vrouw afvallen

Afvallen na je bevalling

vrouw afvallenBij sommige vrouwen lijkt het alsof de zwangerschapskilo’s er vanzelf weer afvliegen, maar helaas zijn we lang niet allemaal zo gelukkig. In dit artikel geven we je daarom tips over hoe je het beste kunt afvallen na je bevalling.

Zo snel mogelijk afvallen?

In dit artikel richten we ons op een gezond afvaldieet. Afvallen op een manier die gezond is voor jou en je baby is het doel en niet simpelweg zo snel mogelijk zoveel mogelijk kilo’s kwijtraken. Diëten die enkel gericht zijn op zoveel mogelijk gewichtsverlies in korte tijd, de zogeheten crash diëten, kunnen er namelijk voor zorgen dat je voedingsstoffen tekort komt. Dat is natuurlijk schadelijk voor je eigen gezondheid. Als je borstvoeding geeft, betekent dit dat je jouw kindje ook niet van alle benodigde voedingsstoffen kan voorzien. Daarnaast loop je het risico dat je melkproductie achteruit gaat als je te snel probeert af te vallen. Dat brengt ons meteen bij het volgende punt: afvallen en borstvoeding.

Afvallen en borstvoeding

Sommige mensen denken dat het schadelijk kan zijn als je een afslankdieet volgt terwijl je borstvoeding geeft. Dit is echter niet waar. Zolang je op een gezonde manier probeert af te vallen, kan je borstvoeding en afslanken prima combineren.

Het geven van borstvoeding kan je ook helpen bij het afvallen. Door het aanmaken van de moedermelk gebruikt je lichaam namelijk meer calorieën, waardoor je makkelijker vet kan verbranden.

De twee sleutels tot succesvol afvallen

Afvallen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Je hoeft er zelfs geen honger voor te lijden. Het gaat erom dat je eetpatroon bestaat uit een juiste verdeling van macronutriënten en de juiste hoeveelheid calorieën.

Een calorietekort

Om af te vallen na je bevalling moet je ervoor zorgen dat je lichaam vet verbrandt. Dit doe je door ervoor te zorgen dat je lichaam energie tekort komt, zodat het de energie uit je vetweefsel gaat halen. Je moet dus zorgen voor een calorietekort. Dit kan je doen door enerzijds minder calorieën te consumeren en anderzijds meer calorieën te verbranden. Dat doe je door anders te eten en meer te bewegen. Zoals gezegd helpt borstvoeding je ook om meer calorieën te verbruiken.

Houd jij niet zo van sporten? Dat is gelukkig niet erg. Sporten om meer calorieën te verbranden is namelijk niet noodzakelijk om je zwangerschapskilo’s kwijt te raken. Je voeding speelt namelijk de belangrijkste rol. Extra lichaamsbeweging is daarom niet per se nodig.

Let op: het is belangrijk om een calorietekort te creëren, maar het aantal calorieën dat bij de meeste diëten wordt aangehouden is te laag voor vrouwen die borstvoeding geven. Kies daarom altijd voor een dieet dat speciaal afgestemd is op vrouwen die borstvoeding geven of verhoog zelf het aantal calorieën bij een regulier dieet.

De macronutriënten

Naast calorieën, zijn ook macronutriënten van cruciaal belang om op een gezonde en prettige manier gewicht te verliezen na je bevalling. De macronutriënten in onze voeding zijn eiwitten, vetten en koolhydraten. Om af te vallen zonder honger raden we je aan om meer vetten en eiwitten te eten en minder (simpele) koolhydraten.

Vetten eten om vet te verliezen? Ja, dat klinkt vreemd. Maar het is wel effectief. Er zijn tal van onderzoeken die aantonen dat een dieet dat rijk is aan eiwitten en vetten je helpt om gewicht te verliezen. Dit komt doordat vetten en eiwitten goed verzadigen. Dat wil zeggen dat je er langer vol door zit. Daardoor krijg je minder snel opnieuw trek en eet je dus minder. Zo krijg je in totaal minder calorieën binnen, zonder dat je last hebt van honger.

Natuurlijk is het wel belangrijk om gezonde vetten te eten. Bijvoorbeeld vette vis die rijk is aan omega 3. Ongezonde vetten, zoals die in gefrituurd eten, kan je beter laten staan.

Van koolhydraten kan je juist beter wat minder eten. Koolhydraten zijn namelijk een snelle energiebron. Ze voorzien je lichaam snel van energie doordat je lichaam de koolhydraten snel omzet in suikers. Deze suikers komen vervolgens in je bloed terecht waar ze dienen als energiebron voor je spieren en voor allerlei lichaamsprocessen.

Dat klinkt natuurlijk goed, maar er is een probleem. Simpele koolhydraten, die bijvoorbeeld in wit brood en pasta te vinden zijn, worden extra snel door je lichaam opgenomen. Hierdoor komt er in een korte tijd veel suiker in je bloed terecht. Gebruik je de energie uit deze suiker niet meteen? Dan slaat je lichaam deze energie op als lichaamsvet.

