Een bedrijf stuurt een rekening, die je niet betaalt (vergeten, zoek geraakt, geen geld!). Je krijgt na enige tijd een herinnering, waar je ook niet op reageert. Er zal door dat bedrijf vervolgens een incassobureau in worden geschakeld als jij in gebreke blijft. Het bedrijf wil namelijk zijn geld ontvangen voor geleverde diensten en/of goederen. Als een bedrijf een incassobureau inschakelt om rekeningen te innen maakt dat bedrijf extra kosten. Het incassobureau vordert namens de ondernemer het bedrag dat jij schuldig bent en daar vraagt zij geld voor. Dit worden incassokosten genoemd.
De incassokosten bestaan uit een percentage van de rekening. Daarvoor zijn er wettelijke regels vastgesteld die worden ingezet bij het berekenen van de incassokosten. De hoogte van de kosten hangt dus af van de hoogte van de rekening:
Er gelden uitzonderingen, wanneer de rekening namelijk lager is dan 267 euro, zijn de incassokosten hoger dan 15%. Het wettelijke minimum bedrag van incassokosten is vastgesteld op 40 euro.
De incassokosten worden pas doorberekend wanneer je te laat bent met betalen, wanneer je voor de openstaande rekening eerst een herinnering hebt gehad of wanneer je binnen 14 dagen na de aanmaning niet hebt betaald. In de aanmaning moet het volgende staan:
Een incassobureau kan schulden innen, in opdracht van een schuldeiser. Vanaf dat moment zullen de contacten ook via een incassobureau verlopen. Je hebt dan zelf geen rechtstreeks contact meer met de schuldeiser.
Er zijn diverse redenen te bedenken waarom je een incassobureau in kunt schakelen. Sommige bedrijven/ondernemers besteden de administratie uit. Er worden automatisch herinneringen verstuurd wanneer klanten niet hebben betaald. Vervolgens worden openstaande facturen soms automatisch naar een incassobureau verzonden, zodat zij het geld kan innen. Sommige bedrijven hebben daarover afspraken gemaakt met een incassobureau. Maar je kunt ook zelf een incassobureau benaderen wanneer een klant niet heeft betaald. Redenen om een incassobureau in te schakelen:
Soms kun je als bedrijf niet anders dan een incassobureau in te schakelen. Het ligt ook een beetje aan de hoogte van de factuur en de omstandigheden. Als de factuur niet wordt voldaan en de klant geeft geen gehoor meer, dan kun je zelf een incassobureau inschakelen. Je legt de situatie uit en geeft het incassobureau alle gegevens en dan gaat zij voor je aan de slag.
Een incassobureau kent een aantal voordelen:
De kosten van het incassobureau hangen af van de hoogte van de rekening en van wie je in gaat schakelen. Je kunt van tevoren de klanten op de hoogte brengen dat wanneer zij nu niet betalen dat er dan een incassobureau in wordt geschakeld, vaak betalen zij dan alsnog. De incassokosten kunnen soms hoog oplopen en daar zitten klanten niet op te wachten. Vaak is een herinnering genoeg, maar wanneer dat niet zo is, dan kan een incassobureau soms de enige hoop zijn. Probeer het eerst op de manier om herinneringen te sturen, lukt het niet of reageren ze niet, schakel dan zelf een incassobureau in.
Je kunt op twee manieren met een incassobureau in aanraking komen: je schakelt haar in omdat je van klanten geld tegoed hebt die alsmaar niet betalen en (als je aan de andere kant staat) je kunt aan een incassobureau een bedrag moeten betalen als je in gebreke bent gebleven en aan jou geleverde goederen en/of diensten niet hebt betaald.