fietsen

Fietsen en afvallen

fietsenFietsen is goed voor iedereen. Meer bewegen is altijd goed, maar als je af wil vallen dan is fietsen ook goed. Lees er hier meer over.

Afvallen is een combinatie van meer bewegen en minder/anders eten

Je wilt enkele kilo's gewicht kwijt. Je hebt online je BMI (Body Mass Index) berekend en ook dat wijst erop dat je te zwaar bent in verhouding tot je lengte. Enkele kilo's lichter en je voelt je een stuk energieker. Je kunt proberen om af te vallen door minder te eten, of door andere producten te gaan eten. Je kunt er ook voor kiezen om meer te gaan bewegen en op die manier wat kilo's kwijt te raken. Een combinatie van beide zou super zijn en ook snel zorgen voor resultaat. In veel gevallen zal meer bewegen en minder of anders gaan eten automatisch het geval zijn. Fietsen en afvallen gaat bijna altijd samen met minder of anders gaan eten. Je stapt niet met een volle maag op de fiets, dat zal je niet goed bevallen. Je gaat ook kritischer kijken naar de producten die je eet voordat je op de fiets stapt en daarna. Uiteraard krijg je behoorlijk trek in eten als je een eind hebt gefietst. Maak dan niet de fout om de patatkraam binnen te gaan.

Fietsen en eten

Tijdens het fietsen verbrand je veel calorieën.

  • Zorg ervoor dat je energie voorraad op peil is. Je spieren moeten deze namelijk kunnen aanspreken.
  • Eet vooral koolhydraten als je van plan bent wat langere fietstochten te gaan houden. Doe dit ruim voor de geplande datum, zodat op de dag zelf jouw energie voorraad oké is. Je bent te laat als je de avond voordat je gaat fietsen veel koolhydraten gaat eten, dat is zelfs af te raden.
  • Bij koolhydraten moet je denken aan pasta, rijst, brood en aardappelen, maar ook een bord havermout of muesli zijn prima. Naast de juiste voeding is drinken, veel drinken (water, soms sportdrank) van essentieel belang. Zorg dat je van eiwit een normale portie binnen krijgt en ook een klein beetje vet is niet erg, dat heb je zelfs nodig, maar eet de avond voordat jij gaat toeren geen frituur en ook geen pittig gekruide maaltijd.
  • Rauwe groenten kunnen zorgen voor een opgeblazen gevoel of buikpijn en kun je dus beter niet eten de avond voordat je op de fiets stapt.
  • Ook tijdens het fietsen is het belangrijk om wat te eten bijvoorbeeld een mueslireep of een banaan en vergeet ook dan niet om niet te drinken, telkens een beetje! Na een inspannende fietstocht moet je lichaam herstellen.
  • Eet ook dan weer koolhydraten en vul het verloren vocht aan. Een inspannende en langere fietstocht moet je, zoals je leest, goed voorbereiden wat betreft voedselinname en vergeet ook niet om voldoende rust te nemen, voor de fietstocht en daarna.
  • Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je het volhoudt en dat stimuleert om vaker te fietsen korte en/of lange afstanden. 

Hoeveel val je af met fietsen?

Hoeveel je afvalt tijdens het fietsen is moeilijk te zeggen en afhankelijk van erg veel factoren, denk aan het soort fiets waar je op rijdt en hoe hard je fietst. Je weet dat je tijdens fietsen calorieën verbrandt, hoeveel dat ligt uiteraard aan de geleverde inspanning. Door vet te verbranden val je af. Het tempo waarin dat gebeurt ligt aan jouw inspanning. Wat doe je, wat kun je? En stop je jezelf na de training niet vol met snacks!! Fietsen is een prima manier om aan je conditie te werken, deze te verbeteren, om in je eigen tempo kilo's kwijt te raken. Op de fiets heb je minder snel een blessure, ook dat is een voordeel van fietsen en afvallen.

Fietsen en afvallen, vooral als je de kans hebt om in de buitenlucht te fietsen is dat een prima manier voor een gezonde(re) levensstijl. Maar ben je niet in de gelegenheid om buiten te fietsen, dan is fietsen op een hometrainer een prima alternatief, want elke beweging is belangrijk, hoe minimaal ook. Wellicht kun jij die minimale inspanning van fietsen en afvallen straks uitbreiden. Niets doen (niet bewegen) is geen optie als je af wilt vallen. En uiteraard is afvallen niet het enige doel, je energieker voelen en een gezondere levensstijl wegen even zwaar mee bij fietsen en afvallen.

Wat doet regelmatig fietsen met je?

Fietsen is gezond omdat:

  • Je lichaamsvet verbrandt
  • Je een betere conditie krijgt
  • De kans op hart- en vaatziekten vermindert
  • Je meer mobiel blijft door deze regelmatige beweging
  • De buitenlucht voor ontspanning zorgt (je geniet van de eerste zonnestralen in de lente)

Bij fietsen en afvallen is afvallen eigenlijk een bijkomend voordeel. Het is belangrijk dat je het fietsen rustig aan opbouwt, zodat je het vol kunt houden en er ook plezier in houdt. Het afvallen moet geen doel op zich zijn, dat komt wel! Je kunt in groepsverband gaan fietsen. Dat kan een stimulans zijn, als je mede "reizigers" ongeveer op hetzelfde niveau zitten of in elk geval rekening met je willen houden. Je moet niet ten koste van alles anderen proberen bij te houden, dan lig je er snel uit of je beleeft weinig plezier aan het fietsen. Fietsen en afvallen moet geen stress opleveren, maar dient een ontspannende inspanning te zijn, waar je graag naar uit kijkt.

Soorten fietsen

Een goede fiets is belangrijk. Dat kan een sportfiets zijn, een oma fiets, een mountainbike, een hometrainer, een e-bike, een toerfiets enz. Je koopt een fiets meestal met een bepaald doel. Wil je gezellige toertochten maken, of wil je straks 30 km per uur fietsen? Kun je goed fietsen of heb je problemen met je knie door reuma bijvoorbeeld? In dat laatste geval is een fiets met een heel lichte versnelling erg prettig. Het is in elk geval belangrijk dat jij een fiets koopt waarop jij goed vooruit kunt. Een e-bike bijvoorbeeld heeft veel voordelen, maar heb je weleens geprobeerd deze fiets een stukje op te tillen, omdat je de fiets  moest draaien om door een nauwe opening te gaan? Dan kom je er achter dat ook deze fiets een nadeel heeft. Ga naar een goede fietsenverkoper, die je verschillende modellen laat zien en belangrijker nog dat je deze fiets mag proberen, want ook een fiets moet je passen zoals een paar schoenen. Een fiets moet "lekker" zitten en voldoen aan jouw wensen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Sassie
Aantal keer gelezen: 899x
Toegevoegd: 29-11-2016 17:08
Gewijzigd: 16-12-2016 21:00

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2240 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!