Het nut van het geven van relatiegeschenken als bedrijf

Het nut van het geven van relatiegeschenken als bedrijf

Het nut van het geven van relatiegeschenken als bedrijfVeel bedrijven verrassen medewerkers en zakelijke relaties aan het eind van ieder kalenderjaar met een klein presentje, een relatiegeschenk. Dit gebeurt veelal tijdens een grote medewerkersbijeenkomst rond de jaarwisseling, bij een bezoek aan klanten en opdrachtgevers, enzovoorts. Niet uitsluitend de jaarwisseling wordt gebruikt voor het uitdelen ervan; bedrijven doen dit ook in de zomerperiode. Wat is het nut van deze relatiegeschenken? In dit artikel lees je er meer over.

Het versturen van relatiegeschenken door bedrijven is niet iets van de laatste jaren, het wordt al veel langer gedaan. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat jaarlijks voor honderden miljoenen aan promotiemiddelen wordt uitgegeven door ondernemers, waarvan de relatiegeschenken een voorbeeld zijn. Bij promotiemiddelen kun je ook denken aan de bedrukte items die bedrijven uitdelen op een grote beurs. Het helpt hen hun naamsbekendheid te vergroten.

Situaties waarin het weggeven van relatiegeschenken interessant is
Er zijn verschillende situaties waarin het voor ondernemers interessant is om deze relatiegeschenken uit te delen. Zo wordt dit gedaan als bedankje, bijvoorbeeld aan het eind van het jaar. Het is een blijk van waardering, waarmee je een zakelijke relatie of medewerker laat zien de samenwerking te hebben gewaardeerd in de afgelopen maanden. Veel mensen vinden het belangrijk dat hun werk gewaardeerd wordt. Niet alleen in de vorm van een financiële vergoeding, maar bijvoorbeeld ook middels complimenten. Het geven van een relatiegeschenk is feitelijk een fysiek compliment.

Reclame maken voor een bedrijf met relatiegeschenken
Een andere belangrijke reden om het periodiek weggeven van relatiegeschenken te overwegen is de reclame die je hiermee maakt voor je bedrijf. Wist je dat een volwassen persoon op werkdagen zeker eens per dag in aanraking komt met een relatiegeschenk? Het kan om een bedrukte kalender in de kantine of op het toilet gaan, maar bijvoorbeeld ook om een bedrukte drinkfles, een bedrukte pen, enzovoorts. Het geeft aan dat een relatiegeschenk gezien wordt. Men bewaart een relatiegeschenk veel langer dan bijvoorbeeld een flyer of brochure.

Blijvende herinnering na een periode van samenwerking
Geef een relatiegeschenk ook weg op het moment dat er een einde komt aan een lange periode van samenwerken. Relatiegeschenken zijn veel duurzamer dan bijvoorbeeld een fles wijn, die na een gezellige avond in de glasbak verdwijnt. Met een relatiegeschenk laat je duidelijk merken dat je de samenwerking met een andere partij gewaardeerd hebt.

Beloon partners en medewerkers voor hun prestaties
Het uitdelen van relatiegeschenken is niet alleen een blijk van waardering, je kunt er ook voor kiezen wanneer er een uitzonderlijke prestatie geleverd is door medewerkers of zakelijke relaties. Je zet ze met een relatiegeschenk in het zonnetje! Dat geldt in het bijzonder voor relatiegeschenken die op een feestelijke wijze zijn aangekleed; je laat duidelijk blijken dat je het geleverde werk van de betrokken medewerker of zakenpartner gewaardeerd hebt.

Gevoel van wederkerigheid door relatiegeschenken
Relatiegeschenken kunnen een gevoel van wederkerigheid oproepen bij mensen. In het bijzonder wanneer het om een relatiegeschenk gaat, waar men ook daadwerkelijk wat aan heeft. Denk aan een kalender, een powerbank, een hoodie, enzovoorts. Door dergelijke relatiegeschenken uit te delen, zal een ontvanger sneller het gevoel krijgen iets terug te moeten doen. In dit geval de continuering van een fijne samenwerking met jouw bedrijf als zakenpartner of als werkgever. De verbinding die ontstaat wordt versterkt op een volgend moment dat je een relatiegeschenk weggeeft. Het is niet voor niets, dat men hier gemiddeld genomen zeker eens per jaar voor kiest.





