auto opladen

De toekomst van de elektrische auto

auto opladenEnergiezuinigheid en duurzaamheid zijn begrippen geworden die niet meer weg te denken zijn uit de wereld van nu. We gebruiken meer energie dan ooit tevoren en dat heeft ervoor gezorgd dat steeds meer zaken zuiniger moeten en we ook op zoek moeten gaan naar alternatieve energiebronnen.

Er zijn vele speculaties omtrent elektrisch rijden. Zo zegt de een dat elektrisch rijden niet de nieuwe standaard wordt, aangezien elektrisch rijden duur is en bovendien de bestuurder ervan beperkt met een relatief lage actieradius. Andere critici zeggen juist dat elektrisch rijden de toekomst heeft. De ontwikkelingen gaan hard, waardoor de aanschafprijs en de beperkte actieradius in de toekomst geen probleem hoeven te vormen voor de consument.

De huidige situatie van de elektrische auto

Wereldwijd geldt voor het jaar 2016, dat 1% van de totaal verkochte voertuigen behoort tot de elektrische voertuigen. In Nederland is dit percentage 3,4% van het totaalaantal verkochte auto’s. De stimulering van de Nederlandse overheid, de toenemende belangstelling van het consumentenpubliek, het steeds betaalbaarder worden van elektrisch rijden en de toenemende actieradius zorgen ervoor dat Nederland elektrisch rijden steeds meer omarmt. Ook de rest van de wereld lijkt hieraan mee te doen. In 2015 stijgt de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s namelijk met meer dan 60% met het jaar daarvoor.


De grootste bottleneck in de verdere groei van elektrisch rijden zijn de aanschafkosten van de elektrische auto. Deze zijn namelijk voor 30-50% afkomstig uit de kosten voor de accu. Dit samen met het relatief lage bereik van de Electric Vehicle (EV) vergeleken met de traditionele auto met brandstofmotor staat dit de marktontwikkeling van de elektrische auto in de weg. De consument is er namelijk klaar voor. Meer dan de helft van de Nederlanders blijkt positief te staan tegenover elektrisch rijden gebaseerd op een onderzoek uit 2015. Uit datzelfde onderzoek blijkt zelfs dat een derde van de Nederlanders denkt zelf eigenaar te zijn van een elektrisch voertuig over 10 jaar. Echter zijn er voor hen obstakels, waarbij prijs het grootste obstakel vormt.

Huidige en toekomstige ontwikkelingen

Er wordt ontzettend veel gedaan om de elektrische auto bereikbaarder te maken voor het grote publiek. Zo is er duidelijk te zien dat er een structurele toename is in elektrisch rijden in Nederland, waarbij niet alleen de elektrische auto toeneemt. Ook de bedrijfsauto, bus en motorfiets tonen hele gestage toenames.


De belangrijkste ontwikkeling is de daling in de kosten. Zo daalde de batterijprijs ontzettend hard van gemiddeld 800 euro per kWh in het jaar 2010 tot ongeveer 200 euro per kWh in 2016. Dit komt voornamelijk door:

  • Schaalvoordelen (schaalvergroting)
  • Verbeteringen van de batterijchemie
  • Betere batterijmanagementsystemen


Dit zorgt ervoor dat de grootste kostenpost in de aanschafprijs aanzienlijk is gedaald de afgelopen jaren. Echter is er meer nodig om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Een elektrisch voertuig wordt opgeladen met behulp van een laadkabel en laadpaal. Deze kosten met betrekking tot laden zijn laag. Zo is een laadkabel zelf niet duur en is een laadpaal een lage eenmalige investering. De brandstofkosten zijn zo een stuk goedkoper dan rijden met een traditionele verbrandingsmotor.


Alhoewel deze kosten lager zijn, zal elektrisch rijden pas de overhand krijgen wanneer de Total Costs of Ownership (TCO) van een elektrische auto lager zijn dan de TCO van een auto met brandstofmotor. Verschillende instanties hebben een schatting gemaakt wanneer dit omslagpunt in TCO plaats zal vinden. Verwacht wordt dat rond het jaar 2023 de kosten van elektrisch rijden lager zullen zijn dan rijden op basis van een verbrandingsmotor.

