GAP analyse

GAP analyse, hoe werkt het?

GAP analyseWat is een GAP analyse en hoe werk je deze uit? In dit artikel kom je er meer over te weten.

Gap analyse

In het bedrijfsleven is de term GAP analyse een term die je regelmatig kunt horen. De behaalde resultaten worden met deze analyse vergeleken met de resultaten die van tevoren op zijn gesteld. Er kan hier een gat tussen zijn gevallen en dat verschil tussen het gewenste en het behaalde resultaat noemen ze dan ook wel gap. Een bedrijf gebruikt de gap analyse om te kijken hoe de laatste periode is verlopen binnen het bedrijf. Waar moet aan de toekomst aan gewerkt worden? Ook dit dient duidelijk te worden met de gap analyse. Je gaat bij de analyse terugkijken, maar ook reflecteren en evalueren en vervolgens verbeteren. Meestal vindt de analyse plaats aan het eind van de periode van de financiën en eventueel kan dat ook halverwege als er het een en ander bij gesteld moet worden.

Doel gap analyse

De gap analyse heeft als doel om tijdens de hele periode te kijken of dat de werkzaamheden wel het gewenste resultaten opleveren. Het is de bedoeling dat er door een gap analyse binnen een bedrijf alle neuzen dezelfde kant op worden gezet. De medewerkers weten hierdoor weer wat het doel is voor de aankomende periode en ze weten zo ook waar dat ze extra aan moeten werken samen.

Werkwijze gap analyse

Als je een gap analyse wil maken dan kun je het beste drie stappen volgen:

  • Verzamel de huidige resultaten, te denken aan materiaal, prestatieniveau en competenties. De eigenaar van een bedrijf kan de gegevens zo achterhalen. Soms wordt het maken van de gap uitbesteed en dan is het goed om de juiste persoon te benaderen om bij deze gegevens te komen.
  • Kijk naar het niveau van de prestaties die gewenst zijn voor de toekomst. Hiervoor kunnen ook gesprekken gevoerd worden, om te achterhalen wat de bedoeling is en wat ze allemaal willen bereiken binnen een bedrijf met de toekomst.
  • Neem de twee lijsten en zet deze tegenover elkaar met grafieken en statistieken. Hierdoor worden de gaps bij de niveaus goed in kaart gebracht. Let hierbij goed op bij welke punten de verschillen het grootste zijn en daar liggen dan de aandachtspunten voor verbetering.

Inzicht in het bedrijf

Als je als eigenaar van een bedrijf graag inzicht wil in de huidige identiteit, maar ook in de gewenste identiteit en in het imago van de organisatie en de dienstverlening, dan is de gap analyse een goede keuze. Daarmee kan namelijk een vergelijking gemaakt worden tussen de verschillen van de bestaande en de gewenste situatie binnen je bedrijf. De analyse zal je helpen om de juiste keuzes te kunnen maken om het imago van je bedrijf te kunnen versterken. De resultaten worden vaak ingezet om een verbeterplan te kunnen maken, zodat je de gaps weg kunt werken. Je doel is vaak dat je klantenbinding kunt verbeteren en kunt verhogen.

  • Je gaat een intern onderzoek houden om alle huidige resultaten in kaart te brengen.
  • Het huidige imago breng je meestal in kaart met een online onderzoek onder klanten, relaties en consumenten, maar het onderzoek kan ook telefonisch worden uitgevoerd. Je krijgt hierdoor een beeld van de klantbehoefte maar ook van de klantbeleving.


Voorbeeld gap analyse

Aspecten die aan bod kunnen komen bij de gap analyse zijn bijvoorbeeld betrouwbaar kwalitatief hoogwaardig, goede prijs en kwaliteitverhouding, biedt altijd een oplossing, duidelijk en oprecht communiceren, lage prijzen, onderscheidend merk in de markt, persoonlijk, actueel en eigentijds, waardeert je als klant. Er zijn veel aspecten waar naar gekeken kan worden en dat kunnen bijvoorbeeld deze onderwerpen zijn. Maar het ligt aan de doelen die je hebt binnen je organisatie en hoe dat vorm gaat krijgen in je organisatie. Neem de tijd om alles goed in beeld te brengen en te ontdekken wat je doelen zijn. Als je namelijk alles goed voorbereid, kun je ook veel beter de juiste informatie verzamelen en de juiste keuzes maken.

Voordelen gap analyse

Voordat je zelf gaat beginnen aan de gap analyse, is het goed om in te zien wat de voordelen voor jou kunnen zijn. Als je veel complexe data in je bezit hebt, dan kun je eenvoudig de weg kwijtraken. Door deze analyse uit te werken krijg je houvast, zodat je aan kunt tonen hoe succesvol je management team kan zijn onder bepaalde omstandigheden. Als je de data gaat analyseren kun je tastbare resultaten bereiken. Je gaat een vergelijkingsproces doormaken en dat doe je om diverse situaties in kaart te brengen en om betere resultaten te behalen. Het gaat om situaties waarin jouw organisatie nog geen optimaal rendement heeft behaald. Je krijgt zowel korte als lange termijn voordelen met deze analyse.

  • Schenk direct aandacht aan de bestaande tekortkomingen. Hierdoor kunnen ze direct aan worden gepakt en kan er een nieuw systeem bedacht worden over hoe dat er het beste gewerkt kan worden.
  • Zie de opkomende problemen op tijd in, zodat er naar gehandeld kan worden. Hierdoor kunnen ze op tijd voorkomen worden en hoeven problemen niet te verergeren.
  • Signaleer problemen op tijd en probeer te voorkomen dat ze groter worden. Dit kan alleen als iedereen daar aan mee gaat werken en weet waar ze aan moeten werken (openheid is dan ook van belang binnen de organisatie).
  • Structurele verbeteringen zijn goed voor de langere termijn en kunnen daardoor zorgen voor meer tijd voor andere taken binnen een bedrijf.

Haal het beste uit de analyse

Om het maximale resultaat uit de analyse te kunnen halen, is het belangrijk dat je van tevoren weet wat je doel is dat je wil behalen binnen je organisatie. Denk daarbij na over een paar vragen, zoals wat wil jij voor rol spelen binnen de organisatie en welke verantwoordelijkheden wil en kun je dragen? Maar ook met welke afdelingen je samen wil werken en met wie wil je informatie uitwisselen? Creatief zijn is hierbij van belang, maar let er goed op waar je successen kunt behalen. Het is van belang dat je je ideeën om kunt zetten in doelen, die ook meetbaar zijn. Op het moment dat je dat helder hebt, heb je als het goed is een goed beeld van de informatie die je nodig hebt en waar dat je deze vandaan kunt halen. De juiste gegevens zijn van belang en dan kun je kijken welke tools je het beste in kunt zetten om alles inzichtelijk te maken.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Sassie
Aantal keer gelezen: 13605x
Toegevoegd: 27-12-2016 08:56
Gewijzigd: 13-04-2017 10:17

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3867 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!