Hoe kun je negatieve gedachten de baas worden?

Hoe kun je negatieve gedachten de baas worden?

Hoe kun je negatieve gedachten de baas worden? Ben je in een vicieuze cirkel terecht gekomen, waarbij je alleen maar negatief blijft denken? Het wordt tijd om jezelf er uit te halen. Leer jezelf de negatieve gedachten de baas te worden. Lees in dit artikel hoe je dat effectief aan kunt pakken!

Negatief denken

Ben je iemand die alsmaar negatief denkt over zichzelf dan laat dit zowel privé als op je werk haar sporen na. Als je carrière wilt maken zal negatief denken daar een stokje voor proberen te steken. Negatief denken zou je kunnen vergelijken met iemand die een steen aan zijn benen heeft gebonden en dan naar de overkant van de Maas wil zwemmen. Op deze manier kan het zijn dat je met heel veel inspanning de overkant gaat halen. Ben je iemand die negatief denkt dan kan het ook zo zijn dat het in sommige situaties moeilijk zal zijn om positief te zijn. Als je steeds negatief denkt en het lukt je toch een keer om positief te zijn dan zul je merken dat je al de doelen die je hebt gesteld op een eenvoudige manier kunt bereiken.

Negatief en weinig mogelijkheden

Iemand die negatief denkt ziet meestal weinig mogelijkheden, wel ziet hij veel beperkingen. Je ziet meestal wat niet kan en wat wel kan zie je dan niet. Je moet het zo zien iets wat de moeite waard is, is niet voortgekomen uit negatief denken. Je kunt als je negatief denkt geen stad bouwen, een bedrijf wordt niet opgestart door negatief te denken en een gezonde relatie is ook niet gebaseerd op negatief denken. Dus je kunt wel stellen als je iets wilt presteren en je hebt een doel voor ogen dan zul je dit niet of moeilijk kunnen bereiken als je (meestal) negatief denkt.

Negatief zijn en gemoedstoestand

Negatief denken heeft een enorme invloed op je gemoedstoestand, op je relatie, zeker ook op het werk en op je gezondheid. Ben je een negatieve denker dan is dat vaak de reden van veel problemen. Door negatief te denken creëer je ook een negatief zelfbeeld en een negatief zelfbeeld naar anderen. Door negatief te denken krijg je ook negatieve verwachtingen voor de toekomst, en het beeld wat je hebt over het heden en verleden zal ook negatief zijn.

Je schept door negatief te denken automatisch een negatieve verwachting voor de toekomst. Je bepaalt hiermee ook een negatief doel. Iemand die negatief denkt ziet dingen waarvan hij niet wil dat die gebeuren. De gedachten die je dan hebt zijn een filter die de werkelijkheid evalueren. Als iemand zich concentreert op negatieve gedachten dan filtert hij alle ervaringen door een negatieve bril met als gevolg dat je alle positieve zaken niet meer ziet, dan heb je hiermee dus je negatief doel bereikt. Je kunt wel zeggen dat negatief denken een zelf vervullende voorspelling is die bijna altijd uitkomt. Toch zijn er mensen die negatief denken en toch verbaasd zijn dat ze geen positief resultaat kunnen behalen. Ga je hier goed over nadenken dan begrijp je wel dat ook dit te maken heeft met negatief denken. Iemand die negatief denkt kan bijna nooit een positief resultaat behalen. Mensen die negatief denken, denken vaak dat ze daardoor de controle over een probleem hebben. Dit is natuurlijk niet waar. Door negatief te denken zorg je er juist voor dat je juist niet handelt maar dingen uit gaat stellen. In de meeste gevallen kun je wel zeggen dat dit wordt veroorzaakt door een gebrek aan zelfvertrouwen.

Stop met negatief denken

Vraag je aan iemand waarom het zo lastig is om te stoppen met negatief denken, dan krijg je bijna altijd als antwoord dat hij het maar normaal vindt en er niet bij nadenkt, het gebeurt automatisch. Dit antwoord klopt, zo gebeurt het ook. Meestal is het zo dat je ergens in het verleden een beslissing hebt gemaakt dat negatief denken ervoor zorgt dat je goed omgaat met problemen. Hierdoor denk je dat je dan niet teleurgesteld zult zijn als iets niet gelukt is. Door negatief te denken ben je zelf diegene die kritiek heeft, je vindt dat je tekort schiet tegenover jezelf en ook tegenover anderen. “Het lukt me toch niet, ik deug nergens voor”. Het kan ook zijn dat er in het verleden mensen zijn geweest die je hebben wijsgemaakt dat negatief denken realistisch is.

