Hoe ga ik om met stress?

Hoe ga ik om met stress?

Hoe ga ik om met stress?Heb je last van stress? Dan is dit helemaal niet erg of zijn er verstrekkende gevolgen en heb je er dagelijks last van. Het verschil tussen gezonde en ongezonde stress is voor sommige mensen moeilijk te herkennen.

Gezonde of ongezonde stress
In principe is een klein beetje stress gezond door het positieve effect dat je met stress kunt bereiken. Zo is het met een klein beetje stress een stuk eenvoudiger om te presteren. De hartslag gaat iets sneller en ook de ademhaling zal versnellen. Wanneer je een spannende activiteit te wachten staat is het belangrijk om te presteren en is het dan ook prettig als je hier lichamelijk bij wordt geholpen.

Anderzijds kan het gevoel van stress overslaan en wordt het ons ineens te veel. Het lijkt alsof we weinig steun krijgen en alsof elke taak te zwaar is. Stress kan voortkomen uit een situatie op het werk of wanneer er thuis iets anders als gepland gaat. Allerlei situaties geven stress en eigenlijk is het bijna niet meer te vermijden. Wanneer we continu gestrest zijn, vaak geïrriteerd of heel snel moe is het echter niet meer onder controle te houden. Op dit moment kan stress gevaarlijk worden voor de gezondheid en is het zelfs mogelijk om lichamelijke problemen te ontwikkelen.

Oorzaak van stress

Veel mensen weten precies waardoor er stress is ontstaan en stellen er absoluut geen vraagtekens bij. Wanneer je geen idee hebt waarom er stress is kun je het best het onderstaande rijtje af. Men heeft meestal te maken met stress door:

  • Stress op het werk

Ons werk is een omgeving waar veel van onze tijd wordt doorgebracht. Het is op het werk niet altijd even gemakkelijk om de juiste plaats te vinden. Anderzijds ben je misschien op je gemak, maar is het gevoel van stress gewoonweg te groot. Zoek af en toe ontspanning op je werk en vraag om een verlaging van werkdruk om stress uit te schakelen.

  • Stress door kinderen

Wanneer je kinderen hebt wordt er veel van je geëist. De kinderen moeten tegenwoordig steeds meer en wanneer het even niet lukt kan dit veel frustratie geven. Stress door de kinderen is vaak van tijdelijke aard. Wanneer je echt iets dwars zit kun je hier het best samen over praten. Mogelijk is een frustratie of stress niet realistisch en komt het neer op een bezorgdheid.

  • Stress door financiën

Problemen met geld geeft vaak grote zorgen. Mogelijk heb je een te hoge huur, hypotheek of ben je recent werkeloos geworden. Stress geeft een negatief gevoel, maar anderzijds geeft stress je de kans om weer in actie te komen. Ons lichaam mobiliseert zich waardoor jij weer in actie kunt komen.

  • Stress door verhuizing

Bij een verhuizing moeten er allerlei zaken geregeld worden. Een verhuizing is zowel mentaal als fysiek een behoorlijke uitdaging. Vraag om hulp wanneer je dat nodig hebt of besteed sommige delen van de verhuizing uit voor het verlichten van de druk en daarmee stress.

  • Stress door scheiding of overlijden

Als vanzelfsprekend geeft een scheiding of overlijden veel stress. Het is belangrijk om op een dergelijk moment vooral aan jezelf te denken en het rouwproces de tijd te geven. Zoek hulp bij vrienden en familie voor de juiste steun.

Gezondheidsproblemen door stress

Allerlei gezondheidsproblemen komen voort uit stress. Denk aan problemen tijdens het slapen, vermoeidheid, hoofdpijn, pijn in de rug of nek, een somber gevoel en een lagere weerstand. Stress wordt steeds vaker gezien als een belangrijk risico voor onze gezond. Stress komt steeds vaker in hetzelfde lijstje te staan als roken, veel drinken, weinig beweging of ongezonde voeding.

Omgang met stress

Wanneer je veel stress ervaart is het de kunst om hier op de juiste manier mee om te gaan. Als stressklachten langdurig aanhouden kun je het volgende doen om klachten een halt toe te roepen:

  • Denk aan je basisbehoeften als voeding en slaap. Zorg dat de kwaliteit van voeding en slaap zo goed mogelijk is.
  • Kom af en toe in beweging om een somber gevoel tegen te gaan. Wanneer je in beweging komt maakt het lichaam bepaalde stoffen aan waardoor je weer lekker in je vel zit en minder somber wordt. Als je in een langdurige periode van somberheid zit is het raadzaam om regelmatig te blijven bewegen.

Uiteraard gaat het bij de omgang met stress niet enkel om het vervullen van de lichamelijk behoeften. Om weer vat op een situatie te krijgen kun je ook vanuit de volgende stappen tot een oplossing komen:

  • Zet rustig op een rij welk gevoel je hebt en bepaal naderhand hiervan wat het beste voor je is.
  • Denk goed na over de zaken waar je een goed gevoel van krijgt. Focus je zoveel mogelijk op positieve zaken en laat het negatieve gevoel achter je.
  • Het is belangrijk om in oplossingen te denken. Als je een oplossingsgericht visie behoudt wordt het veel eenvoudiger om weer in een prettige situatie te komen.
  • Maak een duidelijke planning waardoor je elke dag weet wat je te doen staat.
  • Maak radicale beslissingen om de werkdruk en ballast te verlichten. Op deze manier voorkom je somberheid en kom je naar alle waarschijnlijkheid weer snel van de stress af.
  • Praat zoveel mogelijk over het soort stress dat je ervaart en over hetgeen waar deze stress vandaan komt. Mogelijk kan je omgeving oplossingen aandragen en kun je de stress op deze manier samen met hen bestrijden.





                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Jos Huizinga
Aantal keer gelezen: 1323x
Toegevoegd: 01-07-2015 09:24
Gewijzigd: 22-08-2015 12:06

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2468 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!