Verhuizing

Hoe ga je het beste om met een verhuizing?

VerhuizingBijna iedereen krijgt er wel mee te maken; een verhuizing. Voor de een kan dat zorgeloos verlopen en voor een ander kan dat veel stress opleveren. Wanneer het eenmaal bekend is dat er een verhuizing komt, is het van belang dat er verschillende zaken geregeld moeten worden. Om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk stress gaat ervaren, moet je de basis goed op orde hebben door alle stappen op te volgen.

Voordat die verhuisdag echt gaat plaatsvinden, zal er al een hoop geregeld zijn in de maanden die hieraan voorafgingen. Die periode is, in de meeste gevallen, voorbij voor je het weet en ben je er klaar voor om al je bezittingen van A naar B te verhuizen. Helaas is het geen garantie dat die periode zonder slag of stoot zal verlopen en daarom is een goede voorbereiding, heel cliché, echt het halve werk. Het is namelijk de bedoeling dat je met een positief gevoel naar die bewuste verhuisdag toeleeft en dus zo min mogelijk stress gaat ervaren. Hieronder worden de stappen beschreven die je gaat tegen komen gedurende dit proces zodat je rekening kunt houden met wat er allemaal op je afkomt.

Het huis verkopen

Een verhuizing kan om verschillende redenen in gang gezet worden. In de meeste gevallen start dit avontuur met het verkopen van je eigen huis. Sommige mensen hebben de pech om tijdelijk meerdere huizen te moeten onderhouden en krijgen te kampen met dubbele lasten. Het is verstandig om een verkoopmakelaar in te schakelen die je helpt met de verkoop van je huis. Deze professional begeeft zich in de juiste kringen en zal er alles aan doen om jouw huis tegen de beste prijs en op de meest aantrekkelijke manier in de markt te zetten. Jouw huis wordt namelijk op verschillende manieren in de kijker gezet en dat bespoedigt de verkoop en ben je sneller je huis kwijt.
Een andere mogelijkheid is om geen verkoopmakelaar in te schakelen. Het is dan natuurlijk wel essentieel dat je verstand van zaken hebt omdat je anders een vergroot risico loopt om de verkeerde keuzes te maken met als resultaat dat er veel geld verloren kan gaan. Uiteindelijk kan het dus zo zijn dat je meer geld kwijt bent dan de kosten die je kwijt zou zijn aan je verkoopmakelaar. Kortom: schat je eigen kennis en vaardigheden goed in en maak een weloverwogen beslissing.

Wijzigingen doorgeven

Jouw adres staat in veel verschillende databases omdat het wordt gebruikt voor het versturen van post en het registreren van gegevens. Let erop dat je alles op orde krijgt door tijdig jouw adreswijziging door te geven aan verschillende instanties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je werkgever, huis- en tandarts, de apotheek, verzekeringen en postorderbedrijven. Op deze manier loop je geen belangrijke communicatie mis.
Een vereiste is dat je bij je eigen gemeente aangeeft dat je gaat verhuizen. Wanneer je in dezelfde gemeente blijft wonen, zal je alleen je nieuwe adres door moeten geven. Als je naar een andere gemeente verhuist, zal je uitgeschreven moeten worden uit je huidige gemeente en ingeschreven moeten worden in je nieuwe gemeente. Daarbij is het belangrijk om te weten dat je wettelijk verplicht bent om de verhuizing binnen 5 dagen door te geven omdat de gemeente je anders een boete kan geven die kan oplopen tot 325 euro.
Neem de juiste spullen mee wanneer je naar de gemeente gaat om die wijziging door te geven. Zij zal je vragen naar een geldig legitimatiebewijs (zoals een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) en een bewijs van bewoning (zoals een huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring.


