Angst verminderen met deze 7 tips

Angst verminderen met deze 7 tips

Angst verminderen met deze 7 tipsAngst kan je leven behoorlijk be´nvloeden. Het kan erg moeilijk zijn als je vaak angstig voelt. Soms lijkt het alsof er geen uitweg meer is. Maar gelukkig zijn er wel een aantal manieren om je angst te verminderen! Daarnaast is het ook belangrijk om van het leven te genieten! Ik zal hieronder in dit artikel ingaan op de 6 belangrijkste tips om angst te verminderen.

Wat zijn de verschillende soorten angst?

Een van de meest voorkomende vormen is angst om afgewezen te worden. Dit kan variëren in ernst, maar het is het meest voorkomende. Maar er zijn naast de angststoornissen ook nog andere veel voorkomende angsten.

Andere angst zijn onder andere:

  • Angst om ontslagen te worden

  • Angst voor het verliezen van iemand die je lief is

  • Angst om niet goed genoeg te zijn

  • Angst om niet voldoende geld te hebben

  • Angst dat je iets verkeerd doet

  • Angst voor de dood en ziekte

  • Angst om je carrière te verliezen

  • Angst voor het niet slagen in een examen

Angst is iets wat we allemaal wel eens ervaren. Het kan erg vervelend zijn en je hebt er vaak geen controle over. Angst is echter ook iets wat we kunnen gebruiken. Angst kan je motiveren om bepaalde dingen te doen en het is vaak een signaal dat er iets niet goed gaat in leven leven. Je kunt daar dus optimaal gebruik van maken.

Wat zijn de oorzaken van angst?

Er zijn verschillende oorzaken bij het creëren van angst. Bijvoorbeeld, als je een examen moet doen of als je op het punt staat om te gaan vliegen. Dat kennen we over het algemeen wel, maar wat is nou de werkelijke oorzaak van angst? Over het algemeen kun je zeggen dat het over een verzameling van gedachten en emoties gaat die gecreëerd worden door een verwachting in de toekomst die ongunstig voor je zal verlopen.

 

Dat is eigenlijk de definitie van angst en de oorzaken komen vaak uit kleinere of grotere trauma's, cultuur, opvoeding, sociale kringen maar ook in welk deel van de wereld je geboren bent. Dit kunnen allemaal oorzaken zijn of in ieder geval bijdragen waarom je angstig bent.

Wat zijn de gevolgen van angst?

Angst is een van de meest voorkomende emoties in het menselijke leven. Het kan verschillende vormen aannemen, van het buitengewoon kleine tot het extreem angstaanjagende. Het kan voorkomen dat mensen zich geen raad weten met hun angst. Ze hebben er geen verklaring voor en weten niet wat ze eraan kunnen doen.

 

Het is belangrijk om te bedenken dat angst eigenlijk niet kwaad kan doen. Angst is slechts een signaal van het lichaam en de geest en hoort bij het menselijk bestaan. Angst is een natuurlijk gevoel, maar hoe je ermee omgaat bepaalt of het een belemmering wordt in je leven of niet. Toch heeft angst ook gevolgen. Ik ga er een aantal opnoemen nu, want het is belangrijk om te beseffen dat angst een gevolg kan zijn van een aantal dingen.

 

Lichamelijke gevolgen:

- vermoeidheid,

- hoofdpijn,

- hartkloppingen.

Emotionele gevolgen:

- gevoelens van onzekerheid,

- angst voor de toekomst.

Sociale gevolgen:

- verminderde sociale contacten,

- moeilijkheden met het uitvoeren van dagelijkse taken.

Mentale gevolgen:

- onrustige gedachten,

- slecht concentreren.

Het is belangrijk om te weten dat angst niet altijd leidt tot dezelfde gevolgen. Sommige mensen kunnen er minder last van hebben dan anderen of ze zullen er niet altijd last van hebben, maar het is wel duidelijk dat angst verstrekkende gevolgen kan hebben.

7 tips om angst te verminderen

Als jij je angst wilt verminderen is het goed om hulp te zoeken. Naast dat je hulp kunt zoeken kan je er ook genoeg zelf aan doen. Vandaar dat ik 7 tips hebt opgeschreven die je kunnen helpen om je angst te verminderen. Laten we die nu bespreken, ok?

1. Confronteer je angst

Angst is een ervaring die heel veel mensen kennen, en je kan het beste de confrontatie met die angst aangaan. Daarom is het belangrijk om je angsten onder ogen te zien. Het wordt ook wel eens exposure therapie genoemd. Wat betekent dat je jezelf steeds meer blootstelt aan je angsten, zodat ze geleidelijk minder worden. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je de juiste manier kiest om met je angsten om te gaan. Als jij bijvoorbeeld een groot angst hebt voor honden, dan is het niet zo slim om in de buurt van een zeer agressieve hond je angsten te overwinnen. Begin dan met een klein en lief hondje.