Helemaal geen koolhydraten meer?
Simpele koolhydraten helpen je dus niet bij het afvallen, maar het is niet de bedoeling dat je koolhydraten helemaal schrapt. Je lichaam heeft namelijk wel koolhydraten nodig om goed te blijven functioneren. Gelukkig zijn er naast simpele koolhydraten ook complexe koolhydraten. Deze koolhydraten worden een stuk langzamer door je lichaam opgenomen, waardoor de suiker geleidelijk aan in je bloed terecht komt.

Geschikte voeding om af te vallen

Je hoeft bij het afvallen na je bevalling helemaal geen honger te lijden. Er is namelijk veel voeding die weinig calorieën bevat, waardoor je er veel van mag eten. Daarnaast is er ook voeding die wel calorierijk is, maar je goed verzadigt doordat het ook veel eiwitten en vetten bevat. Deze calorierijke voeding kan je tijdens het afslanken na je bevalling met mate eten. Hieronder vind je een overzicht van voorbeelden van geschikte voeding.

Caloriearme voeding

Van deze voeding mag je veel eten tijdens het afslanken. Van de groentes kan je zelfs onbeperkt eten, indien je verschillende groentesoorten blijft afwisselen. Van het fruit raden we je aan om iedere dag twee stuks of porties te eten. Fruit is natuurlijk erg gezond, maar het bevat ook veel suiker. Het effect van deze suikers heeft in je lichaam hetzelfde effect als andere simpele koolhydraten.

  • Sperziebonen
  • Spinazie
  • Andijvie
  • Komkommers
  • Tomaten
  • Paprika’s
  • Sla
  • Uien
  • Prei
  • Wortels
  • Spruitjes
  • Bloemkool
  • Broccoli
  • Paksoi
  • Waterkers
  • Radijsjes
  • (Bleek)selderij
  • Witlof
  • Courgette
  • Aubergine
  • Aardbeien
  • Bessen
  • Bramen
  • Frambozen
  • Sinaasappels
  • Grapefruit
  • Citroen
  • Meloen
  • Kipfilet
  • Kalkoenfilet
  • (Magere) biefstuk
  • (Mager) rundergehakt
  • Witte tonijn
  • Kabelkauw
  • Koolvis
  • Slibtong

Voeding die rijk is aan eiwitten en/of vetten

Onderstaand eten verzadigt goed en helpt je daardoor bij het afvallen. Het bevat wel veel calorieën, dus eet hiervan met mate.

  • Vette vis
  • Vlees
  • Kip
  • Eieren
  • Noten
  • Zaden
  • Kwark
  • Volle yoghurt
  • Grasboter

Voeding met complexe koolhydraten

Onderstaande voedingsmiddelen zijn goede bronnen van complexe koolhydraten.

  • Groene bladgroentes
  • Peulvruchten
  • Bonen
  • Havermout
  • Volkoren producten
  • Zoete aardappelen
  • Pompoen 

Geschikt drinken tijdens het afvallen

Naast je voeding, is het natuurlijk ook belangrijk wat je drinkt. Voldoende drinken is namelijk cruciaal voor je gezondheid en als je borstvoeding geeft is het extra belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende vocht binnenkrijgt.

Voorbeelden van geschikt drinken tijdens het afvallen:

  • Bronwater
  • Kraanwater
  • Verse smoothies (voeg bij voorkeur ook wat vetten en/of eiwitten toe)
  • Thee (bijvoorkeur groene thee of rooibos)
  • Zwarte koffie (bijvoorkeur biologisch)
  • Bouillon (vermijd bouillonblokjes met E621)

Voeding en dranken om te vermijden

Wil jij gezond afvallen na je bevalling? Vermijd dan het volgende eten en drinken:

  • Suiker
  • Wit brood
  • Witte rijst
  • Pasta
  • Koek en snoep
  • Gefrituurd eten
  • Kant-en-klaar maaltijden
  • Kant-en-klare zoutjes en chips
  • Alcohol
  • Frisdrank
  • Fruitsap uit pak*

* Wellicht verbaast het je dat fruitsap uit pak ook bij de lijst van te vermijden producten staat. Fruitsap lijkt natuurlijk erg gezond. Op de verpakking is vers fruit te zien en er staat vaak op het pak dat er vitamines inzitten. In werkelijk bevat het echter veel suiker, terwijl veel vezels en andere waardevolle voedingsstoffen tijdens de productie verloren zijn gegaan. We raden je daarom aan om in plaats van een glas fruitsap te kiezen voor een stuk vers fruit of een verse smoothie.

Waar focus jij jezelf op?

Het is logisch dat je het liefst zo snel mogelijk weer in vorm wil zijn na je bevalling. Daarbij willen we je natuurlijk ook niet ontmoedigen, maar probeer jezelf in de eerste tijd vooral op je baby te focussen. De eerste maanden zijn speciaal en gaan enorm snel voorbij. Neem daarom de tijd en rust om hiervan te genieten. Probeer dus gezond te eten en gebruik daarbij de tips uit dit artikel, maar vergeet niet vooral veel te genieten van de babytijd.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Charlotte
Aantal keer gelezen: 942x
Toegevoegd: 09-12-2016 10:08
Gewijzigd: 20-12-2016 17:15

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2288 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!