzaam door je linkerknie. Zorg dat je knie niet voor je tenen uitkomt, om blessures te voorkomen. Bij deze oefening ga je zeker de trillingen voelen! Maar je kan altijd wat vast pakken voor de steun.

Roll out

Misschien ken je deze wel als Ab Wheel oefening! Neem plaats op je knieën en leg je onderarmen op de bal. Rol langzaam met de bal naar voren door je armen en lichaam vooruit te rekken. Houd hierbij constante spanning op je buikspieren en rol rustig weer terug.

Tricep dips

Voor deze oefening is het verstandig om eerst op de bal te gaan zitten. Plaats nu je handen naast je op de bal om vervolgens je heupen voor de bal te hangen. Je billen en rug hebben geen contact met de bal en je buigt nu je ellebogen om te zakken. Bij het op en neer bewegen houd je een rechte rug en gespannen buikspieren.

Hand off

Deze oefening kan even wennen zijn... Je neemt plaats op je rug met je armen, gestrekt, langs je oren. Je hebt de bal tussen je handen en beweegt je benen en armen tegelijkertijd de lucht in. wanneer zowel je handen en voeten in de lucht zijn, plaats je de bal tussen je voeten. Wanneer de bal stevig tussen je voeten zit laat je je armen en benen weer zakken. Vervolgens herhaal je de beweging en pak je de bal weer tussen je voeten weg.

Nu je de voordelen kent van een ABS fitnessbal, kan ook jij makkelijk aan je spieren, stabiliteit en fitheid werken! Je weet nu welke maat bij jou lengte hoort en welke oefeningen er mogelijk zijn. Mooiste van alles? Je hoeft hiervoor niet de sportschool in!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: alava
Aantal keer gelezen: 338x
Toegevoegd: 21-06-2017 15:43
Gewijzigd: 22-06-2017 11:26

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2158 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!