De restaurantondernemer is tegenwoordig meer dan alleen iemand die de hele dag in zijn restaurant rondhangt. De restaurant ondernemer:
Nu je weet wat globaal je taken zijn schrikt dit misschien af, echter er is ook veel wat je ervoor terugkrijgt! Stapje voor stapje maak je je droom waar en bedenk dat hulp altijd welkom is als het vanuit een professionele hoek komt.
In de huizenmarkt is de slogan: locatie, locatie, locatie erg belangrijk. Het bepaald de waarde van een huis. Restaurants zijn afhankelijk van klanten. De locatie waar de doelgroep van het restaurant zich bevindt is belangrijk. Voordat je iets doet bestudeer eerst de verschillende locaties. Een sterrenrestaurant beginnen in een buurt waar het gemiddelde inkomen nog niet eens modaal is heeft weinig zin.
Een belangrijk aspect van het beginnen is dat je nog niet veel weet. Zoek daarom de juiste accountant en adviseurs die je kunnen bijstaan bij soms zeer ingewikkelde zaken.
Hoe s het gevonden pand er eigenlijk aan toe? Is het een spiksplinternieuw pand met de nieuwste elektrische apparaten in de keuken of staan deze apparaten op springen en mag je hopen dat ze de volgende tosti overleven? Hou hiermee rekening en laat een taxateur een onderzoek doen. Zoek hulp van professionals die er verstand van hebben. Wat zijn de uitbreiding mogelijkheden?
Als je een restaurant of horecazaak overneemt moet je aan een aantal dingen denken in combinatie met uw doelgroep. Een goed voorbeeld hiervan is het minimum af te nemen drank, de afspraken met de gemeente en de afspraken met de buurt in verband met geluidsoverlast. Moet hier nog meer in geïnvesteerd worden?
Bij een nieuw op te richten restaurant voorkom je de troep die de vorige eigenaar heeft achtergelaten. Het nadeel is dat je nog beter moet weten wat je doelgroep is en wat deze doelgroep wenst? Welke apparatuur heb je daarvoor nodig? Hoe moet de aankleding van het restaurant eruit zien? Laat je voldoende begeleiden en inspireren voordat je de inrichting koopt die niet bij de gewenste doelgroep past.
Kijk ook eens naar de extra kosten van je restaurant. Of het restaurant nu oud of nieuw is, er zijn veel mogelijkheden om het pand met behulp van de overheid te verbeteren. Om de zoveel tijd worden er subsidies gegeven voor veiligheid, isolatie, energieopwekking en promotie voor de stad. Laat deze subsidies niet uit uw handen glippen. Om in de grootste kostenpost te snijden van het restaurant kan je ook Wajongers en herintreders in dienst nemen.
Hoera je hebt de juiste locatie gevonden. Inruimen en an de slag! Toch? Nee, helaas voor het volgende onderdeel heb je een hoop geduld nodig! Je zal namelijk de bureaucratie in moeten duiken en alles leren over het aanvragen en /of het overzetten van drankvergunningen, terrasvergunningen en bouwvergunningen enz. (indien van toepassing).
Sommige beginnende ondernemers vergissen zich heel erg in de tijd dat dit kost. Wat als je nog geen drankvergunning hebt? Je kan alvast beginnen met een lichte lunch om de kosten iets te dekken in de maanden dat de vergunning er nog niet is. Besteedt hier tijd aan want de mensen die voor deze lunch de zaak binnenlopen kunnen in de toekomst de klanten voor het diner zijn.
Veel ondernemers in de horeca vergissen zich vaak in het personeel dat ze inhuren. Dat is ook niet makkelijk. Je bent niet alleen ondernemer maar ook meestal werkgever. Zelfs al zet u uw kinderen in om te helpen in het restaurant, de arbeidsrelaties zijn stevig dichtgetimmerd in wetten. Natuurlijk wil u de knappe jonge dame achter de bar hebben staan zodat jongemannen graag een drankje bij haar bestellen. Maar wat gebeurd er als ze zwanger wordt? Het is niet toegestaan om een vrouw te vragen bij een sollicitatiegesprek of ze plannen heeft om zwanger te worden.
De oplossing is vrij simpel. Zorg voor een goed op elkaar ingespeeld team dat elkaar kan vervangen bij zwangerschap en ziekte. Het kost tijd en veel stress en vergeet de bonussen niet. Hoe meer het personeel jouw restaurant ziet als een succesfactor hoe meer zij erin zullen investeren qua tijd en plezier. Blije werknemers zijn goede werknemers.
Vergeet ook niet dat personeel ook moet voldoen aan bepaalde eissen van de overheid. Is er namelijk altijd iemand aanwezig met het diploma sociale hygiëne? Als dit niet het geval is zal je hiervoor moeten zorgen.
Sluit ook goede verzekeringen af voor jezelf, het pand en het personeel. Dit voorkomt de stress voor jezelf en het team. Goed ingedekt zijn scheelt een hele hoop. Je moet niet hebben dat je restaurant afbrand en je niets terug krijgt.
Een groot probleem voor veel ondernemers is een reputatie opbouwen waardoor klanten de zaak kunnen vinden. Zo gauw je de deuren van het restaurant nog niet eens open hebt stormen de folders, telefoontjes en e-mails van bedrijven binnen. Deze bedrijven bieden gouden bergen, oftewel heel veel klanten als je in hun bestand wordt opgenomen. Vaak moet je dan wel eerst even betalen.
Trap hier niet in! Negen van de tien van deze bedrijven plaatsen je op een website tussen duizenden andere restaurants waardoor je niet meer opvalt. De beste reclame voor een restaurant is nog altijd mond tot mond reclame. Om toch ook vindbaar te zijn is een eigen website van belang. Laat een professionele SEO schrijver de teksten en de website maken zodat u ook op google goed gevonden wordt.
Al met al is een restaurant starten geen eitje. Als ondernemer moet je hard werken, zeker in de horeca. Er komen meer dingen bij kijken dan simpelweg delegeren en rondhangen aan de bar. Dat ideale leventje kan wel in een later stadium, wanneer je restaurant goed loopt en je het aandurft om verantwoordelijkheden uit handen te geven. Dit kan nog wel eens moeilijk zijn voor ondernemers, die vaak overal bij betrokken wil blijven.