De beste manieren om misselijkheid te voorkomen

De beste manieren om misselijkheid te voorkomen

De beste manieren om misselijkheid te voorkomenMisselijkheid en overgeven geeft ons een vervelend gevoel en graag komen we er zo snel mogelijk van af. Overgeven is een reactie van het lichaam die ontstaat in ons zenuwstelsel.

Braken zorgt ervoor dat de inhoud van onze maag en een deel van de inhoud in onze darmen uit ons lichaam wordt geperst. Het lichaam heeft op dat moment één doel en dat is overgeven.

Braken is niet te voorkomen als het eenmaal is ingezet. Probeer je het braken te stoppen? Dan komt het braaksel door de neus of spuit het alsnog met grote kracht uit je mond. Probeer overgeven dus niet te voorkomen als het eenmaal is ingezet. Het heeft geen zin.

Oorzaken van overgeven

Overgeven is het resultaat van ziek zijn en kan tal van oorzaken hebben. Bedorven voedsel of een virus kan een oorzaak van misselijkheid of braken zijn, maar ook stress of zwangerschap kan voor misselijkheid zorgen. De volgende meest voorkomende oorzaken:

  • Wagenziekte: Ons evenwichtsorgaan kan ernstig in de war raken wanneer we op reis zijn. Neem een pilletje in of probeer zicht op de horizon te houden om reisziekte te voorkomen.
  • Zwangerschap: Misselijkheid in de ochtend zal de eerste vier maanden niet ongebruikelijk zijn. De hormonen in het lichaam zijn hiervan de oorzaak en eigenlijk is misselijkheid door zwangerschap niet te vermijden.
  • Stress: Stress heeft effect op tal van functies van ons lichaam en ook op ons verteringsstelsel. Misselijkheid en overgeven is een extreme uiting van stress, maar vindt vaker plaats dan je denkt.
  • Alcohol: Alcohol is een vorm van vergif en bij een te hoge inname zal het lichaam dit vergif vanzelf willen uitspuwen. Stop met de inname van alcohol wanneer je misselijk bent of braakt.
  • Virus: Het griepvirus of een ander virus geeft een kans op misselijkheid en braken. Neem rustig de tijd om beter te worden, drink af en toe een glaasje water en eet kleine en lichte maaltijden.

Wat zegt het soort braaksel over de oorzaak?

Het moment waarop je braakt en de samenstelling van braaksel geeft aanwijzingen voor de oorzaak:

  • Braak je een aantal uur na het eten? Dan kan er sprake zijn van een blokkade in het verteringsstelsel.
  • Braaksel met de kleur van koffie kan een aanwijzing zijn voor de aanwezigheid van bloed in braaksel. In de maag ontstaan er soms kleine bloedingen door aantasting van het maagzuur. Is het braaksel roder van kleur? Dan zijn de bloedingen soms heviger.
  • Braaksel dat naar poep ruikt kan een aanwijzing zijn voor een blokkade in het darmstelsel.
  • Is er sprake van braaksel dat voor een deel uit verteerd voedsel bestaat? Dan kan er sprake zijn van een blokkade in de maag.
  • Braken in de ochtend kan wijzen op zwangerschap.

Heb je een misselijk gevoel en heb je het idee dat je binnenkort gaat overgeven? Dan kun je hier gelukkig iets aan doen.

Misselijkheid en braken voorkomen

Graag geef ik je de volgende tips om mee aan de slag te gaan als je misselijk bent en op het punt staat om over te geven:

  • Eet geen voeding die moeilijk te verteren is

Als het verteringsstelstelsel van slag is kun je het best geen vette of koolhydraatrijke voeding eten. Het lichaam is niet instaat om volledig te verteren als je misselijk bent. Het gehele verteringsstelsel staat onder druk en alleen lichte voeding of tijdelijk geen voeding stelt het lichaam instaat om te herstellen.

  • Drink niet wanneer je aan het eten bent

Eten in combinatie met drinken laat onze maaginhoud in snel tempo toenemen en verhoogt de kans op misselijkheid en braken. Drink weinig tot niets wanneer je aan het eten bent.

  • Kies voor koude voeding of voeding op kamertemperatuur

Warme voeding geeft een sterkere geur of dan onverwarmde voeding. In principe heeft lichaam geen zin in voeding en zal dit uiten in de vorm van misselijkheid. Vermijd de geur van voeding om misselijkheid te voorkomen.

  • Eet kleine maaltijden in plaats van grote maaltijden

Kleine maaltijden zijn gemakkelijker door het lichaam op te nemen. Kies liever voor zes kleine maaltijden in plaats van drie grote maaltijden. Een kleine maaltijd is beter behapbaar voor het lichaam en voorkomt misselijkheid en braken.

  • Rust uit wanneer je gegeten hebt en probeer zo min mogelijk te bewegen

De ‘after dinner dip’ is voor iedereen een bekend verschijnsel en zal nog heviger zijn wanneer je problemen hebt met het verteringsstelsel. Neem rust wanneer je gegeten het om misselijkheid na een maaltijd te voorkomen.

  • Neem af en toe een slokje water wanneer je misselijk bent

Het lichaam droogt gemakkelijk uit wanneer je misselijk bent en braakt. Zorg dat het lichaam fit blijft en drink af en toe een slokje water om te voorkomen dat je uitdroogt.

Uitdroging is een nog groter gevaar wanneer je tegelijk last hebt van diarree. De combinatie van diarree en misselijkheid is een gevaarlijke combinatie! Zoek contact met een arts of zorg dat er iemand in de buurt blijft wanneer je te maken hebt met deze vervelende combinatie.

Hoe voorkom je overgeven?

Soms blijf je langdurig overgeven en lijkt het onmogelijk om dit te stoppen. In dit geval zijn er een aantal tips die je kunt opvolgen om het braken een halt toe te roepen (geef het lichaam in eerste instantie de ruimte om over te geven en ga bij langdurig braken pas over op deze technieken):

  • Drink een klein beetje cola om de maag tot kalmte te dwingen. Een kleine hoeveelheid suiker kan de misselijkheid tijdelijk laten verdwijnen en zorgt er soms voor dat je stopt met braken.
  • Blijf rustig op bed liggen of neem plaats op een stoel. Fysieke activiteit geeft een grotere kans op overgeven.
  • Eet een waterijsje. IJs kan een rustig gevoel in het verteringsstelsel geven en zoetigheid geeft tevens een kalmerend effect.

Kinderen of ouderen zijn extra kwetsbaar en moet je goed in de gaten houden. Blijf je langdurig overgeven en houdt de misselijkheid aan? Dan kun je het best contact met een arts opnemen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Peter van Roest
Aantal keer gelezen: 4781x
Toegevoegd: 02-02-2015 20:29
Gewijzigd: 15-08-2015 19:20

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2169 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!