Is banaan gezond?

Is banaan gezond?

Is banaan gezond?Eet je graag banaan? Dan ben je misschien wel benieuwd of banaan gezond is en als dat zo is, hoe gezond is het dan? Banaan is in ieder geval erg gezond om te eten en levert je snel veel energie, maar waarvoor is banaan nog meer goed?

Banaan gezond

Banaan is gezond. De banaan staat onterecht bekend als een dikmaker. Als je een banaan eet, dan krijg je daar snel energie van. Het bevat ook veel mineralen en deze spelen een belangrijke rol bij het doorgeven van bepaalde prikkels in het zenuwstelsel. Ook bij de regeling van de bloeddruk speelt dit een belangrijke rol. Bananen kunnen zelfs helpen tegen een kater en hoe gek het ook klinkt, tegen wratten. Bananen kun je zo eten, maar je kunt ze ook bakken, koken en frituren. Je kunt er zelfs chips van maken!

Banaan en sporten

Als je van sporten houdt, dan is het eten van een banaan een prima middel na het sporten om je energie aan te vullen. Je hebt vaak bij intensief sporten, maar ook bij zware fysieke arbeid veel energie nodig, je kunt ook snel veel energie nodig hebben. Eet dan een banaan! In een rijpe banaan is het suikergehalte namelijk hoog. Als een banaan aan het rijpen is dan kan het suikergehalte van 1 tot meer dan 20% stijgen.

Banaan en vezels

In een banaan zitten veel vezels. Deze geven je een vol gevoel, maar het zijn geen dikmakers. Er wordt wel gezorgd dat je cholesterolgehalte verlaagd wordt. Ook voor de darmflora en de stoelgang zijn banen echt aan te raden. Als je ook voldoende vocht tot je neemt gedurende de dag en je neemt een banaan, dan wordt de ontlasting zacht gehouden.

Banaan en wratten

Heb je last van wratten op je voet? Dan kan een bananenschil je helpen. Je kunt het beste de schil gebruiken van een licht overrijpe banaan. Na een tijdje zal de wrat verdwenen zijn. Dit komt door de antivirale substantie die aan de binnenkant van de schil aanwezig is. De banaan kan daardoor niet rotten. Maar hoe rijper een banaan is hoe sterker de substantie wordt. Het geldt wel dat je dit bij kleine wratten kunt doen, niet bij volharde wratten. De verklaring daarvoor is dat de virale structuur daarvan vaak te ingewikkeld is.

Een kater? Eet een banaan

Als je een kater hebt kun je een banaan hebben. Waarom? Omdat bananen een hoog magnesium gehalte bevatten. Hierdoor kunnen onze bloedvaten zich beter ontspannen. Heb je kloppende hoofdpijn bij een kater? Deze wordt dan weggenomen door banaan te eten. Ook krijgt je lichaam hierdoor een energie boost en dat is vaak wel handig bij een kater! Het is een veilig middel om te proberen, je loopt geen enkel risico.

Banaan voedingswaarden

De voedingswaarden van banaan zijn hier weergegeven. De gegevens worden per 100 g / ml weergegeven en zijn verdeeld in energie, vet, vetzuren, eiwit, vezel, vitamines, koolhydraten, natrium, mineralen en overige.

Energie

  • Energiewaarde in kJ    401 kJ
  • Energiewaarde in kcal    95 kcal

Vet

  • Vet totaal    0,3 g

Vetzuur

  • Vetzuren verzadigd                 0,1 g
  • Vetzuren trans                0,0 g
  • Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis        0,0 g
  • Vetzuren meervoudig onverzadigd        0,1 g
  • Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis    0,0 g
  • Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis    0,0 g
  • Linolzuur                    0,0 g
  • ALA                    0,04 g
  • EPA                    0,00 g
  • DHA                    0,00 g

Vezel

  • Voedingsvezel    1,9 g

Eiwit

  • Eiwit totaal    1 g
  • Eiwit plantaardig    1 g

Vitamines

  • Vitamine B2        0,03 mg
  • Vitamine C        8 mg
  • Retinol act equivalent    5 µg
  • Vitamine D        0,0 µg
  • Vitamine E        0,2 mg
  • Vitamine B1        0,03 mg
  • Vitamine B12        0,00 µg
  • Vitamine B6        0,291 mg
  • Folaat equivalenten        8,6 µg
  • Nicotinezuur        0,8 mg
  • Alfa-caroteen        39 µg
  • Beta-caroteen        40 µg
  • Luteïne            29 µg
  • Zeaxanthine        1 µg
  • Beta-cryptoxanthine        0 µg
  • Lycopeen            0 µg

Overigen

  • Alcohol        0 g
  • Water        75 g
  • Cholesterol    0,0 mg
  • As        1 g

Koolhydraten

  • Glucose            5,2 g
  • Fructose            5,0 µg
  • Lactose            0,0 g
  • Maltose            0,0 g
  • Saccharose        5,3 g
  • Polyolen            0,00 g
  • Koolhydraten        20,6 g
  • Mono- en disacchariden    15,5 g
  • Polysacchariden        5,1 g

Natrium/zout

  • Natrium    0,000 g
  • Zout    0,000 g

Mineralen

  • Kalium        374 mg
  • Magnesium    28 mg
  • Calcium        6 mg
  • Fosfor        28 mg
  • IJzer        0,3 mg
  • Selenium        4 µg
  • Jodium        2 µg
  • Koper        0,09 mg
  • Zink        0,25 mg   

Goede eigenschappen banaan

Bananen hebben veel goede eigenschappen voor onze lichamelijke gezondheid. Doordat bananen veel vitamines, mineralen en spoorelementen bevatten hebben we daar iedere dag profijt van. Het belangrijkste zijn de vitamines B3, B6, A en C en kalium, magnesium, fosfor, ijzer, tryptofaan en selenium. Een banaan weegt gemiddeld 150 gram. In totaal bevat 100 gram verse banaan 100 calorieën. Er zitten ook veel (voedings)vezels in. Dit zijn plantaardige deeltjes die voor het grootste deel onverteerd je lichaam weer verlaten. We hebben de vezels nodig voor een goede darmwerking. Daarnaast hebben ze een positieve invloed op de lichamelijke gezondheid. Voor sporters is banaan ook goed. Er zitten in een banaan namelijk verschillende soorten koolhydraten die een sporter goed kan gebruiken. Een sporter kan daardoor langer en beter blijven presteren. Ook zit er veel kalium in en het is echt puur natuur wat je eet als je voor een banaan kiest. Het wordt ook gezien als preventief medicijn tegen virale infecties, waarbij je kunt denken aan een griepje of een verkoudheid. Dankzij de serotonine werkt een banaan als een natuurlijk antidepressivum, met een minimale werking. Ook werken bananen zuurremmend en hebben ze een kalmerend effect op het maagzuur. Ze kunnen dus ook worden gegeten tegen misselijkheid en tegen brandend maagzuur. Je kunt ze gemakkelijk meenemen en eten. Ze zorgen voor veel lekkere gerechten en er zitten maar weinig vetten in. Maak een heerlijke smoothie met banaan, of eet een banaan in de yoghurt.

Zijn bananen gezond?

Ja, bananen zijn gezond. Je kunt een paar keer in de week een banaan eten, maar let wel goed op dat je ook andere fruitsoorten blijft eten en dus af blijft wisselen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: E.
Aantal keer gelezen: 3199x
Toegevoegd: 21-04-2015 14:20
Gewijzigd: 21-08-2015 14:05

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2142 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!