Hoe maak je een Sterk CV?

Hoe maak je een Sterk CV?

Hoe maak je een Sterk CV?Als je een goed CV hebt, dan heb je meer kans op een sollicitatiegesprek. Echter, het opstellen van een CV is voor de meeste sollicitanten een bittere pil. Of je nou solliciteert op een baan bij de supermarkt of voor een hoge functie, in dit artikel delen we een aantal handige tips & tricks voor het maken van een goed CV.

Hoe belangrijk is het CV?

Werkgevers en selecteurs gebruiken het CV om een inschatting te maken hoe geschikt jij bent als kandidaat voor de functie. Vaak wordt puur en alleen op basis van het CV (en eventueel motivatiebrief) een eerste selectie gemaakt. Valt jouw CV niet op? Dan beland je direct op de 'nee-stapel'.

Wat moet er in een goed CV?

Elk CV bestaat uit een aantal standaardonderdelen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om ook gebruik te maken van extra onderdelen. De standaardonderdelen die in vrijwel elke CV zitten en die werkgevers verwachten te zien zijn:

  1. Persoonlijke gegevens
  2. Persoonlijk profiel
  3. Werkervaring
  4. Opleidingen
  5. Vaardigheden

Zoals gezegd heb je ook nog keuze om additionele onderdelen aan je CV toe te voegen. Door extra onderdelen toe te voegen, onderscheid je jouw CV van die van andere sollicitanten. Daarom is het raadzaam om te kijken welke onderdelen jij kan toevoegen. Je kunt hierbij kiezen uit:

  1. Stages
  2. Cursussen
  3. Hobby's & Interesses
  4. Talen
  5. Vrijwilligerswerk & nevenactiviteiten
  6. Referenties

7 Tips voor het maken van een Sterk CV

Uit onderzoek blijkt dat je in minder dan 10 seconden indruk moet zien te maken op een werkgever. Gemiddeld maakt een recruiter/werkgever namelijk na 10 seconde al een eerste 'fit/no-fit' beslissing. Hieronder vind je een aantal tips die jou helpen bij het opstellen van een goed CV:

1. Laat je persoonlijkheid zien

Het CV is vaak al een redelijk formeel en taai document. Zowel recruiters als werkgevers willen natuurlijk ook weten wat voor kandidaten ze naar binnen halen. Daarom is het belangrijk om wat meer van je persoonlijkheid te laten zien in je CV. Twee onderdelen waarmee je hier extra nadruk op kunt leggen, zijn je persoonlijk profiel en je hobby's & interesses. Stel je in je persoonlijk profiel dus even kort voor en geef daarbij aan wat jouw toegevoegde waarde is. Een goede tip is om in de 'ik-vorm' te schrijven. Dat komt een stuk persoonlijker over dan wanneer je in de derde persoon praat. Bij je hobby's is het belangrijk dat je zo specifiek mogelijk bent. Vind je het leuk om te lezen? Wees dan specifiek en geef als hobby: "Lezen (het liefst over misdaad)". Of als je gek bent van koken, kun je deze hobby als volgt opnemen: "Koken (ben dol op de Aziatische keuken)".

2. Vermeld je grootste en belangrijkste prestatie bovenaan je CV

Zoals we eerder al aangaven, je hebt niet heel lang de tijd om indruk te maken met je curriculum vitae. Om die reden is het ook belangrijk dat je jouw belangrijkste prestaties bovenaan zet. Dit is namelijk het eerste wat een recruiter of werkgever zal gaan lezen. Helemaal bovenaan je CV staat vrijwel altijd je persoonlijk profiel en je persoonlijke gegevens. Afhankelijk van waar je momenteel in je carrière staat, begin je daarna met je werkervaring OF opleidingen. Ben je een student of starter? Dan heb je vaak nog niet veel relevante werkervaring. Om die reden is het vaak beter om te beginnen met je opleidingen en hier iets dieper op in te gaan. Heb je al een aantal jaar werkervaring? Dan is het uiteraard aan te raden om hiermee te beginnen.
Bonus tip: De beste manier om je werkervaring te vermelden, is in de omgekeerd chronologische volgorde. Dat betekent dat je begint bij je meest recente werkervaring. Werk dan vanaf daar terug in de tijd naar je eerdere functies.

