Blijf gehydrateerd met deze 7 gezonde drankjes

Blijf gehydrateerd met deze 7 gezonde drankjes

Blijf gehydrateerd met deze 7 gezonde drankjesWe weten allemaal wel dat het belangrijk is om genoeg te drinken. Maar welke drankjes zijn gezond? In dit artikel vind je 7 goede voorbeelden en een bonus tip.

1: Fruitwater

Water is uiteraard gezond, maar niet iedereen vindt het lekker. De smaak kan snel vervelen. Vruchtensap is wel lekker, maar zit bomvol suiker. De oplossing? Fruitwater.

Fruitwater is water waar je een smaakje aan geeft door stukjes fruit (en kruiden of groentes) toe te
voegen. Je kan allerlei combinaties maken.

Snijd het fruit van te voren in plakjes, dan geeft het meer smaak af. Je kan het fruit ook kneuzen met een vork of vijzel. Giet er water bij en laat het minimaal een paar uur staan. Zo krijgt het fruit de tijd om smaak af te geven.

Tip: maak je fruitwater de avond van te voren.

Enkele lekkere voorbeelden van fruitwater zijn:

  • Citroen en munt
  • Citroen en gember
  • Citroen en selderij
  • Citroen en tijm
  • Limoen en komkommer
  • Aardbei en munt
  • Aardbei en limoen
  • Rood fruit
  • Framboos en perzik
  • Sinaasappel en blauwe bessen
  • Sinaasappel, kaneel en kruidnagel
  • Ananas en mango
  • Mango en gember
  • Appel en kaneel
  • Kiwi en mandarijn

2: Groene thee

Groene thee bevat erg veel antioxidanten. Het drinken van groene thee helpt hierdoor om het risico op veel voorkomende ziektes te verlagen. Bijvoorbeeld het risico op diabetes en hart- en vaatziektes.

Ook helpt groene thee om je hersenen gezond te houden. De L-theanine en cafeïne die het bevat zijn goed voor je stemming, geheugen en reactievermogen.

Verder kan groene thee je helpen bij het afslanken. Het stimuleert namelijk je metabolisme en je vetverbranding. Groene thee is dan ook een populair afslanksupplement.

Natuurlijk gaat het bij afslanken om het totaal van wat je allemaal eet en drinkt. Als je te veel en ongezond eet, zal je natuurlijk niet afslanken door er wat kopjes groene thee bij te drinken.

Zie groene thee dus niet als een wondermiddeltje maar als een goede toevoeging om een afslankdieet nog net wat effectiever en gezonder te maken.

3: Rooibosthee

Ook rooibosthee bevat veel antioxidanten. Dit levert verschillende gezondheidsvoordelen op. Bijvoorbeeld een betere insulinegevoeligheid. Dit betekent dat je lichaam beter op insuline reageert. Hierdoor daalt je risico op diabetes type 2 en overgewicht.

Verder kan het drinken van rooibosthee ook de volgende gezondheidsvoordelen opleveren:

  • Een lager LDL-cholesterol. Dit is het ongezonde type cholesterol wat je risico op hart- en vaatziektes kan verhogen.
  • Het tegengaan van ontstekingen. Denk hierbij niet alleen aan een ontstoken keel of wondje. Veel Nederlanders hebben namelijk last van laaggradige ontstekingen. Deze worden niet snel opgemerkt, maar zijn wel schadelijk voor je gezondheid.
  • Een betere vruchtbaarheid bij mannen.

Daarnaast is het fijn dat rooibosthee geen cafeïne bevat. Alhoewel cafeïne gezondheidsvoordelen heeft, kan je het beter niet kort voor het slapengaan drinken. Dan kan het namelijk je nachtrust verstoren. Rooibosthee is daardoor een goede avondthee.

4: Gemberthee

Gember is een echte superfood. In Azië wordt het al duizenden jaren gezien als een geneeskrachtig middel en moderne onderzoeken bewijzen dat dit terecht is.

Gember kan onder andere helpen bij het:

  • Tegengaan van ontstekingen.
  • Verlichten van artroseklachten.
  • Verbeteren van de opname van voedingsstoffen.
  • Beschermen van je hersenen tegen oxidatieve stress en ontstekingen.
  • Verlagen van je risico op alzheimer.
  • Gezond houden van je hersenfuncties, zoals je reactiesnelheid en werkgeheugen.
  • Verminderen van brandend maagzuur.
  • Verminderen van misselijkheid als gevolg van zeeziekte, wagenziekte of chemotherapie.
  • Verminderen van zwangerschapsmisselijkheid.
  • Bestrijden van mondbacteriën die tandvleesontsteking kunnen veroorzaken.
  • Verminderen van spierpijn na het sporten.


