Alles wat je moet weten over het beroep SEO specialist

Alles wat je moet weten over het beroep SEO specialist

Alles wat je moet weten over het beroep SEO specialistSEO-specialist is een afkorting van de Engelse term search engine optimazation. Ofwel gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor de zoekresulaten van Google of Bing. De baan SEO-specialist bestaat nog niet zo heel lang. Door de verschuiving van offline media naar online ontstaan er steeds meer banen binnen de digital marketing branche. Klinkt de functie SEO-specialist interessant en wil je hier meer over weten? In dit artikel vind je de belangrijkste informatie.

SEO specialist in het kort

Hierboven hadden we al even in een notendop beschreven wat de SEO-specialist inhoudt. In deze alinea willen we hier dieper op ingaan. De functie SEO-specialist hangt nou samen met SEA-specialist, echter is er wel een verschil tussen deze functies. SEO is namelijk ‘’gratis’’ en SEA is betaald. Bij SEO gaat het erom om ‘’gratis’’ een betere positie te verkrijgen in de zoekresultaten. Het gaat hierbij om organische groei. Bij SEA worden er advertenties ingekocht, die bovenaan de resultaten van Google weergeven worden. Nu is de vraag alleen: ‘hoe zorgt een SEO-specialist voor meer organische groei’? Bij zoekmachine optimalisatie draait het om drie dingen:

  • Content
  • Techniek
  • Linkbuilding

Content

Onder content valt on-page teksten op een website en het schrijven van blogs op een blogpagina. Verder moet een SEO-specialist constant kijken welke zoekwoorden veel gebruikt worden door zoekers op het internet. De zoekwoorden ook wel keywords genoemd met een hoog zoekvolume moeten vervolgens verwerkt worden in on-page teksten op de website. Door content toe te voegen met deze keywords is de kans groot dat als een zoeker iets intypt in Google ze terecht komen op jouw pagina omdat je dit keyword hebt toegevoegd in de tekst. Het is dan ook de taak aan een SEO-specialist om de teksten op een website constant te optimaliseren met nieuwe keywords, zodat de pagina relevant blijft. De content kan een SEO-specialist zelf schrijven of uitbesteden aan een ervaren copywriter. Bij de meeste marketingbureaus zullen de specialisten regelmatig teksten schrijven, dit is zeker iets wat bij het werk hoort.

Techniek

Het tweede onderdeel van SEO is techniek. Hierbij gaat het vooral om de backend van een website. Hoe zit de website technisch in elkaar en hoe kan de website verbeterd worden zodat het de gebruikerservaring ook wordt verbeterd. Laad de website niet snel genoeg, dan zal een bezoeker de website verlaten. Deze bounce rate zal van invloed zijn op de positie in de zoekresultaten. Een SEO-specialist zal dan moeten uitzoeken hoe het komt dat bezoekers zo snel de website verlaten en zal advies moeten geven over de het versnellen van de laadtijd. Een ervaren specialist zal veel verstand hebben van techniek en zal samen met de webbouwer kunnen kijken hoe de website SEO-technisch goed in elkaar moet zitten.

Linkbuilding

Het laatste onderdeel van SEO is linkbuilding. Dit betekent dat een link van een website geplaatst wordt in een blog, partnerpagina of op een startpagina zodat de waardes van deze pagina doorgegeven worden aan de website. Linkbuilding is één van de eerste onderdelen die een SEO-specialist zal gaan uitvoeren. Het is namelijk de basis voor een goede website. De specialist zal backlinks verzamelen en andere websites benaderen voor een samenwerking. Naast deze drie pijlers van SEO, moet de specialist ook analyses kunnen maken om te achterhalen hoe de posities van de klant kunnen stijgen. Deze analyses moeten gemaakt worden via verschillende tools en programma’s.




Vooropleidingen

Voor een baan als SEO-specialist zijn er geen specifieke opleidingen beschikbaar. Maar er wordt toch wel vaak Hbo denk-en werkniveau gevraagd. Daarom is de bekende marketing opleiding Commerciële Economie vaak wel de opleiding voor een SEO-specialist. Tijdens de studie leert de student over het schrijven van marketingplannen waarin de kosten-en baten en de marketingcommunicatiemiddelen beschreven worden. Online marketing is vaak nog wel een klein onderdeel van de studie maar zal met de jaren toenemen. Naast een klassikale Hbo studie heeft SRM (zelfstudie bedrijf) een speciale opleiding ontwikkeld voor mensen die later in de digital marketing branche willen gaan werken. Bij deze studie zullen marketing vakken waarbij de strategie en positionering uitgelegd worden centraal staan. Daarnaast wordt ook het thema online marketing uitgebreid behandeld. Deze praktijkgerichte opleiding is zeer geschikt voor mensen die een carrière switch willen maken of die graag als SEO-specialist of digital marketeer aan de slag willen gaan.

Welke skills en competenties beschikt een SEO specialist?

Wil je graag werken als SEO specialist, dan is het goed om je af te vragen of je over de volgende skills en competenties beheerst:

  • Kritisch denkvermogen – je moet kritisch kunnen kijken naar verschillende websites en een onderscheidt kunnen maken tussen een goede en een slechte website.
  • Creativiteit – je moet niet alleen creatief zijn bij het bedenken en schrijven van blogs, on-page artikelen. Maar ook als het gaat om linkbuilden en manieren bedenken hoe de website van je klant beter gaat scoren in Google.
  • Analytisch – je moet websites en keywords kunnen analyseren om vervolgens een stappenplan te maken en advies te kunnen geven over hoe de website van de klant het beter kan doen.
  • Flexibiliteit – flexibiliteit is één van de belangrijkste competenties als SEO specialist. Er kan namelijk ineens een update zijn geweest waardoor de posities van de klant zijn gedaald. Ga je dan al je werk laten liggen en op onderzoek uit hoe je de posities kan verbeteren of maak je eerst je werk af en ga je daarna aan de slag?
  • Resultaatgericht – Een winnaarsmentaliteit, scoren, beter worden, meer bezoekers, hogere posities en meer omzet. Dat is waar het uiteindelijk voor de klant allemaal omgaat. Als specialist moet je resultaatgericht te werk gaan. Als ik dit doe, wat gaat het dan opleveren voor de klant. Dat is een vraag die je jezelf constant moet stellen.

 

Waar werkt een SEO specialist?

Er zijn verschillende plekken waar een SEO specialist terecht kan namelijk een online marketing bureau, bij een bedrijf zelf in dienst of als Zzp’er. Bij een marketing bureau werken als specialist komt het vaakste voor. De meeste bedrijven huren een bureau in voor hun specifieke kennis. Enkele bedrijven hebben hun eigen specialisten in dienst. Het voordeel van werken bij een bureau is dat je kennis krijgt over verschillende klanten in diverse branches. En het voordeel van werken bij een bedrijf is dat je echt dicht op het account zit en precies kan kijken naar de stijgingen en dalingen. Het nadeel van werken bij een bureau is dat je niet goed kan bijhouden hoe de website van klanten precies stijgt of daalt. Dit komt omdat je te maken hebt met veel verschillende klanten. Wel is het goed om bij een bureau te werken zodat je veel werkervaring kan op doen. Deze werkervaring kan je mooi meenemen voor als je later toch besluit om bij een bedrijf in dienst te gaan.








                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: marloes83
Aantal keer gelezen: 1248x
Toegevoegd: 10-06-2020 12:57
Gewijzigd: 11-06-2020 09:37

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!