League of Legends is ontwikkeld door Riot Games, een Amerikaanse ontwikkelaar en uitgever van games, alsook organisator van Esport wedstrijden. Het bedrijf is begonnen in 2006 als indie game ontwikkelaar. Indie games zijn computerspellen die vaak door enkelingen of kleine teams van ontwikkelaars gemaakt worden, vaak zonder of met weinig financiële steun. Het bedrijf is opgericht door Brandon "Ryze" Beck en Marc "Tryndamere" Merrill in Los Angeles. In 2008 kondigde Riot Games hun eerste en enige spel tot dan toe aan: League of Legends: Clash of Fates. In dezelfde maand een jaar later, oktober 2009, kwam het spel daadwerkelijk uit; simpelweg League of Legends genaamd.
Het spel is door Riot Games al uitgegeven in Latijns Amerika, Australië, de Verenigde Staten, de Filipijnen, Singapore, Vietnam, Maleisië, Thailand, Canada, Zuid Korea, Taiwan, China, Europa, Brazilië, Japan en Indonesië.
In China wordt het spel uitgegeven door de grootste aandeelhouder van Riot Games; Tencent Inc., die de game online uitgeeft. In Zuidoost Azië wordt de League of Legends uitgegeven door Garena, een service provider van games. In Noord Amerika geeft Riot Games het spel zelf uit. In Europa was er eerst een samenwerkingsverband met GOA, een onderdeel van Orange S.A, een groot Frans telecombedrijf voor de uitgave van het spel. Dit zou ervoor zorgen dat spelers in Europa konden spelen via de servers van GOA. Dit leidde echter tot slechte feedback van de spelers. Hierdoor zou Riot Games toch zelf de servers regelen in Europa. Dit besluit leidde tot het vestigen van een Europees hoofdkwartier van Riot, in Dublin.
Multiplayer online battle arena (MOBA), ook wel bekend als action real-time strategy (ARTS), is een genre van strategie computerspellen, weer een subgenre voor real-time strategy. Hierin bestuurt de speler een karakter in een van de twee teams. Het doel is om de bouwwerken van het andere team te vernietigen. Dit gebeurt met behulp van steeds terugkerende, computer gegenereerde eenheden, die steeds voorwaarts gaan langs al vastgelegde paden. Het karakter van de speler heeft vaak verschillende bekwaamheden en voordelen die verbeteren in de loop van het spel; wat bijdraagt aan de algemene strategie van het team.
In League of Legends zijn de bouwwerken die vernietigd moeten worden de towers of turrets, inhibitors en een nexus. In verschillende gamemodes staan deze verschillend gepositioneerd, waardoor de strategie per game mode verandert. De meest gespeelde en bekendste game mode is Summoners Rift, waarin de kaart is onderverdeeld in drie Lanes, of paden, vanaf de basis langs eigen inhibitors en towers, tot de tegenovergestelde bouwwerken van het andere team. De tussen de lanes is een jungle, waarin andere computer gegenereerde eenheden te vinden met vaak ook hun eigen speciale kenmerken. De nexus in League of Legends is een kristal waar minions uit komen -de voorwaarts bewegende computer gegenereerde eenheden. Tevens is dit het laatste bouwwerk wat vernietigd moet worden voor een team het spel wint. Deze nexus wordt beschermd door twee towers. Daarna komen er inhibitors, kristallen die er -eenmaal vernietigd- voor zorgen dat de minions van de tegenpartij verbeteren. Er zijn per lane 3 turrets voor een dergelijke inhibitor bereikt kan worden.
De speler, die de rol aanneemt van “Summoner”, bestuurd een gekozen “Champion”, een karakter met eigen vaardigheden. Dit karakter kan computer eenheden aanvallen; waardoor geld wordt verkregen. Ook het vermoorden van een vijandige Champion, of het helpen daarmee, levert geld op. Dit beide levert ook experience op. Met genoeg experience kan een karakter een level omhoog gaan, waarmee de vaardigheden verbetert kunnen worden. Met het verkregen geld kunnen terug bij de basis voorwerpen worden gekocht. Deze voorwerpen geven allerlei verschillende voordelen. Door de juiste variatie van vaardigheden van champions en de gekochte voorwerpen kunnen steeds andere strategieën tot stand komen.
In de jungle zijn verschillende “camps” te vinden, met een monster of groepen monsters die ook geld en experience opleveren. Vaak is er in een team een speler die niet met de minions de lanes in gaat, maar de monsters in de jungle doodt om ook die experience en dat geld te benutten.
Er zijn inmiddels 134 champions in League of Legends. Deze zijn onder te verdelen in verschillende categorieën: Assassin, Fighter, Mage, Support, Tank en Marksman. Het is gebruikelijk dat er een Support en een Marksman naar de onderste Lane gaan. De andere rollen zijn wat vrijer toe te passen. Elke champion heeft verschillende standaardwaarden: Health en Health regeneration, Ability Power, Attack Damage, Attack Speed, Movement Speed, Armor, Magic Resistance. Assassins zijn geoptimaliseerd voor het snel uitschakelen van een doelwit, vaak zijn ze erg behendig en kunnen ze snel veel schade toebrengen aan een doelwit. Fighters zijn goed in duelleren; ze beschikken over de middelen om zowel schade te berokkenen alsook om te overleven in een gevecht. De Mage heeft vaak weinig impact met de standaard aanvallen, maar kan veel schade toebrengen met de vaardigheden die de champion heeft. De Tank is bedoeld om veel schade op te kunnen vangen zonder dood te gaan, vaak zodat de rest van het team de schade niet op hoeft te vangen. De Support is bedoeld om de Marksman in leven te houden, die vaak de meeste schade consistent kan toebrengen aan de tegenstander.
Elke champion heeft vier verschillende vaardigheden, die met de standaardinstellingen geactiveerd kunnen worden met de toetsen Q, W, E en R. De vaardigheid op R is vaak het meest uniek per champion en het duurt vaak het langst voor deze weer gebruikt kan worden. Door de juiste vaardigheden als eerste te verbeteren bij een level-up, kan erg gespecialiseerd worden om samen met de juiste items een goede strategie te vinden.
League of Legends is inmiddels zo populair dat over de hele wereld teams worden gevormd om in de LCS, ook wel League of Legends Championship Series, te kunnen spelen.
Toen Riot Games League of Legends uitbracht in 2009 was er al veel aandacht van competitieve gamers, de ‘serieuze’ spelers. De eerste twee seizoenen van League of Legends kenden nog geen officiële wedstrijden en dus waren de georganiseerde wedstrijden vooral door derde partijen geregeld. Voorbeelden hiervan zijn Major League Gaming in Noord Amerika en Intel Extreme Masters in Europa. Er was al wel een wereldwijd tournament wat georganiseerd werd door Riot games. In Augustus, 2012, kondigde het bedrijf wel een officiële competitie aan, waarin met regelmaat gespeeld werd en er ook vaste salarissen waren voor de spelers. Er waren toen 8 teams in Noord Amerika en Europa. Deze competitie werd toen gelijk Season 3 genoemd. De top 3 van zowel Noord Amerika en Europa plaatste zich gelijk, de overige vijf teams moesten zich plaatsen tijdens wedstrijden in Januari, 2013.
Sinds 2016 zijn er 10 teams in de Noord Amerikaanse LCS en 10 in de Europese. Elk seizoen is opgedeeld in 2 delen. De teams spelen per deel dan 9 weken lang, met 10 wedstrijden per week. De wereldkampioenschappen trekken veel gamers aan. Dit alleen bevordert door het feit dat de LCS te volgen is via vele media.