Ervaring negatief denken

Als je de ervaring hebt van jarenlang negatief denken dan moet er veel gebeuren om dit te veranderen. Je zou het kunnen vergelijken met een groot bouwwerk. Het lijkt een wonder, maar het is gewoon het resultaat van hard werken. Je bouwt stukje bij beetje een gebouw op, totdat je een solide gebouw hebt. Als je negatief denkt hoef je geen compleet gebouw neer te zetten, als je jezelf goed concentreert, word je vanzelf sterker. Je kunt als voorbeeld nemen, iemand die veel sport krijgt een sterk lichaam, zo kun je het ook stellen met positief en negatief denken. Als je veel oefent wordt het steeds gemakkelijker om positief te gaan denken, je moet niet opgeven je moet blijven oefenen. Als je één keertje gaat sporten is je lichaam ook niet sterker geworden. Er komt een moment dat je een kritiek punt hebt bereikt, dit wil dan zeggen dat je gedachten dan ‘automatisch’ positief gaan worden, zelfs zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen. Dit punt kun je alleen bereiken door heel veel te oefenen en er veel mee bezig te zijn.

Automatisch negatief denken

Na een tijdje kun je jezelf afvragen of je enig idee hebt hoeveel moeite je hebt gedaan om automatisch negatief te denken. Hoeveel moeite het je heeft gekost om automatisch de beperkingen en de nadelen te zien in plaats van de mogelijkheden en de voordelen. Als je jarenlang energie hebt gestoken in negatief denken, wat zou je allemaal niet hebben kunnen bereiken als je al deze energie had gebruikt om positief te denken. Je kunt er op rekenen dat alles compleet zal veranderen. Je relatie zal een stuk soepeler verlopen, je zult een meer ontspannen leven leiden, de doelen die je wilt bereiken zullen een stuk eenvoudiger worden bereikt en het allerbelangrijkste wat je kunt bereiken is een positiever zelfbeeld. Het enige wat je hiervoor moet doen is dat jij je er van bewust moet worden dat je negatieve hersenkronkels hebt en deze om moet buigen in positieve gedachten.

Van negatief naar positief

Om jezelf automatisch in een positieve richting te brengen kun je jezelf een aantal vragen stellen, zodat je dan weer op een positieve manier verder kunt. Je kunt jezelf afvragen wat je nu eigenlijk zou willen: “wil ik me zorgen maken over het probleem of zal ik zoeken naar een oplossing”. “Wat is in deze omstandigheid de beste oplossing” is ook een vraag die je jezelf kunt stellen, of “hoe realiseer ik iets”, en “wat zal ik moeten doen om de eerste stap te zetten”. De vraag van “wie kan mij hierbij helpen” is ook een vraag waar je jezelf niet voor hoeft te schamen. De belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen is van hoe je jezelf zult voelen als je hebt bereikt wat je wilde bereiken, hoe trots en blij zul je dan zijn. Met negatieve gedachten sta je stil, met positieve gedachten boek je resultaat en kom je vooruit. Je moet 20 procent besteden aan het probleem en 80 procent aan de oplossing. Door positief te denken voorkom je stress en grote zorgen. Je kunt door er hard aan te werken weer gaan genieten van het leven.

Negatieve gedachten omzetten naar positieve gedachten – tips

Je negatieve gedachten om leren zetten naar positieve gedachten klinkt vaak gemakkelijk, maar het kost wel even tijd en inspanning. Daarom geven we je tips die je kunnen helpen om er voor te zorgen dat je weer positief gaat denken.

