vrouwe koopt bij webwinkel

Eigen winkel beginnen: stappenplan

vrouwe koopt bij webwinkelWil je een eigen winkel beginnen? Hier komt vaak meer bij kijken dan de meeste mensen denken. Toch hoeft het niet zo heel moeilijk te zijn als je de juiste stappen volgt. Daarom hebben wij in dit artikel een handig stappenplan gemaakt voor het starten van een eigen winkel.

Wanneer is een eigen winkel beginnen een goed idee?

Voordat je echt aan de slag gaat met je plan is het belangrijk om eerst te kijken of het wel een goed idee is om een winkel te beginnen. Zorg er eerst voor dat je een origineel idee hebt. Er zijn tegenwoordig heel veel winkels en de concurrentie is moordend. Bedenk een plan waarmee jij je concurrentie kunt verslaan.

Je kunt bijvoorbeeld een geheel nieuw product gaan aanbieden, maar je kunt ook origineel zijn in de service die je aanbiedt. Je kunt jezelf specialiseren in de markt door enkel producten aan te bieden rondom een bepaald thema. Daarnaast is het ook mogelijk om je te focussen op een bepaalde doelgroep.

Als je een winkel gaat starten is het ook belangrijk dat je een passie hebt voor je klanten. Je moet een goede service kunnen verlenen en altijd vriendelijk zijn. De klant moet zich echt welkom voelen in jouw winkel, zodat hij ook vaker terugkomt. Prijs en kwaliteit zijn tegenwoordig niet meer de enige factoren die ervoor zorgen dat de consument voor een bepaalde winkel kiest. Een goede service is nu ook van groot belang.

1. Geef je idee vorm

Je hebt waarschijnlijk al een idee van de producten die je in je winkel wilt gaan aanbieden. Nu moet je dit idee nog goed vorm gaan geven. Je kunt natuurlijk geheel je eigen winkel beginnen, maar je kunt ook een franchise onderneming starten. De franchisegever helpt je in dat geval met het starten en het runnen van de winkel, waardoor het een stuk gemakkelijker wordt.

Bedenk ook of je alleen een winkel wilt starten of daarnaast ook een webshop. Tegenwoordig bieden de meeste winkels hun producten tevens online aan en eigenlijk moet je dit ook wel doen om je concurrentie bij te blijven. Je kunt echter ook pas later een webshop starten, bijvoorbeeld een half jaar of een jaar nadat je de winkel bent gestart.

Verder moet je nadenken over de producten die je precies wilt aanbieden. Welke doelgroep wil je bereiken en hoe kun je hen het beste helpen? Zorg ervoor dat het concept van de winkel nieuw en origineel is en bepaal wat jouw Unique Selling Points zijn. Waarom zou de consument liever een product in jouw winkel kopen dan bij de concurrent? Als je hier een goed plan voor hebt, kun je direct zien hoe groot de kans is dat jouw winkel ook goed gaat lopen..

2. Doe marktonderzoek

Een marktonderzoek heb je nodig voor je ondernemingsplan en daarnaast is het ook heel goed om voor jezelf te weten of er een markt is voor jouw product. Onderzoek eerst eens de huidige ontwikkelingen in de markt. Wil je een kledingzaak starten en zijn er net twee kledingzaken in jouw buurt failliet gegaan? Bedenk dan of het wel verstandig om een kledingzaak te starten. Ga na waarom deze twee zaken failliet zijn gegaan en kijk of jij het anders kunt aanpakken.

Je kunt daarnaast ook een marktonderzoek doen onder potentiële klanten van jouw winkel. Bepaal welke doelgroep je wilt bereiken en houd een enquête of een interview bij een aantal personen uit deze doelgroep. Aan de hand van dit onderzoek kun je ontdekken of er ook vraag is naar jouw product.

3. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Als je een bedrijf wilt starten, moet je je altijd eerst inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je maakt een afspraak met deze organisatie en je kunt je direct inschrijven. Hiervoor dien je een rechtsvorm te kiezen voor je bedrijf, bijvoorbeeld een eenmanszaak, een VOF of een BV. De Kamer van Koophandel kan je hier tijdens het gesprek ook over adviseren. Zodra je een Kamer van Koophandel nummer hebt aangevraagd, sta je direct ingeschreven in het Handelsregister. De inschrijving wordt ook door de KvK doorgegeven aan de Belastingdienst. Je ontvangt dan binnen korte tijd automatisch een BTW-nummer.

