In het bedrijfsleven is de term GAP analyse een term die je regelmatig kunt horen. De behaalde resultaten worden met deze analyse vergeleken met de resultaten die van tevoren op zijn gesteld. Er kan hier een gat tussen zijn gevallen en dat verschil tussen het gewenste en het behaalde resultaat noemen ze dan ook wel gap. Een bedrijf gebruikt de gap analyse om te kijken hoe de laatste periode is verlopen binnen het bedrijf. Waar moet aan de toekomst aan gewerkt worden? Ook dit dient duidelijk te worden met de gap analyse. Je gaat bij de analyse terugkijken, maar ook reflecteren en evalueren en vervolgens verbeteren. Meestal vindt de analyse plaats aan het eind van de periode van de financiën en eventueel kan dat ook halverwege als er het een en ander bij gesteld moet worden.
De gap analyse heeft als doel om tijdens de hele periode te kijken of dat de werkzaamheden wel het gewenste resultaten opleveren. Het is de bedoeling dat er door een gap analyse binnen een bedrijf alle neuzen dezelfde kant op worden gezet. De medewerkers weten hierdoor weer wat het doel is voor de aankomende periode en ze weten zo ook waar dat ze extra aan moeten werken samen.
Als je een gap analyse wil maken dan kun je het beste drie stappen volgen:
Als je als eigenaar van een bedrijf graag inzicht wil in de huidige identiteit, maar ook in de gewenste identiteit en in het imago van de organisatie en de dienstverlening, dan is de gap analyse een goede keuze. Daarmee kan namelijk een vergelijking gemaakt worden tussen de verschillen van de bestaande en de gewenste situatie binnen je bedrijf. De analyse zal je helpen om de juiste keuzes te kunnen maken om het imago van je bedrijf te kunnen versterken. De resultaten worden vaak ingezet om een verbeterplan te kunnen maken, zodat je de gaps weg kunt werken. Je doel is vaak dat je klantenbinding kunt verbeteren en kunt verhogen.
Aspecten die aan bod kunnen komen bij de gap analyse zijn bijvoorbeeld betrouwbaar kwalitatief hoogwaardig, goede prijs en kwaliteitverhouding, biedt altijd een oplossing, duidelijk en oprecht communiceren, lage prijzen, onderscheidend merk in de markt, persoonlijk, actueel en eigentijds, waardeert je als klant. Er zijn veel aspecten waar naar gekeken kan worden en dat kunnen bijvoorbeeld deze onderwerpen zijn. Maar het ligt aan de doelen die je hebt binnen je organisatie en hoe dat vorm gaat krijgen in je organisatie. Neem de tijd om alles goed in beeld te brengen en te ontdekken wat je doelen zijn. Als je namelijk alles goed voorbereid, kun je ook veel beter de juiste informatie verzamelen en de juiste keuzes maken.
Voordat je zelf gaat beginnen aan de gap analyse, is het goed om in te zien wat de voordelen voor jou kunnen zijn. Als je veel complexe data in je bezit hebt, dan kun je eenvoudig de weg kwijtraken. Door deze analyse uit te werken krijg je houvast, zodat je aan kunt tonen hoe succesvol je management team kan zijn onder bepaalde omstandigheden. Als je de data gaat analyseren kun je tastbare resultaten bereiken. Je gaat een vergelijkingsproces doormaken en dat doe je om diverse situaties in kaart te brengen en om betere resultaten te behalen. Het gaat om situaties waarin jouw organisatie nog geen optimaal rendement heeft behaald. Je krijgt zowel korte als lange termijn voordelen met deze analyse.
Om het maximale resultaat uit de analyse te kunnen halen, is het belangrijk dat je van tevoren weet wat je doel is dat je wil behalen binnen je organisatie. Denk daarbij na over een paar vragen, zoals wat wil jij voor rol spelen binnen de organisatie en welke verantwoordelijkheden wil en kun je dragen? Maar ook met welke afdelingen je samen wil werken en met wie wil je informatie uitwisselen? Creatief zijn is hierbij van belang, maar let er goed op waar je successen kunt behalen. Het is van belang dat je je ideeën om kunt zetten in doelen, die ook meetbaar zijn. Op het moment dat je dat helder hebt, heb je als het goed is een goed beeld van de informatie die je nodig hebt en waar dat je deze vandaan kunt halen. De juiste gegevens zijn van belang en dan kun je kijken welke tools je het beste in kunt zetten om alles inzichtelijk te maken.