afslanken gezond eten

Afslanken, hoe doe je dat?

afslanken gezond etenWil je graag afslanken en kun je daarvoor wel wat tips gebruiken? Lees dan snel verder, want in dit artikel vind je meer informatie hoe je af kunt slanken. Er zijn verschillende mogelijkheden om af te slanken, hoe jij dat het beste kunt doen, kun je het beste zelf ervaren.

Afslanken zonder dieet

Veel mensen denken bij afvallen aan een dieet, maar je kunt ook heel goed afslanken zonder dieet. Je hoeft vanaf nu geen calorieën meer te tellen en te letten op de voedingscombinaties. Je hoeft ook geen honger te lijden en je kunt toch afslanken. Er zijn tal van opties mogelijk zonder dieet, waarmee jij toch af kunt vallen.

Doel afslanken

Heb jij al een doel voor ogen om af te slanken? Het kan zijn dat je bijvoorbeeld je buikje weg wilt hebben, maar het kan ook zijn dat je naar een bepaald streefgewicht wil en vijf of tien kilo af wilt vallen. Het gaat er om dat je op een goede en verantwoorde manier af gaat vallen, dit kan alleen wanneer je het stapsgewijs gaat doen. Je lichaam moet er ook aan kunnen wennen dat je een aantal kilo's minder gaat wegen. Het is niet zo dat je in een week alle kilo’s kwijt zult zijn die jij wil, dit zou ook niet goed zijn voor je lichaam.

Mogelijkheden afslanken

Er zijn verschillende manieren om af te slanken:

  • Bewegen, dit kan er voor zorgen dat je stofwisseling sneller op gang komt. Je komt hierdoor niet aan, maar je gaat goed bewegen en je conditie wordt hierdoor ook beter. Je zult ook merken dat je meer energie krijgt doordat je meer gaat bewegen. Bewegen kan binnen en buiten zijn, het gaat erom dat je meer gaat doen, actiever gaat worden.
  • Gezond eten is heel belangrijk. Zorg dat je alle vettigheid achterwege laat en zorg dat je meer groenten en fruit gaat eten. Als je dat niet gewend bent kun je dat leren eten. Bijvoorbeeld fruit in de yoghurt of je kunt een shake maken van diverse soorten groenten. Iedere dag heb je het nodig en varieer daarom zodat je dit vol kunt houden.
  • Gevarieerd eten is van groot belang. Iedere dag hetzelfde eten is saai, daarom is het goed dat je gaat kijken wat je lekker vindt en wat er allemaal met elkaar gecombineerd kan worden. Er zijn veel mogelijkheden en daarbij zouden recepten jou ook kunnen helpen om er voor te zorgen dat je meer gaat variëren om voedsel te leren eten. Afwisseling is belangrijk bij eten en dus ook bij afslanken.
  • Sporten gaat er voor zorgen dat je aan je lichaam gaat werken en meer conditie op gaat bouwen. Het zal er voor zorgen dat je je ook fitter gaat voelen en je zult ook merken dat je hierdoor echt af gaat slanken. Je gaat conditie opbouwen en je gaat zowel binnen als buiten sporten, wat het nog leuker maakt en intensiever.
  • Goede balans tussen eten en bewegen is belangrijk. Het is daarom van belang dat je bekijkt wat je gaat eten per dag en hoeveel je gaat bewegen. Wissel dit per dag ook af en een rustdag is ook goed. Je hoeft niet iedere dag te sporten. Je lichaam moet ook de tijd hebben om tot rust te komen en te herstellen en ook dat helpt je bij het afslanken.
  • Stress vermijden is belangrijk, want van stress kun je juist veel gaan eten en dan kom je weer aan. Je hebt niet voor niets het doel om af te slanken en dit kun je bereiken door leuke dingen te doen, actief zijn en bewegen en genieten van het leven. Ga er op uit met anderen en ontdek wat het leven je voor positieve dingen kan brengen. Wanneer je actief bezig bent, zul je niet zo snel gaan snacken.
  • Vergeet niet om voldoende te drinken.

Afslanken en voedingspatroon

Je wil afslanken, maar je wil geen dieet volgen. Hoe pak je het dan aan? Het is een goede manier om dan te gaan kijken naar je voedingspatroon. Er zijn namelijk bepaalde voedingsmiddelen en voedingsbestanddelen die je dik maken en erg ongezond zijn. Daarbij kun je denken aan suikers, enkelvoudige koolhydraten, zout en transvetten. Sommige mensen voegen hier zuivel ook aan toe. Maar ook kant en klare maaltijden en frisdranken moet je vermijden of in elk geval beperken. Er zitten vaak veel suikers in en die wil je juist vermijden als je af wil slanken.

