En dan hebben we het nog niet eens over de praktijklessen, hoewel die ook al behoorlijk wat voeten in de aarde hebben. Maar de theorie in je hoofd krijgen is ook al een enorme opgave. Het is namelijk belangrijk dat je niet alleen de regels kent, maar ze ook nog eens weet toe te passen. Dat betekent dat je soms razendsnel beslissingen moet kunnen nemen om je deelname aan het verkeer veilig te laten verlopen. Ga er maar aan staan!
Dat betekent echter niet dat leren voor je examen een verloren zaak is. Verre van! Je moet jezelf alleen wel fatsoenlijk lesmateriaal aanmeten. Maar hoe moet je die keuze dan maken, met zoveel boeken dat je de winkel niet meer kunt zien? Via het internet naar lesstof zoeken is al niet veel anders. Hoe gaat dit hele proces van leren en examens afleggen in zijn werk en hoe zorg je ervoor dat je - hopelijk - in één keer slaagt? En wanneer ben je er zeker van dat je klaar bent om de theorie- of praktijktoets af te leggen?
Met behulp van onderstaande tips hopen we dat je vol vertrouwen aan het proces begint om je rijbewijs te behalen. Ooit gehoord van het cliché een goede voorbereiding is het halve werk? Dat is namelijk geen theorie. Sterker nog, we mogen die uitspraak wel classificeren als een universeel feit! Geïnspireerd door dit artikel hopen we dan ook van harte dat je een vliegende start beleeft in je spannende route naar dat felbegeerde rijbewijs.
Allereerst ga je studeren om je theorie examen voor auto of motorfiets te behalen. Wat heb je daarvoor nodig? Tja, een degelijk lesboek, natuurlijk. Dat hadden we je waarschijnlijk niet hoeven te vertellen. Maar waar herken je die dan aan?
Sowieso is een belangrijk aandachtspunt de datum - en sowieso het jaartal - van de druk die je in handen hebt. Hoe spotgoedkoop zo’n derdehands boek ook is, je gaat er nauwelijks wat aan hebben. Waarschijnlijk zelfs helemaal niks. Verkeersregels hebben namelijk de neiging om aangepast te worden. Dat betekent dat je niet op de hoogte bent van de laatste wijzigingen zodra je daarmee voor je theorie gaat studeren.
Is dat erg?
Best wel! Je hebt namelijk een grote kans dat je vragen krijgt waarbij kennis van deze gewijzigde regels van groot belang zal blijken. Rekening houdend met de foutmarge wil je er natuurlijk wel voor zorgen dat je alle juiste kennis paraat hebt en laat zien dat je de regels zo goed mogelijk beheerst. Kies daarom voor een zo recent mogelijk uitgegeven lesmethode - zij het een boek of een digitale module - die het liefste een indeling heeft die gelijk staat aan de 25 examen categorieën van het CBR. Zo heb je de meeste zekerheid dat je de juiste stof leert.
Waarschijnlijk ga je da’s toch logisch! of ja, dûh! uitroepen zodra we je hier vertellen dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met leren. Nou, ga vooral je gang. Maar doe het dan ook! Aan de theorie zul je namelijk nog een hele kluif hebben. Hiervoor gaven we al aan dat je voorbereiding het halve werk is. En dat is ook zeker waar, helemaal wanneer je alle feiten in je hoofd gaat stampen en al die regels nog wilt kunnen interpreteren ook. Maar hoe weet je nou dat je dat allemaal goed hebt gedaan?
Heel simpel. Oefenexamens maken. Deze kun je bij gecertificeerde aanbieders aanvragen en bieden je een uitgebreid inzicht in je eigen kennen en kunnen. Zeker wanneer deze oefentoetsen dezelfde indeling hebben als die van het CBR en daarmee een perfecte indruk geven van het examen waar je je al zo lang op hebt voorbereid. De proefexamens zijn over het algemeen niet gratis maar bieden je wel de zekerheid en het zelfvertrouwen dat je nodig gaat hebben om je echte examen probleemloos af te leggen.
Heb je het idee dat je alle feiten in je hoofd hebt en deze kunt interpreteren op de meest cruciale momenten? Dan ben je klaar om je theorie examen aan te vragen! Dit doe je via Mijn CBR met behulp van je DigiD. Mocht je nog geen account hebben, dan bevelen we je aan die zo snel mogelijk aan te vragen. Is dit om wat voor reden dan ook niet mogelijk? Dan kun je op de website van het CBR een speciaal formulier downloaden om toch je aanvraag te doen.
De wachttijd is maximaal vier weken, die je perfect kunt gebruiken om in je vrije uren de stof bij te spijkeren. Bijvoorbeeld door je lesboek er weer bij te pakken of om nog eens een proefexamen te doen op een onderdeel dat je nog niet zo machtig bent.
Is het je gelukt om in één keer te slagen? Van harte gefeliciteerd! Geef jezelf een high five en ga vol frisse moed op naar het volgende onderdeel.
Nu is het zaak om zo snel mogelijk te beginnen met het volgen van praktijklessen. Dit om ervoor te zorgen dat de geleerde stof, die nu nog goed in je hoofd zit, daar ook blijft. Tijdens het theorie examen heb je al opdrachten gehad waarvoor je beperkt de tijd had en waarmee je reactievermogen werd getest. Nu is het tijd om die in de praktijk te brengen terwijl je de besturing van de auto onder de knie krijgt! Neem net zoveel lessen als jij nodig denkt te hebben om zelfverzekerd aan het praktijkexamen deel te kunnen nemen.
Rekenen we het ophalen van je rijbewijs nog mee, dan is dit de op één na laatste stap. Zodra jouw instructeur en jij het erover eens zijn dat je er klaar voor bent, vraag je je examen aan. Zorg ervoor dat je een geldige uitnodiging en dito identiteitsbewijs bij je hebt. Ook moet je je theorie certificaat en het volledig ingevulde formulier Zelfreflectie kunnen overhandigen.
Zenuwachtig? Nergens voor nodig! De examinator bijt niet. Die is er alleen maar om getuige te zijn van hoe goed jij kunt rijden, moet je maar denken. Focus je gewoon op wat je moet doen en schiet niet in de stress wanneer je per ongeluk een foutje maakt; zorg dat je de rest van de rit zo foutloos mogelijk aflegt en jezelf geslaagd mag noemen!