4. Maak een ondernemingsplan

Een ondernemingsplan is belangrijk voor elk bedrijf, maar zeker voor een winkel in de detailhandel. Met een goed ondernemingsplan zul je ook veel gemakkelijker een investering of lening voor een startkapitaal krijgen. Veel mensen die een winkel starten hebben niet een groot bedrag op hun spaarrekening staan en een startkapitaal is dan vrijwel altijd nodig. Het starten van een winkel brengt namelijk veel kosten met zich mee, zoals de huur van het pand en de inkoop (en eventueel ook de productie) van de voorraad.

In het ondernemingsplan breng jij je gehele onderneming in kaart. Dat is dus niet alleen goed voor mogelijke investeerders of kredietverstrekkers, maar ook voor jezelf. Je maakt zo een duidelijk plan voor je onderneming. Je beschrijft onder andere in het ondernemingsplan waar je kansen en risico’s liggen en hoe je het wilt gaan opnemen tegen je concurrentie. Leg uit wat jouw winkel zo speciaal maakt en bepaal welke producten je gaat verkopen en wat je belangrijkste doelgroep is. Ook leg je in het ondernemingsplan alvsast de hoofdlijnen van de strategie vast die je wilt gaan gebruiken.

5. Zet de boekhouding op

Het bijhouden van een boekhouding is verplicht voor elke ondernemer. De belastingdienst moet ook kunnen inzien welke inkomsten en uitgaven je hebt. Door een goede boekhouding bij te houden weet je zelf ook hoeveel BTW en belastingen je moet afdragen. Het heeft echter ook nog een voordeel: je krijgt een duidelijk financieel overzicht van je bedrijf en je weet dus precies hoe het ervoor staat.

Het is belangrijk om op het begin al goed na te denken over het bijhouden van je boekhouding. Als je dit niet direct op de juiste manier instelt, heb je later weer een financiële rompslomp die je moet gaan verwerken. Kies daarom een handig boekhoudsysteem uit om al je inkomsten en uitgaven in bij te houden. Wij raden je aan om in ieder geval altijd een accountant in te huren voor het doen van de belastingaangiftes, behalve als je zelf al veel hierover weet. Wil of kun je de boekhouding niet zelf doen? In dat geval kun je ook de gehele boekhouding uitbesteden aan een accountant. Houd er echter rekening mee dat je zelf wel de facturen en bonnetjes moet bewaren.

6. Zorg voor startkapitaal

Zoals we al eerder vermelden is het verstandig om een startkapitaal te hebben voor het openen van een winkel. Je hebt bijvoorbeeld de kosten voor het huren of kopen van een winkelpand, de inkoop van producten, de aanschaf van inventaris en het printen van promotiemateriaal. Zelf heb je natuurlijk ook een startsalaris nodig en het is ook handig om een aantal relevante bedrijfsverzekeringen af te sluiten.

Startkapitaal kun je natuurlijk van je eigen spaarrekening halen, maar lang niet iedereen heeft hiervoor voldoende geld beschikbaar. Het is daarom een goed idee om op zoek te gaan naar een bedrijfsfinanciering of een investering. Je kunt bijvoorbeeld bij de bank terecht voor een bedrijfsfinanciering, maar er zijn ook andere organisaties die geld lenen aan startende ondernemers. Ook kun je een eigen winkel beginnen met de hulp van een investeerder. Je hoeft dan geen lening af te sluiten, maar de investeerder vraagt vaak om een percentage in je bedrijf. Het voordeel van een investeerder is dat je niet in de schulden komt te zitten, als de winkel toch niet gaat lopen.

7. Onderzoek hoe je de voorraad gaat beheren

Het is belangrijk om te onderzoeken hoe je de voorraad van je winkel gaat beheren. Waarschijnlijk ga je meerdere producten aanbieden en je wilt niet dat alles door de war raakt. Een goed voorraadbeheer kan je heel veel tijd besparen. Je hebt hiervoor de keuze uit diverse voorraadsystemen van verschillende bedrijven.

Deze systemen hebben bepaalde functies en de prijzen kunnen ook erg verschillen. Bepaal daarom van tevoren welke functies jij nodig hebt. Sommige voorraadsystemen kunnen bijvoorbeeld worden gekoppeld aan de kassa en aan je boekhoudingssysteem. Andere systemen kunnen (ook) worden gekoppeld aan een eventuele webshop. Er is geen voorraadsysteem dat voor iedereen het beste is; het is maar net wat jouw winkel nodig heeft. Doe daarom goed onderzoek naar de verschillende systemen die beschikbaar zijn en maak een weloverwogen keuze.