Genoeg redenen om meer gember te eten en drinken dus. Van gember kan je eenvoudig een gezonde thee maken door:

  • Kant-en-klare theezakjes uit de winkel te gebruiken.
  • Dunne schijfjes gember te koken in water.
  • Gember te raspen in een kopje en hier kokend water op te gieten.
  • Gembertheeblokjes te maken door een hele gemberwortel (geschild en in stukjes gesneden) fijn te malen met een scheutje water. Doe dit in een blender of kleine keukenmachine. Verdeel vervolgens over een ijsblokjesvorm en vries in. Zo heb je altijd kant-en-klare gembertheeblokjes op voorraad. Je hoeft alleen nog het blokje in je theeglas te doen en er kokend water op te gieten.


5: Kurkuma latte (golden milk)

Ook kurkuma is met recht een superfood te noemen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het verschillende medicijnen kan verslaan.

Kurkuma helpt bijvoorbeeld om ontstekingen te voorkomen, je risico op hart- en vaatziektes te verlagen, je hersenen in topconditie te houden en artritissymptomen te verminderen.

Het zit bomvol antioxidanten én het helpt je lichaam om zelf zeer krachtige antioxidantenzymen aan
te maken.

Van kurkuma kan je een lekker drankje maken door het te mengen met een kop verwarmde plantaardige melk. Voeg daarnaast ook wat gember, kaneel en zwarte peper toe. Voor nog meer smaak kan je ook kardemom toevoegen en als je van pittig houdt wat cayennepeper.

Om ervoor te zorgen dat de voedingsstoffen uit de kruiden optimaal tot hun recht komen, kan je ook nog een lepeltje kokosolie door de melk roeren.

6: Groene smoothie

We eten (veel) te weinig groentes. De richtlijn is 250 gram groentes per dag, maar het allergrootste deel van de Nederlanders haalt dit niet. Groene smoothies zijn een makkelijke manier om meer groentes binnen te krijgen.

Drink bijvoorbeeld een groene smoothie als ontbijt of als een tussendoortje dat goed vult.

Een groene smoothie maak je met:

  • 1 of 2 stuks of porties fruit (banaan, appel, nectarine, avocado, handje aardbeien, handje blauwe bessen)
  • 1 of 2 handen rauwe groene bladgroentes (spinazie, boerenkool, sla, snijbiet)
  • 200 ml vocht (water, amandelmelk, kokosmelk, kokoswater)

 Extra opties om je smoothie extra gezond en verzadigend te maken:

  • Gekookte wortel, pompoen, rode biet
  • Lijnzaad, hennepzaad, chiazaad
  • Amandelen, walnoten, cashewnoten
  • Amandelpasta
  • Kokosroom
  • Havermout
  • Gekookte quinoa

7: Green juice

Een drankje waarmee je tientallen groente- en fruitsoorten, superfoods en kruiden binnenkrijgt? En dat ook nog eens binnen een halve minuut klaar is? Het bestaat echt: green juice van een kant-en klaar-poeder.

Je neemt een lepeltje van de poeder en roert dit door een glas water. Je kan het uiteraard ook aan een sapje of smoothie toevoegen. Ideaal voor als je het druk hebt en je lichaam toch wilt voorzien van een heleboel verschillende vitamines, mineralen en antioxidanten.

Kies voor een green juice met:

  • Veel verschillende groente- en fruitsoorten
  • Verschillende antioxidantbronnen (bijvoorbeeld groene thee, druivenpitextract of acerola)
  • Veel vezels

Deze ingrediënten zijn niet noodzakelijk, maar wel hele fijne extra’s:

  • Algen
  • Superfoods
  • Adoptogenen (deze beschermen je lichaam tegen de schadelijke effecten van stress)
  • Probiotica
  • Verteringsenzymen

 Dit wil je juist niet in je green juice:

  • Toegevoegde suiker
  • Vulstoffen
  • Kunstmatige zoet- en smaakstoffen

Bonustip: eet meer water

Naast drinken, is er ook veel eten dat je helpt om gehydrateerd te blijven. Bijvoorbeeld:
Watermeloen

  • Meloen
  • Komkommer
  • Courgette
  • Bleekselderij
  • Sla
  • Spinazie
  • Tomaten
  • Paprika’s
  • Radijsjes
  • Aardbeien
  • Perziken
  • Sinaasappels
  • Grapefruit

Om te onthouden

Goed gehydrateerd blijven is van groot belang voor je gezondheid. De drankjes uit dit artikel helpen je hierbij en leveren ook meteen vitamines, mineralen en antioxidanten.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: CdB
Aantal keer gelezen: 45x
Toegevoegd: 08-10-2019 19:08
Gewijzigd: 09-10-2019 07:54

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2581 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!