Het inzetten van offline kanalen alleen is niet langer voldoende om consumenten aan je bedrijf te binden. Online branding is niet alleen noodzakelijk om de concurrentie aan te kunnen gaan met anderen binnen je branche. Ook biedt het kansen! Vaak wordt online branding niet volledig benut door organisaties. Wat is online branding? Hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Dit artikel vertelt je er meer over.
Onder branding verstaan we het positioneren van je merk of bedrijf binnen een bepaalde markt. Welke uitstraling streef je na? Welke doelgroep wil je aanspreken met je merk? Het zijn slechts voorbeelden van factoren, die invloed hebben waarop een organisatie zich in de markt positioneert. Branding komt zowel online, als offline voor. Denk ook aan advertenties in kranten, op de billboards langs de snelweg, enzovoorts.
Het in de markt positioneren van je merk is niet voldoende om het maximale uit online branding te halen. Consumenten hebben gemiddeld zeven contactmomenten met een merk nodig, alvorens zij een product of dienst afnemen. Door continu signalen af te geven via online kanalen, probeer je dit aantal contactmomenten zo snel en efficiënt mogelijk te behalen. Een consument moet immers voor jouw product kiezen, in plaats van voor die van een concurrent.
De basis van online branding wordt gevormd door een duidelijk herkenbare en unieke huisstijl. Denk hierbij niet alleen aan het logo van je bedrijf, maar bijvoorbeeld ook aan de website en pagina’s op sociale media. Professionele vormgevers kunnen je helpen bij een huisstijl ontwerpen. Probeer hierbij te analyseren welke beeldelementen concurrenten gebruikt hebben. Hoe kun jij jouw merk laten opvallen? Kijk bijvoorbeeld eens naar de logo’s van schildersbedrijven in de buurt. De kans is groot dat meer dan de helft een schilderskwast in de het logo heeft laten opnemen. Hoewel dit past bij de diensten die de schilder aanbiedt, is het bepaald niet uniek.
Minstens zo belangrijk als het feit dat een huisstijl uniek en duidelijk herkenbaar moet zijn, is het feit dat je een tijdloze huisstijl wenst. Je wilt voorkomen dat het logo of bijvoorbeeld briefpapier al na een paar jaar vernieuwd moet worden, omdat je bent afgegaan op de trends van dit moment. Hoewel een logo zich door de jaren heen kan ontwikkelen, zouden de veranderingen hierbij minimaal moeten zijn. Denk aan het behoud van de kleuren in het logo, maar het veranderen van het lettertype of formaat van de letters. Je ziet bij veel bekende merken dat ze met de jaren hun logo steeds iets vernieuwen en verbeteren op een eigentijds logo te houden. Denk bijvoorbeeld aan het logo van Shell of Coca Cola: beide hebben een hele transformatie doorgemaakt de afgelopen tientallen jaren. Erg leuk om te zien.
Een tool die bijhoudt hoevaak er naar je merknaam wordt gezocht en hoe vaak die van concurrenten wordt gezocht.
Nadat je de huisstijl voor je bedrijf ontwikkeld hebt, is het zaak om de online kanalen van je organisatie in te richten. Online branding komt in tal van verschillende vormen voor. Regelmatig wordt gedacht, dat online branding stopt bij het ontwikkelen van een website en het inrichten van kanalen op sociale media. Online branding gaat verder dan dat! Denk bijvoorbeeld ook aan een chatfunctie, waarvan Whatsapp for Business een goed voorbeeld is. Consumenten moeten snel antwoord kunnen krijgen op hun vragen, evenals dat ze bij problemen snel geholpen willen worden. Een chat vormt hiervoor de oplossing!
Naast een website en sociale media is ook een nieuwsbrief, of e-mail marketing in z’n algemeenheid een belangrijk onderdeel van online branding. Met e-mail marketing houd je consumenten betrokken bij je merk. Je brengt hen op de hoogte van nieuwe aanbiedingen, introduceert een nieuwe dienst, enzovoorts. Het betrokken houden van consumenten is cruciaal, wanneer je ervoor wilt zorgen dat een klant nog eens bij je terugkeert.
Tip: vraag consumenten na het plaatsen van een bestelling per mail om een recensie over je achter te laten. Zo draagt een consument bij aan de betrouwbaarheid van je organisatie! Ook deze review websites zouden een belangrijk onderdeel moeten zijn van de online branding van je organisatie.
Ook Google Adwords is een voorbeeld van online branding. Vaak maakt men onderscheid tussen twee vormen van het verbeteren van posities in de zoekresultaten, namelijk: Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Door advertentieruimte te kopen op je belangrijkste zoekwoorden, zal je al snel aan naamsbekendheid winnen. Combineer het inkopen van advertentieruimte met het structureel en organisch verbeteren van je positie in de zoekresultaten. SEO helpt je hierbij! Er zijn verschillende partijen, die hulp kunnen bieden bij het uitvoeren van online marketing.
Eerder werd al aangehaald dat online branding bijdraagt aan het positioneren van je merk binnen een bepaalde markt. Het positioneren van een merk klinkt makkelijker, dan dat dit in de praktijk is. Welke koers wil je als bedrijf varen? Wat is de missie van je organisatie en welke visie streef je na? Dergelijke vragen zullen beantwoord moeten worden, alvorens je aan de slag gaat met online branding. Zou de focus ontbreken in het positioneren van je merk in de markt, dan zal online branding vrijwel altijd inefficiënt worden ingezet. Iets wat voor onnodig hoge kosten zorgt en nauwelijks resultaten oplevert.
Onderdeel van de te varen koers is het bepalen van de doelgroep van je organisatie. Op het moment dat je al een groot aantal klanten van producten of diensten voorzien hebt, zal het relatief makkelijk zijn om je doelgroep te bepalen. Kijk hierbij naar het type klant (zakelijk of particulier), het geslacht van klanten, de woonplaats van klanten, enzovoorts. Het zegt iets over het type consument, wat jouw merk momenteel aanspreekt! Probeer op basis van de gevonden data een persona uit te werken van een typische klant uit jouw doelgroep.
Tip: schakel hulp in bij de toepassing van online branding voor jouw organisatie! Een online branding specialist kan je vaak meer vertellen over de verschillende vormen hiervan, de basis die op orde moet zijn voor online branding en zorgdragen voor de uiteindelijke toepassing hiervan.