2. Verander het patroon in je denken

Als je eenmaal weet hoe het werkt, kun je angstgevoelens verminderen door ze te bestuderen. Deze technieken zijn onder andere bekend als de angst-aanpak. Elke keer als je angstige gedachten krijgt probeer dan eerst uit te zoeken of het gevoel terecht is. Als dat niet zo is, draai dan de gedachten om. Bijvoorbeeld'' die man vertrouw ik niet en misschien wil hij mij overvallen, verandert dan in. Dat lijkt me een aardige man en ik weet zeker dat hij te vertrouwen is. Herhaal dit keer op keer en langzaam zal je gedachtenpatronen veranderen.

3. Doe aan diep ademhalingsoefeningen

Houd je ademhaling onder controle door in te ademen totdat het lichaam op zijn gemak wordt, en uit te blazen totdat het lichaam op zijn gemak wordt. Gebruik hiervoor de 6-6-6-6 ademhalingstechniek. Voor 6 seconden in, voor 6 seconden vasthouden, voor 6 seconden uitblazen en voor 6 seconden inhouden. Doe dit zo'n twee tot 5 minuten en voel hoe je angst vermindert.

 

Houd je spierspanning onder controle door de spieren in een rustgevende, ontspannen manier te gebruiken. Dit wil eigenlijk zeggen, dat met alles wat je doet bewust minder spanning op je spieren brengen, zodat de spierspanning aan het eind van de dag een stuk minder is.

4. Bereid je goed voor, dat scheelt de helft

Het is lastig om je angst onder ogen te zien. Je kan er een hele dag mee bezig zijn en uiteindelijk toch niets bereiken. Die angst blijft je achtervolgen en onder druk zetten totdat er iets gebeurt wat het makkelijker maakt. Maar wat als er niets gebeurt? Het is daarom goed om je goed voor te bereiden op wat eventueel komen gaat zodat je niet verrast wordt. Bijvoorbeeld als je voor het eerst naar een nieuwe werkplek gaat, is het goed om er rekening mee te houden dat je misschien niet meteen jouw plekje vindt.


Daarom is het de eerste dagen goed als je op de werkplek bent, gewoon even rond te lopen en niet direct alleen maar aan het werk te gaan. Zo kan je een indruk krijgen van de sfeer en het is ook goed om zoveel mogelijk nieuwe mensen te leren kennen. Het is ook goed om eens bij de afdelingsleider langs te gaan en een praatje te maken.


Als je weet dat er een nieuwe collega bij komt, is het goed om even met hem of haar te praten. Dit kan zijn om te vragen hoe het op de afdeling is, of er een speciale manier van werken is en zo ja wat dit dan precies is. Je mag er vanuit gaan dat dit je angsten sterk zal verminderen in een werksituatie. Dit kun je bij alle situaties doen om je angst te verminderen.

5. Accepteer je gevoel van angst zodat jouw emotie rustiger wordt

Om angst te verminderen is het belangrijk om je gevoel ervan onder ogen te zien en er niet voor weg te lopen. Er zijn verschillende manieren om je gevoel van angst te verminderen. Zoals bijvoorbeeld het gevoel van angst te accepteren, zodat je het gevoel minder eng ervaart.

 

Daarbij ervaar je niet alleen minder angst in het huidige moment, maar je lost ook vastzittende angst op die je hebt opgelopen in je gedurende leven.

Dat is de kracht van je gevoel omarmen. Acceptatie en je gevoel omarmen zijn twee krachtige technieken die een hoop heling kunnen geven bij alle emoties die je kunt bedenken. Onderschat deze simpele, maar effectieve technieken niet!

6. Blijf aan sporten doen om je angst te verminderen

Als je dan toch bang bent, blijf dan aan sporten doen. Althans dat is echt de beste manier om angst te verminderen, zo blijkt uit recent onderzoek.

Er worden namelijk bepaalde hormonen aangemaakt tijdens het sporten, die de angst verminderen. Het gaat om het hormoon 'BDNF' (Brain-derived neurotrophic factor) dat wordt aangemaakt in je hersenen. Bij mensen die weinig aan sporten doen, blijkt een lagere hoeveelheid BDNF te zitten in de hersenen. Bij mensen die wel aan sport doen, is dat niet het geval.


Het BDNF zorgt ervoor dat je hersenen sterker, maar ook plastischer worden, dat betekent dat je oud gedrag weer kunt veranderen, zoals oude angst patronen! Als je aan sport doet, maak je ook het hormoon endorfine aan. Endorfine zorgt ervoor dat je minder stress en angst voelt. Het is dus een goed idee om aan sport te doen, omdat je dan minder angst ervaart en je ook nog lekkerder en gelukkiger gaat voelen

Conclusie over dit artikel

Het is belangrijk om je angsten onder ogen te zien zodat je inziet dat veel angsten niet nodig zijn je dus je angsten zult verminderen.

Tegelijk mag je ook je de tijd nemen om deze tips te onderzoeken en ze te integreren in je dagelijkse leven. Verandering is mogelijk, maar het heeft wel tijd nodig.

 

Als angst echt te veel voor je wordt is het altijd goed om professionele hulp in te schakelen en samen naar een goede uitkomst te werken

Ik wil je veel succes wensen met het verminderen van je angst.


Hartelijke groet,


Lucas van wateringen







                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Crazyegg
Aantal keer gelezen: 83x
Toegevoegd: 30-05-2022 15:20
Gewijzigd: 31-05-2022 14:01

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3132 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!