In 1939 richtte zakenman Lee Byung-Chull de Samsung Group op. Byung-Chull verkocht eerder voedingsproducten en bedreef handel in vis. Het bedrijf groeide snel en verhuisde naar de hoofdstad van Zuid-Korea, Seoul. Na de Korea-oorlog startte Lee samen met een zakenpartner verschillende bedrijven in diverse branches. Deze samenwerking is door meningsverschillen stukgelopen. Byung-Chull stapte om deze reden in 1969 zonder enige ervaring de technologiemarkt in. Ondanks het gebrek aan technologie groeide het bedrijf snel: er kwamen televisies, koelkasten en mobiele telefoons op de markt. De Samsung telefoons veroverden in 2007 de mobiele telefoonmarkt in Azië en worden sindsdien elk jaar wereldwijd in enorme hoeveelheden verkocht.
Op 1 april (geen grap) 1976 is Apple opgericht door de twee studievrienden, en naamgenoten, Steve Jobs en Steve Wozniak. De Steves bouwden in 1975 gezamenlijk een prototype voor de eerste ‘personal computer’. Deze PC bezat een keyboard waarmee de gehele computer bestuurd kon worden. Het plan was om het concept te verkopen aan een groot techmerk als Atari of HP, maar er was geen interesse vanuit de techwereld. De studievrienden besloten om de PC’s zelf te verkopen en startten een bedrijf: Apple.
In 1997 ging het merk bijna failliet, maar werd gered door Microsoft met een investering van 150 miljoen dollar. Deze investering bood Apple de kans om nieuwe producten te ontwikkelen. Al snel kwamen de iPod, iPhone en iPad op de markt.
In 2010 introduceerde Samsung de eerste Galaxy S-smartphone. Al snel werd deze serie een serieuze concurrent voor Apple. De rivaliteit tussen de twee techbedrijven begon op het moment dat Apple Samsung beschuldigde van het nabootsen van het ontwerp van de iPhone en begon in 2011 een rechtszaak tegen het Aziatische merk. Samsung reageerde met een tegenaanklacht. Deze juridische strijd heeft jarenlang geduurd. In 2018 besloot de jury in de rechtbank van Californië dat Samsung schuldig was aan het schenden van de ontwerp patenten van Apple. Het Zuid-Koreaanse merk heeft hier een schadevergoeding van 539 miljoen dollar voor moeten betalen aan het Amerikaanse merk. Dit is maar een klein deel van de 7,5 miljard dollar die Apple eiste.
Na deze beschuldiging die jaren geleden door Apple is uitgesproken, brengt Samsung voortdurend nieuwe smartphones op de markt om op deze manier te concurreren met de iPhone van Apple. Zo biedt Samsung naast hun topklasse Galaxy S-serie ook betaalbare instapmodellen en middenklassers aan: de Galaxy A-serie, waaronder de Samsung A34. Met de introductie van deze serie spreken zij een grotere groep potentiële klanten aan. Ook worden er nieuwe en innovatieve functies ontwikkeld om op deze manier de aandacht te trekken van de consumenten. Zo was Samsung het eerste merk dat een smartphone op de markt heeft dat dichtgeklapt kan worden. Ook Apple blijft bezig met het vernieuwen van zijn producten. Zij waren het eerste merk dat een smartphone zonder fysieke toetsen introduceerde. De felle strijd tussen de twee titanen zorgt ervoor dat ze zich constant willen verbeteren. Beiden blijven ze werken aan de kwaliteit van hun software, camera en batterijduur.
Samsung en Apple hebben beide miljarden dollars aan marketingbudget liggen en dit zetten zij ook zeker in. Dit doen zij echter op compleet andere manieren. Samsung legt de focus voornamelijk op online marketing. Denk hierbij aan de televisie- en YouTube advertenties. Ook zet het merk influencers in als Millie Bobby Brown, Steve Aioki en CGI model Lil’ Miquela. Door in te spelen op de relatie tussen de doelgroep en deze influencers wint Samsung nieuwe kopers en zorgen zij voor een band tussen hen en de (potentiële) klanten. Dit gezegd hebbende, maakt Samsung ook gebruik van offline marketing. Zo hebben zij een enorme banner hangen op een kathedraal midden in Barcelona. Mooie reclame voor de Galaxy S23! Om de eerdergenoemde Samsung Flip te promoten, organiseerde Samsung een drone show boven het Amsterdamse IJ. Een goed bedacht plan, want iedereen blijft kijken naar de lichtjes in de lucht. Apple houdt er een gehele andere marketingstrategie op na. Het merk is zo groot en bekend dat zij zelf niet zoveel hoeven te doen om hun producten te promoten. Dit doen de gebruikers al! Door middel van tweets, video's, Instagram posts en nieuwsartikelen blijft de merknaam “Apple” rondgaan. Het merk blijft door hun trouwe volgers en fans dus altijd Hot and happening.
Zowel Samsung als Apple hebben een enorme aanhang van fans. Samsung heeft zoals eerder gezegd een brede doelgroep vanwege hun goedkopere modellen. Daarnaast bevindt Samsung zich op een grotere markt vanwege het brede assortiment aan producten. Het merk verkoopt niet enkel mobiele telefoons, televisies en smartwatches, maar ook wasmachines, koelkasten en soundbars. Waar Samsung veel verschillende soorten producten aanbiedt, beperkt Apple zich tot computers, laptops, mobiele telefoons, iPads en bijbehorende accessoires als de Apple Pencil en AirPods. Het Amerikaanse merk heeft een sterke aanhang onder de welvarende consument die bereid is flink wat geld te betalen voor de nieuwste technologie.
Wat de toekomst brengt voor beide merken is nog onduidelijk. Samsung blijft gegarandeerd nieuwe producten op de markt brengen en een groot deel van de bevolking aan zijn behoefte voorzien. Apple zal blijven werken aan zijn naadloze design en gebruikerservaring. Beide merken willen de beste zijn en door de tweedeling tussen Apple- en Samsunggebruikers zal het vuur in de te voorziene toekomst blijven woekeren. Dus wat weten we over de toekomst? Deze concurrentiestrijd zal nog jaren blijven bestaan.
Zowel Samsung als Apple zijn iconische begrippen in de wereld van technologie. Beide bedrijven hebben zich voortdurend geïnnoveerd en zullen dit zeker nog jarenlang blijven doen. De topmerken houden elkaar scherp in de gaten en dit zal vast en zeker leiden tot nieuwe producten en ontwikkelingen in de toekomst. Of je nu fan bent van de één of de ander, het is duidelijk dat deze twee bedrijven een enorme impact hebben gehad op de wereld van vandaag, een wereld vol technologie. Hun strijd heeft geleid tot de mooie hoeveelheid en verscheidenheid aan technische producten die wij vandaag de dag dagelijks gebruiken.