fruit

Gezondste fruit op een rijtje

fruitWeet jij wat het gezondste fruit is? In dit artikel wordt deze vraag beantwoord, lees dus maar snel verder en verbeter je gezondheid.

Welk fruit is gezond?

Fruit is gezond, dat kun je in het algemeen best stellen. Het ene fruit bevat echter meer of andere vitaminen, antioxidanten, mineralen en/of vezels enz. dan een ander soort fruit. Je eet wat je lekker vindt en dat geldt zeker ook voor kinderen. Vinden je kinderen fruit lekker (en dat kun je best wat stimuleren), dan probeer je telkens ander fruit. Een banaan heeft een totaal andere smaak dan een kiwi. Laat kinderen aan de diverse soorten fruit wennen en wellicht geldt dat ook voor jezelf. Vroeger kende je de banaan, de sinaasappel, de kers, de peer en de appel.

Er zijn nu echter veel exotische soorten fruit bijgekomen. Het is een kwestie van proberen, van proeven en wennen aan een totaal andere smaak. Als je vraagt welk soort het gezondste fruit is, dan kun je de bosbessen wel bovenaan zetten. Deze zitten namelijk vol antioxidanten, vitaminen, ze zijn vezelrijk, ook vitamine E is volop aanwezig en bosbessen bevatten natuurlijke suikers. Het is wellicht niet het eerste fruit waar je aan zult denken om te kopen, maar zet het eens op je boodschappenlijstje en proef de bosbessen. Soms moet je gewoon wennen aan de smaak. Echt lekker en zeer verantwoord om te eten. Ook heerlijk in yoghurt!

Het gezondste fruit mee naar school

Wanneer je kind in de middagpauze niet naar huis komt en op school eet is het belangrijk dat het een gezonde lunch op school eet. Hoe zorg je voor een gezonde lunch? Er wordt veel gemopperd over alles wat er op school en in de directe omgeving van de school wordt verkocht.

  • Als ouder echter moet jij je wellicht meer inzetten voor verantwoorde voeding. Je kind kan alleen ongezonde producten kopen als het daarvoor geld van je krijgt. Nu moet jij je kind niet alles ontzeggen uiteraard, want dat werkt averechts.
  • Toch moet je blijven proberen dat je kind gezond eet en begin daar al heel jong mee. Eenmaal op het voortgezet onderwijs zal het gezondste fruit niet de prioriteit van je puber hebben. Je kunt wel samen dingen afspreken.
  • Laat je kind zelf zijn lunchtrommel klaarmaken. Jij zet verantwoorde producten op tafel en je kind kiest. Zo denkt het kind toch zelf de regie te hebben. Die boterham met pindakaas mag, maar ook die banaan, een stuk meloen of paprika. Kleine kinderen kun je wellicht verleiden door ze een prikker te laten maken met een stukje kaas, een tomaatje, een stukje komkommer enz.
  • En toch is het nog steeds voor veel ouders een groot probleem om hun kinderen het gezondste fruit te laten eten.
  • Gebruik ook eens het argument dat fruit erg goed is voor je huid, daar hebben pubers wel oren naar! Ben en blijf vindingrijk om het gezondste fruit aan de man te brengen en vergeet niet om zelf het juiste voorbeeld te geven door het gezondste fruit in huis te halen, zichtbaar neer te zetten en zelf ook minstens twee stuks fruit per dag te eten.
  • Zet een leuk bord of schaal op de keukentafel en zorg dat daar altijd vrolijke kleuren van het gezondste fruit op liggen. Je kunt ook de lekkerste jam maken van het gezondste fruit of een toetje als gezond tussendoortje. Zet een bord met stukjes paprika, wortel, druiven, tomaatjes op tafel als de kinderen tv kijken.

Het gezondste fruit mee naar je werk

Zoals jij je kinderen het gezondste fruit mee naar school geeft, zo moet dit fruit ook in jouw lunchbox aanwezig zijn als je naar je werk gaat. Goed voorbeeld doet goed volgen. Sommige bedrijven hebben een kantine met soep, kroketten enz. Lekker voor een keer, maar neem ook een stuk van het gezondste fruit. Wat is het gezondste fruit? Bosbessen zijn erg gezond, maar deze zul je niet overal tegenkomen. Je kunt uiteraard zelf een bakje in de groentespeciaalzaak kopen. Ook in de supermarkt liggen bosbessen. Ze zijn behoorlijk prijzig, dus soms blijven ze wat langer in de supermarkt liggen. Zorg dat je verse bosbessen koopt. Het is jammer dat goed fruit vaak zo duur is. Als je voor een gezin aardbeien, kiwi's, bosbessen, perziken enz. wilt kopen dan ben je veel geld kwijt. Gelukkig wordt er nu al vaker gesproken om fruit en andere gezonde producten goedkoper te maken en snoep en snacks duurder. Een heel goede verandering als die door zou zetten, zodat iedereen het gezondste fruit ook kan kopen.

