Is ananas gezond?

Is ananas gezond?

Is ananas gezond? Eet je wel eens ananas? Weet je dan ook of dit gezond is om te eten? Sommige mensen vragen het zich wel eens af. In dit artikel leggen we je uit of ananas gezond is om te eten en hoe je het kunt bereiden in diverse maaltijden.

Wat is ananas?

Ananas is een heerlijke frisse tropische vrucht die je op verschillende manieren kunt bereiden. Ananas past bij veel gerechten. Alleen dit al is voor de meeste mensen een reden om ananas te eten, daar komt nog bij dat ananas erg gezond is. Je kunt verse ananas eten, maar je kunt ananas ook uit blik kopen. Bij ananas in blik kun je kiezen uit ananas op gesuikerde siroop (dus gezoet met suiker) en ananas op sap (het vruchtensap, dus ongesuikerd).

Ananas en ontstekingsremmend enzym

De ananas zit vol met bromelain, dit is een ontstekingsremmend enzym. Doordat je dit enzym eet voorkom je weefselzwelling bijvoorbeeld bij artrose, bronchitis, artritis en verrekkingen. Als je last hebt van ontstekingen is het een goede reden om ananas te eten. Het is daarbij ook nog een goede pijnstiller. De ananas kun je dus zonder risico en bijwerkingen als “medicijn” gebruiken.

Verse ananas

Verse ananas zit vol met vitamine c, hiermee versterk je het immuunsysteem, het bindweefsel, en het helpt tegen infecties. Ben je verkouden en je eet dan ananas dan is de kans aanwezig dat jij je snel een stuk fitter zult voelen, ananas helpt je ook tegen infecties en kan de eventuele wondgenezing versnellen. Als je gezond wilt blijven moet je vitamine c eten en juist in ananas zit veel van deze vitamine, vitamine c kun je echt niet missen. Als je ananas rauw eet dan eet je de meeste vitamine c.

Ananas en mangaan

Ook zit er in ananas veel mangaan, mangaan werkt als een co-enzym. Door veel mangaan te eten behoud je sterke botten en kraakbeen. Mangaan komt in kleine hoeveelheden voor in je lichaam maar om hier wat aan toe te voegen door ananas te eten zal je lichaam ten goede komen. Het meeste mangaan vind je in de botten, de lever en bepaalde ingewanden. In ananas zitten ook veel oplosbare vezels die ervoor zorgen dat je een goede spijsvertering hebt. De oplosbare vezels die in ananas zitten zoals pectine kunnen er ook voor zorgen dat het cholesterolgehalte niet te hoog bij je gaat worden. Doordat je het cholesterol verlaagt, wordt de kans op hart- en vaatziekten een stuk kleiner.

Ananas, lekkere smaak

Als je ananas eet dan eet je iets wat erg lekker smaakt en ook nog eens gezond is. Je eet iets met weinig calorieën en ananas kan altijd als tussendoortje gegeten worden. Natuurlijk is verse ananas het lekkerst, maar verse ananas kun je niet altijd kopen. De oplossing hiervoor is dat je gelukkig ook ananas uit blik kunt kopen, deze kun je heel lang bewaren. Er dient een houdbaarheidsdatum op het blik te staan, kijk daar altijd naar! Het is niet zo dat al de voedingswaarde is verdwenen tijdens het conserveren van de ananas. Het is echter een feit dat verse ananas gezonder is. Kun je geen verse ananas kopen dan is ananas uit blik een goed alternatief. Als je geen mogelijkheid hebt om verse ananas te kopen dan kun je het beste ananas uit blik kopen wat op eigen sap is geconserveerd. Ananas op siroop is erg zoet en bevat veel suiker. Koop je verse ananas dan zit hier meer vitamine c in en minder suiker dan wanneer je ananas uit blik koopt. Ananas is dus erg gezond, de kunst is dat je moet proberen ananas in je eetpatroon te bouwen.