Inboedel verhuizen

De meeste energie gaat zitten in het verhuizen van je inboedel. Een goede voorbereiding zal zorgen voor een gladder verloop van deze ingrijpende dag. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er een groot gedeelte is ingepakt in verhuisdozen; dit kun je al ruim van tevoren doen. Het is verstandig om alles goed gesorteerd in dozen te doen zodat je, eenmaal in je nieuwe woning, alles weer makkelijk kunt vinden.
Je kunt ervoor kiezen om een verhuisbedrijf in te schakelen. Zij nemen heel veel werk uit handen en kunnen je voorzien van verschillende werkzaamheden. Zo kunnen ze de verhuizing in het geheel overnemen en heb jij slechts een begeleidende rol. Het is ook een mogelijkheid dat zo’n verhuisbedrijf enkel het vervoer verzorgt en je mogelijk helpen met een verhuislift. Extra hulp kost extra geld; het is dus aan jezelf hoeveel hulp er gaat komen. De praktijk wijst uit dat er voor ieder budget wel een passende oplossing is en daarbij is het van belang dat je goed kijkt naar je eigen wensen. In de meeste gevallen komt men wel in aanraking met een verhuisbedrijf dat voldoet aan de persoonlijke voorkeur en dat kan functioneren binnen het door jou vastgestelde budget. Mocht niet nou niet lukken dan kun je altijd proberen om een beroep te doen op je familie of vriendenkring.

Achteraf regelen

Nadat je eindelijk over bent gegaan en je kunt beginnen met uitpakken en inrichten, is het verstandig om nog rekening te houden met de zogenaamde puntjes op de ‘i’ die niet geheel onbelangrijk kunnen zijn voor een prettig verblijf in je nieuwe woning.
Zo ervaren mensen het over het algemeen als prettig om eerst eens kennis te maken met je nieuwe buren. Het antwoord op de vraag wie dan de eerste stap moet zetten (jij of je nieuwe buren?) ligt ergens in het midden. Er is geen etiquette voor en het is maar net waar jij je goed bij voelt.
Het kan voorkomen dat je post ontvangt dat voor de vorige bewoners van jouw nieuwe huis is bestemd. Je kunt die post dan aan de afzender retour sturen door het adres door te halen en op de envelop ‘retour afzender’ te vermelden. Het retourneren van dergelijke post is overigens gratis.
Verhuizen blijft mensenwerk en helaas kan het een keer voorkomen dat een verhuisbedrijf schade maakt tijdens zo’n verhuizing. Zorg ervoor dat je die schade noteert en zo snel mogelijk doorgeeft aan het verhuisbedrijf; bij voorkeur schriftelijk of per e-mail. Op basis van die melding zal de schadeafwikkeling worden bepaald.

Wat ook belangrijk is om niet te vergeten, is om de meterstanden te noteren. In de meeste gevallen krijg je, wanneer je je verhuizing doorgeeft aan je energieleverancier, een meterstandenformulier toegestuurd. Ook is het raadzaam om een foto van die meterstanden te maken als bewijs. Het is immers je eigen verantwoordelijkheid om de juiste standen door te geven. Het verkeerd doorgeven van meterstanden kan nadelige gevolgen hebben.
Je kunt ervoor kiezen om de sloten te vervangen en nieuwe te laten installeren. Op deze manier weet je zeker dat de vorige eigenaar, of iemand anders die ooit de sleutel heeft gekregen, niet in staat is om met eventuele kwade bedoelingen je huis binnen te komen. Door de sloten te vervangen na je verhuizing, kun je meer het gevoel krijgen dat je er veilig kunt wonen en dat is natuurlijk prettig.
Natuurlijk zijn er nog talloze voorbeelden te noemen die zich voor kunnen doen gedurende het hele verhuisproces en de periode erna. Toch zal je gaan ervaren dat bij een goede voorbereiding jouw verhuizing zo soepel mogelijk kan verlopen en je minder stress zal ervaren.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: suzannejanssen072
Aantal keer gelezen: 3265x
Toegevoegd: 17-11-2017 08:49
Gewijzigd: 18-11-2017 10:51

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!