In de basisschool krijgen de meeste kinderen in groep 3 leesonderwijs. Sommige scholen beginnen zelfs al in de kleutergroepen met de eerste kennismaking met letters en soms zelfs met het lezen zelf. Voor volwassenen die kunnen lezen is het haast niet te bevatten wat er allemaal bij komt kijken bij een geslaagd leesproces. Er moeten heel wat stappen en deelstappen worden gezet voor het geschreven woord in ons brein is omgezet tot een klank met een begrip. Om je een idee te geven zie je hieronder welke deelstappen zoal gezet moeten worden, en dan is de lijst nog niet eens uitputtend:
En als je dan denkt dat je er bent, moet je je realiseren dat de klank van een letter lang niet altijd hetzelfde is. Een klank is namelijk afhankelijk van de letters ervoor of erna. Zo zal de letter a in een woord als bal anders klinken dan in een woord als balen. Of wat dacht je van de letter e, die in woorden als het, een of de al drie verschillende klanken heeft. Of in het woord vergeten, waarin die drie klanken in één woord maar toch met hetzelfde letterteken terug te vinden zijn.
Het is voor kinderen een hele prestatie om alle leesmoeilijkheden te overwinnen en tot lezen te komen. De meeste kinderen kunnen op het eind van groep 3 eenvoudige teksten lezen, en het niveau van de teksten wordt in het erop volgende leesproces verhoogd. Het aantal lettergrepen per woord wordt hoger, het aantal woorden in de zin ook en bovendien komen er nieuwe betekenissen en begrippen bij. Zo tegen groep 7 zullen de kinderen het hoogste leesniveau op de AVI-schaal bereikt hebben, maar dat wil niet zeggen dat de leesontwikkeling op dat punt stopt.
Het is niet voor niets dat het leesonderwijs op de basisschool zo’n prominente plaats heeft gekregen en dat een groot deel van de actieve uren op school hieraan wordt besteed. Het lezen is de basis voor het leren, voor het opdoen van informatie over allerlei onderwerpen. We krijgen in de samenleving heel wat informatie te verwerken die in tekstvorm op ons afkomt. Het geschreven woord maakt ons wegwijs in boeken, tijdschriften en websites. Snel kunnen lezen is een voorwaarde om tot kennis te komen. Bovendien kun je door te lezen kennis nemen van een wondere wereld vol verhalen.
Snel kunnen verklanken van teksten is een belangrijke vaardigheid, maar het is niet het enige dat belangrijk is. Het gaat ook om het doorgronden van de bedoeling van de schrijver. Bij het lezen van teksten is de informatie belangrijk, maar ook het eigen denken. Hetgeen te leest moet worden beoordeeld, ben je het eens met de schrijver? Heb je aanvullende informatie nodig? Of wijs je het resoluut af en zo ja: waarom? Het lezen van teksten vraagt om een verdieping, het aanboren van een diepere laag die verder gaat dan het verklanken alleen. En dat maakt het hele proces zoveel interessanter.
Het belang van een goede leesontwikkeling is belangrijk voor het goed kunnen functioneren in de maatschappij. Het stimuleren van deze leesontwikkeling vraagt daarom alle aandacht. Sommige kinderen worden al gestimuleerd door het lezen zelf, door het betreden van alle fantastische verhalen die in druk verschenen zijn. Voor anderen is een extra zetje, een extra hulpmiddel nodig. Een van die mogelijke hulpmiddelen is het bijhouden van een leeslogboek. Het leeslogboek is een reflectieboek, een middel om kinderen te laten reageren op het gelezen boek. Het is belangrijk dat dit geen saai karweitje is en niet teveel tijd kost, het is niet de bedoeling dat het invullen van een leeslogboek juist afschrikkend werkt. De werkvormen in het leeslogboek moeten daarom kort en afwisselend zijn.
Voor de kinderen moet het leeslogboek leuk en afwisselend zijn. Het gaat in het leeslogboek dan onder meer om de volgende punten:
Het bijhouden van een leeslogboek heeft uiteraard ook consequentie voor de leerkracht. Denk bijvoorbeeld aan:
Je kunt allerlei werkvormen in het leeslogboek gebruiken. Het is het gemakkelijkst als het leeslogboek in een ringband verzameld wordt, zodat nieuwe bladen eenvoudig door de kinderen zelf kunnen worden toegevoegd. Het is ook belangrijk dat kinderen kunnen kiezen uit een aanbod van verschillende werkbladen die ze voor de verwerking van het gelezen boek kunnen gebruiken. Niet elk werkblad, niet elke werkvorm is voor elk boek even geschikt. Door te laten kiezen voorkom je demotivatie. Let er wel op dat kinderen regelmatig een ander werkblad kiezen en niet steeds hetzelfde werkblad ‘maak een tekening’ of zoiets uit de kast trekken. Voor de werkbladen kun je denken aan onderwerpen zoals:
Je begrijpt dat bovenstaande ideeën in aantrekkelijke werkbladen vormgegeven moeten worden, zodat ze de kinderen aanspreken. Realiseer je dat bovenstaande lijst verre van compleet is. Creatieve leerkrachten zullen ongetwijfeld allerlei ideeën kunnen toevoegen. Het is belangrijk je te realiseren dat het leeslogboek belangrijk kan zijn voor het stimuleren van lezen, maar geen doel op zich is. Het gaat uiteindelijk om het snel leren lezen en het ervaren van het plezier daarin.