8. Stel algemene voorwaarden op

Het is voor elk bedrijf dat een product of dienst levert verstandig om algemene voorwaarden op te stellen. Hierin wordt namelijk duidelijk gemaakt welke rechten en plichten jouw bedrijf en jouw klanten hebben. Je klanten weten zo precies voor welke aspecten jouw winkel aansprakelijk is en welke maatregelen er dan worden getroffen. Op deze manier kun je jouw bedrijf beter indekken en verlaag je het ondernemersrisico.

9. Sluit de benodigde verzekeringen af

Er zijn verschillende verzekeringen voor ondernemers en voor lang niet elk bedrijf zijn dezelfde verzekeringen relevant. Een eigen winkel beginnen brengt wel verschillende risico’s met zich mee en daarom is het verstandig om je goed te verzekeren. Zo kun je bijvoorbeeld een aansprakelijkheidsverzekering en een rechtsbijstandsverzekering afsluiten. Voor je winkelpand kun je het beste een goede opstal- en inboedelverzekering aanvragen. Weet je niet welke ondernemersverzekeringen voor jou van belang zijn? Ga dan eens in gesprek met een bank, een verzekeraar of een financieel adviseur en vraag hun advies.

10. Ga op zoek naar een winkelpand

Het is nu een goede tijd om een winkelpand te huren of kopen, omdat er zoveel gebouwen leegstaan. Om die reden is de huur- of koopprijs vaak niet zo hoog. Ga op zoek naar een winkelpand in de regio waar je de winkel wilt starten. Houd er hierbij rekening mee dat de prijzen van winkelpanden in drukke winkelstraten vaak hoger zijn dan de prijzen van panden buiten het centrum. Het voordeel van een winkelpand in een drukke winkelstraat is dat je waarschijnlijk meer klanten zult krijgen.

Tegenwoordig zien we steeds meer panden die leegstaan en de gemeenten zijn hier niet blij mee. Als jij met een goed idee komt om een pand weer te vullen, staat de gemeente er vaak wel voor open om je hierbij hulp te bieden. Zo kunnen zij bijvoorbeeld bemiddelen tussen jou en de verhuurder, waardoor de prijs voor het pand misschien nog lager wordt.

11. Controleer het bestemmingsplan en de APV

Heb je een winkelpand gevonden en wil je daarin je eigen winkel beginnen? Ga dan eerst nog even na wat het bestemmingsplan van de gemeente is. Je wilt natuurlijk niet dat je een half jaar later alweer uit het pand moet, omdat de gemeente dan van plan is om iets anders met de grond te doen. Ook kun je alvast een omgevingsvergunning aanvragen als je wilt uitbreiden of verbouwen, als dit niet in het bestemmingsplan past.

Bestudeer ook de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente. Hierin worden de regels van de desbetreffende gemeente op het gebied van openbare orde en veiligheid beschreven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de openings- en sluitingstijden van winkels binnen de gemeente en de tijden waarop de winkel mag worden bevoorraad. Je kunt deze regelgeving vaak vinden op de website van de gemeente.

Ook is het goed om te onderzoeken welke vergunningen je nodig hebt voor bepaalde promotieacties die je wilt gaan houden. Je mag namelijk niet altijd producten of reclamemateriaal weggeven aan voorbijgangers. Doe daarom goed onderzoek naar alle mogelijkheden en onmogelijkheden in jouw gemeente.

12. Laat je webshop of website ontwerpen

De meeste winkels hebben tegenwoordig ook een eigen webshop en eigenlijk kun jij met je winkel dan ook niet achterblijven. Voor de meeste winkels is het daarom goed om een webshop te laten ontwerpen, maar dit hangt wel af van je doelgroep en het product dat je aanbiedt. In sommige situaties is een webshop niet zo zeer nodig. Ga dus na of jouw winkel een webshop nodig hebt. Je kunt bijvoorbeeld ook onderzoeken of je concurrenten een webshop hebben.

Besluit je dat het niet nodig is om een webshop te maken voor jouw winkel of ga je dit pas in een latere periode doen? Dan is het wel goed om in ieder geval een website te laten ontwerpen. Tegenwoordig zoekt iedereen alles op internet op en een bedrijf kan dan ook niet meer zonder een eigen website. Mensen die je bedrijfsnaam hebben gehoord zoeken je waarschijnlijk op internet op als ze meer willen weten en het is daarom belangrijk dat ze jouw bedrijf ook online kunnen vinden.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Rowanblom
Aantal keer gelezen: 3537x
Toegevoegd: 01-02-2016 12:29
Gewijzigd: 14-02-2016 23:02

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2174 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!