Alanya

Alanya

AlanyaAlanya is een strandstad en een stad in de provincie van Antalya aan de zuidkust van Turkije, in de Middellandse Zeeregio van Turkije, 138 kilometer in het oosten van de stad Antalya. In 2010 had de stad een inwonersaantal van 98.627, terwijl het district stad Alanya een oppervlakte van 1.598,51 vierkante kilometer en 248.286 inwoners heeft.

Vanwege de natuurlijke strategische ligging op een klein schiereiland in de Middellandse Zee onder de Tarus gebergte, Alanya is voor veel mensen een lokaal bolwerk geweest voor rijken in Anatolië, inclusief Macedonisch Egypte en Ptolemeische rijk, Seleucidische Rijk, Romeinse Keizerrijk, Byzantijnse Rijk en Ottomaanse Rijk. Het grootste politieke belang van Alanya kwam in de middeleeuwen met het Sultanaat van Rûm onder de heerschappij van Alaeddin Kayqubad I, van wie de stad zijn naam kreeg. Z’n bouwcampagne resulteerde in veel van de bezienswaardigheden van de stad, zoals de Kızıl Kule, Tersane en Kasteel Alanya.

Klimaat

Alanya heeft een typische Middellandse Zee klimaat. Gelegen aan de Middellandse Zeegebied, de subtropische hogedrukgebied zorgt ervoor dat de meeste regen in de winter komt, de zomers lang, heet en droog achterlaten, waardoor het Alanya Bestuur van Toerisme de slogan gebruikt ‘’Waar de zon lacht’’. Stormcellen brengen soms watercircuits met gezond weer mee wanneer ze dicht bij de kust zijn. De aanwezigheid van het Taurus-gebergte in de nabijheid van de zee veroorzaakt mist, waardoor op zijn beurt vele ochtenden zichtbaar regenbogen vormen. De hoogte van de bergen creëren een interessant effect, omdat sneeuw vaak op het te zien is, zelfs op warme dagen in de stad beneden. De zee bij Alanya heeft een gemiddelde temperatuur van 21.4 graden jaarlijks, met een gemiddelde Augustus temperatuur van 28 graden.

Toerisme

Alanya is een populaire bestemming voor toerisme en verantwoordelijk voor negen procent van de toeristische sector in Turkije en dertig procent van de buitenlandse aankopen in vastgoed. Sinds de eerste moderne motel werd gebouwd in 1958, beschouwd als het eerste jaar van de toeristenindustrie in Alanya, hebben hotels geracet om de toestroom van toeristen tegemoet te komen en de stad claimt vanaf 2007, meer dan 157.000 hotelbedden. Damlataş grot, die oorspronkelijk leidde tot de komst van buitenstaanders vanwege het microklimaat van de grot, met een gemiddelde temperatuur van 22 graden en 95% vochtigheid, is toegankelijk aan de westkant van het schiereiland met paden van het strand van Damlataş. Vele toeristen, vooral Scandinaviërs, Duitsers, Russische en Nederlanders, gaan op vakantie naar Alanya tijdens de warmere maanden. De toeristen voelen zich aangetrokken door het gebied omdat de prijzen van gebouwen niet duur zijn, warm weer, zandstranden, toegang tot de historische bezienswaardigheden van Antalya en een verfijnde keuken.



Economie

De toeristenindustrie in Alanya is iets minder dan 1,1 miljard euro per jaar waard en is daarom de belangrijkste industrie. Het gebied staat verder bekend om zijn vele fruitkwekerijen, met name citroenen en sinaasappels, en grote oogsten van tomaten, bananen en komkommers. Ongeveer 80.000 ton citrusvruchten werden geproduceerd in 2016 op 16.840 hectare. De greengage-pruim en de avocado zijn steeds populairder fruit van het vroege seizoen waarin citrusvruchten niet meer rendabel worden.

Vanwege de natuurlijke strategische ligging op een klein schiereiland in de Middellandse Zee onder de Tarus gebergte, Alanya is voor veel mensen een lokaal bolwerk geweest voor rijken in Anatolië, inclusief Macedonisch Egypte en Ptolemeische rijk, Seleucidische Rijk, Romeinse Keizerrijk, Byzantijnse Rijk en Ottomaanse Rijk. Het grootste politieke belang van Alanya kwam in de middeleeuwen met het Sultanaat van Rûm onder de heerschappij van Alaeddin Kayqubad I, van wie de stad zijn naam kreeg. Z’n bouwcampagne resulteerde in veel van de bezienswaardigheden van de stad, zoals de Kızıl Kule, Tersane en Kasteel Alanya.

Klimaat

Alanya heeft een typische Middellandse Zee klimaat. Gelegen aan de Middellandse Zeegebied, de subtropische hogedrukgebied zorgt ervoor dat de meeste regen in de winter komt, de zomers lang, heet en droog achterlaten, waardoor het Alanya Bestuur van Toerisme de slogan gebruikt ‘’Waar de zon lacht’’. Stormcellen brengen soms watercircuits met gezond weer mee wanneer ze dicht bij de kust zijn. De aanwezigheid van het Taurus-gebergte in de nabijheid van de zee veroorzaakt mist, waardoor op zijn beurt vele ochtenden zichtbaar regenbogen vormen. De hoogte van de bergen creëren een interessant effect, omdat sneeuw vaak op het te zien is, zelfs op warme dagen in de stad beneden. De zee bij Alanya heeft een gemiddelde temperatuur van 21.4 graden jaarlijks, met een gemiddelde Augustus temperatuur van 28 graden.

Toerisme

Alanya is een populaire bestemming voor toerisme en verantwoordelijk voor negen procent van de toeristische sector in Turkije en dertig procent van de buitenlandse aankopen in vastgoed. Sinds de eerste moderne motel werd gebouwd in 1958, beschouwd als het eerste jaar van de toeristenindustrie in Alanya, hebben hotels geracet om de toestroom van toeristen tegemoet te komen en de stad claimt vanaf 2007, meer dan 157.000 hotelbedden. Damlataş grot, die oorspronkelijk leidde tot de komst van buitenstaanders vanwege het microklimaat van de grot, met een gemiddelde temperatuur van 22 graden en 95% vochtigheid, is toegankelijk aan de westkant van het schiereiland met paden van het strand van Damlataş. Vele toeristen, vooral Scandinaviërs, Duitsers, Russische en Nederlanders, gaan op vakantie naar Alanya tijdens de warmere maanden. De toeristen voelen zich aangetrokken door het gebied omdat de prijzen van gebouwen niet duur zijn, warm weer, zandstranden, toegang tot de historische bezienswaardigheden van Antalya en een verfijnde keuken.

Economie

De toeristenindustrie in Alanya is iets minder dan 1,1 miljard euro per jaar waard en is daarom de belangrijkste industrie. Het gebied staat verder bekend om zijn vele fruitkwekerijen, met name citroenen en sinaasappels, en grote oogsten van tomaten, bananen en komkommers. Ongeveer 80.000 ton citrusvruchten werden geproduceerd in 2016 op 16.840 hectare. De greengage-pruim en de avocado zijn steeds populairder fruit van het vroege seizoen waarin citrusvruchten niet meer rendabel worden.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: SuccesMedia
Aantal keer gelezen: 482x
Toegevoegd: 11-02-2019 12:17
Gewijzigd: 13-02-2019 16:28

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2656 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!