Afslanken en gezonde voeding

Gezonde voeding is erg belangrijk als je af wil slanken. Het werkt ook preventief bij overgewicht en bij hart- en vaatziekten. Gezonde voeding kun je bij de bakker kopen, maar ook in de supermarkt en bij de slager. Als je af wil slanken dan is het van belang dat je stapsgewijs je ongezonde voeding weg gaat laten uit je huidige eetpatroon en gezonde voeding toe gaat voegen. Je zou hierbij de enkelvoudige koolhydraten kunnen vervangen door complexe koolhydraten. Het is aan te raden om daar zo snel mogelijk mee te beginnen, want dan zie je in wat er allemaal mogelijk is. Je kunt erg veel lekkere dingen maken door van voeding te wisselen en gezonde combinaties te maken. Je zou eens kunnen denken aan wat je nu allemaal wel mag eten:

  • Peulvruchten, bonen, linzen, groenten, fruit, noten, zaden, pitten, paddenstoelen.
  • Vis, kip, mager vlees, olijfolie, kokosvet, amaranth.
  • Quinoa, couscous, volkoren pasta.
  • Spelt, rogge, volkoren en zuurdesembrood.
  • Zilvervliesrijst
  • Diverse verse kruiden te denken aan peterselie, bieslook, tijm en koriander.

Het voordeel van het eten van gezonde voeding is dat je sneller verzadigd bent. Je gaat hierdoor minder eten en dat wil ook zeggen dat je per dag minder calorieën inneemt. Je lichaam krijgt vanaf nu genoeg voedingsstoffen binnen en er zullen dan ook geen tekorten ontstaan. Vanaf nu zal je lichaam ook geen signalen meer afgeven van honger en trek hebben. Je hebt nu een goed voedingspatroon en je lichaam zal er aan wennen. Ook genoeg bewegen is hierbij van belang, zodat je je fit blijft voelen.

Afslanken met recepten

Het afslanken kan soms een langdurig proces zijn, maar hoe kun je het toch volhouden? Om te beginnen is het goed om eens te kijken wat je al bereikt in korte tijd als je gezonder gaat eten. Je zult veel nieuwe dingen leren eten, maar je zult ook merken dat je fitter bent en ook al de nodige kilo’s gaat verliezen. Het is dan goed om te bekijken wat de vervolgstappen kunnen zijn. Iedere dag hetzelfde eten is niet leuk, dus zorg voor variatie. De variatie krijg je gemakkelijk door te denken aan recepten. Iedere dag een ander recept klaarmaken, om de beurt koken in huis. Hierdoor leer je ook veel nieuwe dingen eten en wanneer een recept goed bevalt, kun je de volgende keer een variatie hierop proberen. Dit maakt het koken en ook het eten leuker.

Afslanken tips

Een paar tips om af te slanken, deze krijg je nu als je er voor gaat kiezen en verder gaat lezen:

  • Om te beginnen is het van belang dat je nooit een ontbijt overslaat.
  • Je kunt de dag het beste beginnen met een eiwitrijk ontbijt en eventueel kun je daar wat fruit aan toevoegen. Je zult meteen merken dat je er energie van krijgt en deze voel je door je lichaam stromen.
  • Zorg dat je kiest voor een gezond tussendoortje zoals een stuk fruit of noten. Je kunt hierdoor voorkomen dat je echt honger krijgt en in de verleiding komt om te gaan snoepen.
  • Veel drinken is goed, denk aan groene thee of water. Het helpt je om de afvalstoffen af te voeren en het voorkomt ook de honger.
  • Kom je snel in de verleiding om te snoepen? Zorg er dan nu voor dat je geen dingen in huis haalt die ongezond zijn. Haal alleen gezonde producten in huis die je mag nuttigen tijdens het afslanken en die je helpen. Als je namelijk weet wat er in huis is, kun je er zin in krijgen en is de kans groot dat je het toch gaat eten. Zorg dat het er niet is, dan hoef je het ook niet te weerstaan!
  • Als je aan het koken bent, dan kun je alvast een beetje bospeen of komkommer nemen, je hebt meteen wat om op te knabbelen en zo kun jij ook de ergste honger meteen stillen. Je gaat hierdoor ook minder eten bij de warme maaltijd en dat is ook weer positief als je af wil slanken. Gezond eten is erg belangrijk bij het afslanken. Zorg dat je een bakje sla op tafel zet met komkommer en tomaat, zodat je dat bij je vlees kunt eten. Het is gezond, lekker en het is voedzaam.
  • Je maag geeft niet meteen een seintje af naar de hersenen dat je vol zit. Stop daarom met het eten wanneer je voor 80% hebt gegeten, want je zult merken dat je dan echt vol zit.
  • Maak een schema met wat je wanneer gaat eten, daardoor leer je ook variëren met je maaltijden. Bekijk wat recepten. Wat ga jij bereiden om af te slanken?





                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Hans
Aantal keer gelezen: 734x
Toegevoegd: 29-06-2016 20:39
Gewijzigd: 15-07-2016 20:43

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2142 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!