Elektrisch rijden in de praktijk

Alhoewel sommige elektrische modellen al flinke afstanden elektrisch kunnen afleggen zoals de modellen van Tesla, is het bereik van de meeste EV’s beperkt. Daarom wordt er momenteel nog veel gekozen voor hybride modellen die alsnog lange afstanden kunnen afleggen. Elektrisch rijden wordt momenteel gedaan met behulp van een laadkabel en een laadpaal. Laadkabels zijn beschikbaar in laadkabel type 1 en laadkabel type 2 voor de auto. Vervolgens hoort er een geschikte laadpaal bij die vaak thuis geplaatst wordt. Naast het feit dat thuisladen met zo’n oplaadkabel steeds makkelijker wordt, is het aantal laadpalen op openbare plekken ook toegenomen. Ook het aantal laadstations neemt toe, waardoor de infrastructuur voor elektrisch rijden steeds aantrekkelijker en uitgebreider wordt.

De toekomst van elektrisch rijden

In de Green Deal Elektrisch Vervoer 2016-2020 wordt aangegeven dat de overheid van Nederland zich samen met een aantal maatschappelijke partners en marktpartijen richt op het laten groeien van het aandeel elektrische auto’s. Men streeft dat in 2025, 50% van de nieuwverkopen tot een elektrisch voertuig behoort. Waarbij 30% volledig elektrisch. De Green Deal is een concept van de overheid uit 2008. Dit concept stimuleert milieuvriendelijke initiatieven. Dit betreft alleen de toekomstverwachting van Nederland. Wereldwijd wordt er ook verwacht dat elektrisch rijden elk jaar fors zal toenemen, waarbij het uiteindelijk de overhand zal nemen. Ook dan zullen de ontwikkelingen niet stil blijven staan.
Zo maakt de huidige elektrische auto gebruik van een laadkabel en een laadpaal. Dit kan thuis met een eigen laadkabel en een eigen laadpaal, maar kan ook onderweg. Hierbij moet er wel een laadpaal gekozen worden geschikt is voor een laadkabel met een type 1 of type 2 stekker. Elektrisch laden met een oplaadkabel zal waarschijnlijk in de toekomst ook verdwijnen.


Er zijn namelijk al verschillende organisaties en bedrijven die experimenteren met draadloos laden. Hierbij wordt stroom via elektromagnetische velden overgebracht naar de autoaccu. Zo kan een auto op een veld parkeren, waarbij het veld vervolgens de auto gaat laden. Op deze manier zijn laadkabels en laadpalen overbodig. Rotterdam is de eerste stad in Nederland waar deze techniek kleinschalig is toegepast. Samen met een aantal bedrijven is er een laadplaat gemaakt. Hierbij rijdt de elektrische auto over deze inductieplaat, waarbij het laden gestart kan worden met behulp van een app. Alhoewel deze techniek nog echt in de kinderschoenen staat, wordt er bij Formule E-auto’s al wel gebruik van gemaakt. Wanneer consumentenauto’s gebruik zullen maken van deze techniek is nog maar de vraag. Dit vraagt namelijk weer een nieuwe inductietechnologie die de auto aan boord moet krijgen. Het is nog niet bekend wanneer dit principe de overhand zal gaan nemen vergeleken met laden doormiddel van een laadkabel en laadpaal.


Elektrisch rijden krijgt steeds meer voeten aan de aarde, maar de ontwikkelingen zullen de komende tientallen jaren voorlopig niet stil blijven staan. Naast het feit dat tal van organisaties onderbouwde verwachtingen hebben over de toekomst van elektrisch rijden, blijft het altijd afwachten hoe de markt zich ontwikkeld.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Bernard
Aantal keer gelezen: 7001x
Toegevoegd: 15-02-2017 11:49
Gewijzigd: 23-02-2017 13:51

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3867 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!