3. Benoem alleen relevante zaken

Een fout die ontzettend veel sollicitanten maken, is het opsommen van alle (bij)banen die ze tot op heden hebben gehad. Als je gaat solliciteren voor een managementfunctie, draagt die baan als vakkenvuller die je had toen je 14 was echt niks meer bij. Laat dit dan ook gewoon achterwege. Een belangrijk uitgangspunt bij het maken van je CV moet de vacature zijn waarop je wil solliciteren. De vacature toont de wensen en eisen van de werkgever zwart op wit. Het is raadzaam om eerst aandachtig de vacature te lezen en vervolgens jouw CV hier omheen te bouwen. Op die manier laat je jouw CV perfect aansluiten op de wensen en behoeften van de werkgever. Hiermee maak je de meeste kans om uitgenodigd te worden op sollicitatiegesprek.
"Moet ik dan voor elke sollicitatie een nieuw CV aanmaken?" Ja, als je de meeste kans op een baan wil maken, dan wel. Gelukkig zitten er vaak niet gigantische verschillen in vacatures voor een bepaalde functie. Je zult dus vaak maar kleine aanpassingen hoeven te doen.



4. Creëer een overzichtelijk CV

Recruiters en werkgevers vinden niks zo vervelend als een CV met ellenlange teksten zonder witregels en afscheidingen. Als je wil dat jouw CV goed gelezen wordt, is het belangrijk dat je overzicht in je CV creëert. Dit doe je door bijvoorbeeld gebruik te maken van bulletpoints. Ook zul je gebruik moeten maken van een makkelijk leesbaar lettertype (bv Arial, Verdana of Calibri). Tot slot raden we altijd aan om kopjes van elkaar af te scheiden met witregels, zodat de overgangen tussen verschillende secties en kopjes duidelijk zijn.

5. Houd het kort & bondig

Doorgaans is een CV maximaal twee pagina's. Als je een CV van meer dan twee pagina's hebt, moet je jezelf afvragen of je wel alleen relevante zaken hebt opgenomen. In vrijwel alle gevallen zul je aan 2 pagina's meer dan genoeg moeten hebben. Onthoud dat een recruiter die 50 sollicitaties ontvangt niet van iedere sollicitant drie pagina's van het CV aandachtig zal gaan doornemen.

6. Laat jouw resultaten zien!

Een van de belangrijkste tips bij het maken van een CV is om niet alleen taken en verantwoordelijkheden (werkzaamheden) te benoemen. In plaats daarvan is het een stuk krachtiger om resultaten te benoemen. Wat betekent dit precies? Taken en verantwoordelijkheden zijn jouw werkzaamheden die aantonen wat je hebt gedaan. Resultaten laten zien wat jouw werkzaamheden onderaan de streep hebben opgeleverd. Als je bijvoorbeeld als Online Marketeer hebt gewerkt, waarbij je verantwoordelijk was voor conversieoptimalisatie, zou je kunnen schrijven:

"Verantwoordelijk voor de optimalisaties ten behoeven van het conversiepercentage".

Echter, het is een stuk krachtiger door te benoemen welk resultaat je geboekt hebt met jouw werkzaamheden. Dus:

"Het conversiepercentage laten stijgen met 1,2 procentpunten door het opnieuw ontwerpen van de salesfunnel voor website X".

Een resultaat komt een stuk krachtiger over, omdat het tastbaar is wat je precies gedaan hebt (en wat dit vervolgens heeft opgeleverd).

7. Ga voor een professionele lay-out

Tot slot raden we altijd aan om wat aandacht te besteden aan een professioneel design. Je hoeft tegenwoordig niet meer grafisch onderlegt te zijn om een mooi CV te maken. Er zijn meer dan genoeg websites waar je een mooi CV kunt maken. Onthoud dat er honderden kandidaten solliciteren met (gratis) Word templates. Hiermee val je natuurlijk niet op in de menigte.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Reinier-van-der-Galien
Aantal keer gelezen: 1735x
Toegevoegd: 16-07-2021 16:00
Gewijzigd: 19-07-2021 09:13

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!