  • Negatief denken is gemakkelijk, maar probeer eens overal een positief aspect aan te koppelen. Vanuit de basis denk je aan iets positiefs en dan zie je dat het leven een stuk fijner wordt!
  • Als je negatief na gaat denken, sta daar dan even bij stil en zeg tegen jezelf dat je dit niet wilt. Stop ermee en richt je op wat anders waar je positief van wordt en energie krijgt om wat leuks te ondernemen.
  • Wanneer je vertrouwen hebt in je partner of beste vriend of vriendin kun je samen praten over je negatieve gedachten en alles samen ombuigen naar wat positiefs. Hierdoor betrap je jezelf hoe vaak je negatief denkt en krijg je inzicht. Daardoor kun je het probleem ook beter aanpakken.
  • Relativeren speelt een grote rol om van negatief naar positief te gaan. Je moet het leven niet zo zwaar oppakken maar kunnen genieten en het ook luchtig zien. Je kunt jezelf aanstellen en medelijden met jezelf hebben, maar relativeer en ga verder!
  • Je kunt op zoek gaan naar een vast moment waarop je positieve gedachten wilt ervaren. Als je naar bed gaat, denk aan iets positiefs, zodat je met een fijn gevoel in slaap kunt vallen. Ook wanneer je gaat wandelen kun je aan wat moois denken en genieten van wat je allemaal om je heen ziet en tevreden zijn. Ben eens blij en tevreden met wat je hebt en geniet daar van (positief).
  • Ademhaling speelt ook een belangrijke rol om de negatieve spiraal te doorbreken. Je kunt het beste bewust ademhalen totdat je hoofd stil wordt. Breng je aandacht iedere keer weer terug wanneer je af gaat dwalen.
  • Je moet op zoek gaan naar de positieve kanten van gebeurtenissen die je eigenlijk als negatief ziet.
  • Er bestaan geen goed en slecht. Bekijk het als wenselijk en onwenselijk. Alle situaties hebben twee kanten en probeer deze ook in te zien en ben daarin realistisch.
  • Geluk heb je de ene dag meer dan de andere dag. Als je je niet gelukkig voelt vandaag, doe er dan wat aan. Zoek iets op waar je gelukkig van wordt. Het leven is niet altijd gemakkelijk, maar koester de dingen waar je blij van wordt.
  • Als je negatief denkt moet je jezelf niet straffen, want het is niet fout. Je bent namelijk aan het leren om negatief om te zetten naar positief en dat kost tijd. 
  • Gedachten van anderen kun je ook omzetten naar wat positiefs. Als je mensen om je heen hebt die altijd negatief zijn, probeer dan het positieve in te zien van wat zij vertellen, daardoor kun je relativeren en kom je zelf niet in een negatieve spiraal terecht.
  • In dit leven kun je problemen hebben en toch positief zijn. Misschien gaat het op je werk niet helemaal lekker, maar je hebt een baan en een leuk gezin. Op je werk komt het ook weer goed wanneer de spanningen uit worden gesproken en dan voel je je ook weer fijner. Maak de problemen niet groter dan ze zijn. Ze zijn slechts een stukje van je leven, de rest verloopt wel prima!
  • Bekijk jezelf eens goed, spreek jezelf toe dat je trots bent op wie je bent en wat je hebt bereikt. Het zijn maar kleine dingen maar als je dat iedere dag een of twee keer doet, leer je snel het positieve van jezelf inzien. Dit helpt je om de dag beter door te komen en je voelt jezelf ook fijner.
  • Praat met anderen over problemen, blijf er echter niet in hangen. Vervelende situaties brengen je soms ook wat positiefs en je kunt er van leren. Hierdoor ga je inzien dat negatief niet altijd zo hoeft te zijn, want je kunt het ook ombuigen en vanuit een breder perspectief bekijken. Zorg dat je dit in leert zien en dan kun je van het leven genieten, iedere dag weer. Als het nu even tegen zit, spreek jij jezelf bemoedigend toe, want ook dit gaat weer voorbij.


Geef jezelf de opdracht om te genieten van al het moois dat het leven je te bieden heeft. Het leven is te kort om te laten bederven door negatieve gedachten. Dit laatste betekent niet dat het eenvoudig is voor iemand die steeds met negatieve gevoelens rondloopt deze om te buigen. Het is een zware last die men met zich meedraagt, ook voor de directe omgeving, die niet zomaar naast zich kan worden neergelegd. Vaak is de wil echt wel aanwezig, maar het ontbreekt vaak aan zelfvertrouwen en men heeft vaak een laag zelfbeeld om negatieve gedachten om te buigen tot positieve. Schuldgevoel tegenover naasten speelt daarbij ook een grote rol. “Ik ben geen gezellige partner, ik zie overal als een berg tegenop”. Als je in deze negatieve spiraal zit en je komt er alleen niet uit, ook niet samen met je partner, dan is het verstandig om deskundige hulp in te schakelen. Zie dat niet als falen, maar als een stap in de goede richting. Jij wilt werken aan je negatieve gevoelens en ze ombuigen tot positieve.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Ellen ten Lange
Aantal keer gelezen: 2054x
Toegevoegd: 28-06-2015 18:47
Gewijzigd: 22-08-2015 12:01

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2179 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!