Het gezondste fruit als traktatie

Op school of thuis wordt regelmatig getrakteerd voor een verjaardag. De zakken chips zijn favoriet en wel een heel gemakkelijke keuze. Kijk echter eens naar een traktatie die hoofdzakelijk uit het gezondste fruit bestaat. Een lange prikker met een tomaatje, een schijfje komkommer, een stukje kaas, een druif, een schijfje van een winterwortel. Je hebt een zeer verantwoorde en kleurrijke traktatie. Kinderen en ook volwassenen moeten er gewoon even aan wennen en zullen dan smullen van de vitamine bom.

Ook bij de borrel kun je gezonde noten, druiven, stukjes paprika, stukjes ananas, een stukje kaas enz. serveren. Bak in de winter appels en serveer deze met een bolletje ijs, maak pannenkoeken met stukjes appels of banaan, ook een gebakken banaan is heerlijk. Er zijn zoveel heerlijke gerechten te bedenken waarin het gezondste fruit is verwerkt en natuurlijk mag je daar nog wat lekkers aan toevoegen, maar zorg dat de smaak van het fruit overheerst en dat is een kwestie van wennen.

Het gezondste fruit

Dat fruit gezond is, dat ontkent niemand. Waarom is fruit echter zo gezond? Fruit bevat vitaminen, mineralen waardoor het immuunsysteem op het juiste peil wordt gehouden. Fruit is goed voor een stralende en gezonde huid. Vaak bevordert het eten van fruit de stoelgang. Enkele populaire soorten fruit op een rijtje:

  • De bosbes, deze staat hier als eerste genoemd en als hoogste in de rij. De bosbes is namelijk een heel gezonde fruitsoort. Zij zit vol antioxidanten, vitaminen, is vezelrijk, bevat ook veel vitamine E en natuurlijke suikers.
  • De vlierbes, deze zit boordevol vitaminen A, B en C.
  • De perzik wordt ook wel detox fruit genoemd. Zij bevat veel vezels en heeft een hoog kaliumgehalte dat goed is voor je nieren.
  • Grapefruit bestaat voor een groot gedeelte uit water. Het vruchtvlees is lichtroze of donkerroze. Houd je van zoet, dan zul jij de voorkeur hebben voor het donkerroze vruchtvlees. Een grapefruit bevat weinig calorieën, veel vitaminen, mineralen en vezels. Grapefruit moet je leren eten, een bijzondere smaak!
  • De blauwe bes, deze bes zit vol antioxidanten, is ontstekingsremmend, cholesterolverlagend en caloriearm. Dat deze bes gezond is, is wel duidelijk!
  • De kiwi is te koop in verschillende soorten. De groene en de gele kiwi bevatten veel vitamine C en andere vitaminen. Zij bevatten weinig calorieën.
  • De avocado is in opmars! Zij zit vol vezels, vitaminen, mineralen bijvoorbeeld kalium dat helpt tegen hartfalen, beroerte en te hoge bloeddruk. Zij bevat de goede vetzuren, die het slechte cholesterol verlagen. Ook de vezels van de avocado hebben een belangrijke taak, zij bieden bescherming tegen darmkanker.
  • De aardbei, het zomerkoninkje dat het hele jaar door verkrijgbaar is, maar niet altijd evenveel smaak heeft. Zij bevat veel vitamine C en helpt je weerstand op peil te houden. Op diverse manieren te eten: als jam, als vrucht, op een beschuit, in de yoghurt, met ijs of slagroom.
  • De kokosnoot, niet zo voor de hand liggend, maar wel super gezond. Zij bevat veel vitaminen, mineralen en antioxidanten, is ontstekingsremmend, bevordert de spijsvertering en door de vele vezels krijg je na het eten van kokosnoot snel een vol gevoel.
  • De banaan wordt zowel uit de hand, in de yoghurt, maar ook gebakken gegeten. Gemakkelijk om mee te nemen en te eten, ook na het sporten! De banaan bevat vitamine C en gaat bloedarmoede tegen, omdat zij ijzer bevat.





                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Sassie
Aantal keer gelezen: 690x
Toegevoegd: 26-10-2016 10:36
Gewijzigd: 23-11-2016 16:30

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2154 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!