Combineren van verschillende doelen bij weggeven relatiegeschenken
In veel gevallen heb je de mogelijkheid om verschillende doelen, zoals het maken van reclame en het geven van een compliment middels een relatiegeschenk, te combineren. Je kunt er bijvoorbeeld bewust voor kiezen om zo’n blijk van waardering voor een zakenpartner te combineren met een flyer of brochure, waarin je een beschrijving opneemt van de nieuwe diensten en producten die je de komende maanden zal introduceren. Het relatiegeschenk trekt de aandacht van een ontvanger; met een flyer of brochure toon je wat je te bieden hebt.

Vanzelfsprekend zou je ook kunnen overwegen om een aantal van deze nieuwe producten uit te delen aan anderen, als test voor een grotere afname. Zeker bij partijen die al vaker grote hoeveelheden van een vergelijkbaar product afnamen is dit interessant. Met een testverpakking kun je de aandacht trekken en de consument ervan overtuigen het product in een grotere verpakking bij je af te nemen.

Duurzaamheid belangrijker bij bedrukken relatiegeschenken
Ondernemers hechten bij het laten bedrukken van relatiegeschenken steeds meer waarde aan de duurzaamheid ervan. Dat past bij het huidige tijdsbeeld, waarin ook de consument duurzaamheid als een bepalende factor is gaan zien in de keuze die zij maken bij het bestellen van producten. Worden gelijke producten door twee partijen aangeboden? In dat geval kiest de consument vaak voor de aanbieder die het meest duurzaam opereert.

Positief effect op het imago van je bedrijf
Door bewust te kiezen voor een duurzaam relatiegeschenk werk je daarnaast aan het verbeteren van het imago van je bedrijf. Consumenten, medewerkers en zakelijke relaties zien aan het gekozen relatiegeschenk dat je waarde hecht aan de duurzaamheid ervan. Niet voor niets wordt bijvoorbeeld gekozen voor een praktische maandkalender, die ook daadwerkelijk van pas komt. Of denk bijvoorbeeld aan een strandlaken voor medewerkers, aan een aluminium drinkfles, enzovoorts.

Verschillende manieren om een relatiegeschenk te kiezen
Belangrijk bij het weggeven van relatiegeschenken is dat het past bij een ontvanger. Zoals eerder in dit artikel genoemd wordt, speelt duurzaamheid een steeds bepalendere rol. Het maakt dat een ontvanger bij voorkeur geen cadeaus ontvangt, die al snel in de prullenbak of kast verdwijnen. Het doet af aan het duurzame imago van je onderneming en heeft niet het effect dat je als bedrijf nastreeft bij het uitdelen van deze geschenken.

Relatiegeschenken zijn in verschillende categorieën in te delen. Zo kun je ze verdelen per branche, kun je kijken naar de gemiddelde leeftijd van een ontvanger en kun je ze aan laten sluiten bij het moment waarop je ze geeft. Zo is een bedrukte powerbank, een zonnebril of bijvoorbeeld een strandlaken voornamelijk interessant in de zomerperiode. Het is het moment waarop veel mensen naar een zonnig oord trekken.

Kies je echter voor kalenders drukken? In dat geval kun je deze later in het jaar weggeven, kort voor de jaarwisseling. Datzelfde geldt voor een hoodie, een leuke woonaccessoire om de donkere dagen mee door te komen, enzovoorts. Er zijn verschillende Nederlandse partijen die deze bedrukte relatiegeschenken aanbieden. Kijk zelf eens rond, om te zien welk type relatiegeschenk past bij de ontvangers ervan.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Linsey89
Aantal keer gelezen: 312x
Toegevoegd: 14-08-2024 17:05
Gewijzigd: 10-10-2024 14:47

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3867 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!