Ananas en gerechten

Ananas kan, zoals eerder vermeld, bij diverse gerechten worden opgediend. Het is een frisse vrucht. Je kunt ananas serveren als grote ringen, halve ringen of schijven, maar je kunt ananas ook in kleine stukjes snijden. Ananas smaakt heerlijk bij kip, bij rijst, maar is zeer populair als toetje. Ananas is heerlijk in yoghurt, in vla, met slagroom, bij ijs enz. Wist je dat je ananas ook ’s avonds bij de borrel kunt serveren met een stukje kaas? Zorg er dan wel voor dat je ananas uit blik eerst goed uit laat lekken voordat je de prikker ananas met kaas maakt. Maak in de zomer een heerlijke bowl met ananas, want ook daarin smaakt zij heerlijk. Wanneer je verse ananas gebruikt moet je ervoor zorgen dat de harde schil goed verwijderd wordt. Heb je nog ananas over, bewaar deze niet te lang en in het sap in de koelkast, anders droogt de ananas uit. Koop de lekkerste verse ananas bij de groenteboer en vraag advies over de rijpheid en houdbaarheid ervan.

Voedingswaarden ananas

Ananas bevat de volgende voedingswaarden per 100 gram:

  • Energie 61 kcal
  • Eiwit 0,5 g
  • Koolhydraten 13.5 g
  • Vet 0,2 g
  • Vezels 1.4 g

Waarom is ananas gezond?

Er zijn verschillende redenen te noemen waarom ananas gezond is. Om te beginnen zorgt ananas er voor dat het immuunsysteem wordt versterkt. Er zit namelijk erg veel vitamine C in ananas. Hierdoor wordt jouw immuunsysteem sterker. Wonden zullen ook sneller genezen en het bindweefsel wordt erdoor versterkt. Maar ook helpt het bij een verkoudheid en tegen infecties. Ons lichaam kan niet zonder vitamine C. Ananas kun je daarvoor het beste rauw eten om alle vitaminen binnen te krijgen.

Ananas heeft ook een ontstekingsremmende werking. Dit heeft te maken met het ontstekingsremmend enzym: bromelaïne. Dit helpt tegen weefselzwelling van bijvoorbeeld artrose en bronchitis. Maar bromelaïne werkt ook pijnstillend. Als je ananas eet, is dat een prima keuze, want het versterkt ook nog eens je botten. Dit komt doordat er mangaan aanwezig is, een spoorelement. Dit werkt veelal als een co-enzym en dit is een onderdeel dat nodig is, zodat de andere enzymen hun werk goed kunnen doen. Mangaan is nodig, zodat sterke botten en kraakbeen behouden worden. Waarom is ananas nog meer gezond?

  • Door ananas te eten wordt er gezorgd voor een goede spijsvertering. In ananas zijn namelijk veel oplosbare vezels aanwezig. Deze zorgen er voor dat je goed naar de wc kunt gaan en ook wanneer je last hebt van diarree wordt dat aangepakt door ananas te eten. Voedingsvezels worden in jouw darmen bewerkt door verschillende bacteriën. De stoffen die dan vrij komen zorgen er voor dat je ontlasting soepel is. Je krijgt geen problemen met de stoelgang.
  • Als je ananas eet dan houd je je bloedsuikerspiegel ook stabiel. Een oplosbaar vezel in ananas is bijvoorbeeld pectine. Dit helpt bij het verlagen van een hoog cholesterolgehalte, maar het zorgt er ook voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Dit is voor mensen met suikerziekte erg belangrijk. Pectine komt alleen maar vrij als de ananas verhit wordt, voordat je deze op gaat eten.
  • Jouw cholesterolspiegel gaat naar beneden als je ananas eet. Er zitten namelijk plantensterolen in ananas. Daardoor is ook de kans op hart- en vaatziekten kleiner.
  • Ananas bevat veel ijzer (een mineraal). Dit zorgt weer voor het transport van zuurstof in je bloed. Dit mineraal kan daarom niet gemist worden in je lichaam. Je twee vormen van ijzer, namelijk heemijzer wat voorkomt in vlees en vis en non-heemijzer, dit vind je in plantaardige voedingsmiddelen. Ananas bevat non-heemijzer.
  • Heb je behoefte aan meer energie? Eet een lekkere frisse en verse schijf ananas. Er zit namelijk vitamine B12 in ananas.





                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: E.
Aantal keer gelezen: 4984x
Toegevoegd: 13-05-2015 17:39
Gewijzigd: 21-08-2015 14:34

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2142 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!