angststoornis

Symptomen van een angststoornis

angststoornisAls je een angststoornis hebt, dan kan dit een enorme invloed hebben op het dagelijks leven. Ongeveer 8% van de mannen in Nederland heeft een angststoornis en 13% van de vrouwen. Als je het vermoeden hebt dat je een angststoornis hebt, dan is het slim om naar de psycholoog te gaan. In dit artikel lees je meer over de symptomen van een angststoornis en wat je eraan kan doen.

Wat zijn de symptomen van een angststoornis?

Als je een angststoornis hebt dan zijn er vaak dagelijkse klachten aanwezig. Naast de dagelijkse klachten zijn er nog klachten, zodra de angst overheerst. De dagelijkse symptomen bij een angststoornis zijn als volgt:

  • Regelmatig piekeren over verschillende dingen.
  • Rusteloos gevoel.
  • Prikkelbaar.
  • Heel slecht kunnen concentreren.
  • Constant het gevoel van spanning.
  • Moe.
  • Klachten in de spieren.
  • Problemen met slapen.

Symptomen van een angstaanval.

Naast de dagelijkse klachten kan je een angstaanval krijgen. Er zijn verschillende symptomen waaraan je een aanval herkent.

  • Hartkloppingen, zweten, duizelig gevoel en zelfs beven.
  • Een vervelend gevoel op de borst. Een soort drukkend gevoel in combinatie met benauwdheid.
  • Een doof gevoel in handen en/of voeten.
  • Je wordt misselijk en moet soms braken of je krijgt diarree.
  • Je krijgt last van hoofdpijn of je valt zelfs flauw.
  • Soms kan er een complete verwarring ontstaan en weet je niet meer wie je bent. Je hebt het gevoel dat je de controle over jezelf verliest.
  • Soms krijg je het gevoel dat je doodgaat.

Het vermijden van spanningen.

Mensen met een angststoornis zijn vrij onzeker en proberen spanningen zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Op vakantie gaan naar een nieuwe plek kan bijvoorbeeld heel spannend zijn. Je gaat liever dichtbij huis op vakantie of elk jaar naar dezelfde plek. Als je een relatie hebt dan ga je spanningen liever uit de weg. Zijn er momenten waarop je extra last kan krijgen van spanningen? Je gaat die dan liever uit de weg. Stel je hebt geldproblemen dan open je de rekeningen niet. Sommige mensen hebben zelfs zo’n heftige angststoornis dat ze liever in bed blijven liggen. Of ze krijgen emotionele eetbuiten, waardoor ze het gevoel hebben dat ze de spanningen onder controle hebben. Het gebeurt ook wel dat patiënten met een angststoornis grijpen naar andere middelen om de stoornis te stoppen. Denk bijvoorbeeld aan alcohol, drugs of kalmerende middelen. Met deze middelen hebben ze het gevoel dat hun angst verminderd en onder controle is. Problemen kunnen zelfs zo heftig aanvoelen dat de patiënten hopen dat iemand anders ze voor ze oplost.

Waarom krijgt iemand een angststoornis?

De exacte oorzaak van een angststoornis is helaas onbekend. Erfelijkheid kan soms een rol spelen. Binnen bepaalde families komt een angststoornis vaker voor. De manier waarop je met angsten omgaat is ook voor een deel aangeleerd. Het kan een probleem zijn geweest in de opvoeding. Ervaringen uit het verleden kunnen een rol spelen in de ontwikkeling van een stoornis. Als je alleen woont of de aanleg hebt voor depressiviteit dan loop je ook een groter risico. Het is overigens niet altijd duidelijk waar het ontstaan van de stoornis vandaan komt. Bijvoorbeeld je woont alleen dus je hebt een groter risico op een angststoornis. Maar het kan ook juist zijn dat je vanwege de angststoornis alleen bent gaan wonen. Dit is de reden dat de echte oorzaak bijna nooit achterhaald wordt.

Advies bij een angststoornis.

Het is belangrijk dat je situaties die je lastig vind niet blijft vermijden. Als je een situatie gaat mijden dan wordt het in de toekomst alleen maar lastiger. Het is belangrijk dat je met je angsten geconfronteerd wordt. Het is vooral belangrijk dat je leert om je gedachten te veranderen. Je voorkomt zo dat de angst gaat overheersen en je bepaalde situaties niet meer aandurft te gaan. Probeer je angsten onder controle te krijgen. Als je angsten onder controle krijgt dan zullen ze je leven niet meer beïnvloeden. Begin eventueel met het opschrijven van je negatieve gedachtes in een dagboek. Schrijf op wat je denkt en voelt tijdens een angstaanval. Schrijf op waar je nou eigenlijk precies bang voor bent. Probeer daarna te beschrijven wat je gaat doen tijdens zijn aanval. Hoe probeer je de aanval te stoppen? Probeer ook jezelf gerust te stellen met andere gedachten. Probeer kritisch op jezelf te zijn en te bedenken of de angst wel ergens voor nodig is? Positieve gedachten kunnen je helpen om een angst te overwinnen. Probeer de positieve gedachten ook op te schrijven, zodat deze beter tot je doordringen. Probeer tijdens een angstaanval eventueel ontspanning te zoeken of zoek steun bij mensen die je vertrouwd. Leg aan een vertrouwenspersoon uit wat je voelt en waarom. De meeste mensen zullen begrip hebben voor je situatie als je het uitlegt.

Behandeling bij een angststoornis.

Als je het vermoeden hebt dat je een angststoornis hebt, dan is het slim om contact op te nemen met een huisarts. De huisarts zal met je in gesprek gaan en eventueel de diagnose stellen. Het zou goed kunnen dat je doorverwezen wordt naar een praktijkondersteuner of psycholoog. Deze zal verder met je aan de slag gaan om je angsten te overwinnen. Soms wordt ervoor gekozen om medicijnen voor te schrijven. Medicijnen kunnen je helpen om je angsten te onderdrukken. Door je angsten te onderdrukken is het eenvoudiger om ze te ondergaan. Als je een lastige situatie een paar keer gedaan hebt merk je dat de angst minder wordt. Uiteindelijk zal je de angst overwinnen en zijn medicijnen op ten duur niet meer nodig. Vaak bestaat een behandeling uit gesprekken en medicijnen. De huisarts zal samen met je de mogelijkheden bespreken. Bij ernstige problemen is een psycholoog vaak geen oplossing. De huisarts zal dan een doorverwijzing geven naar een psychiater. Als je een dagboek hebt bijgehouden over je angststoornis, dan is het slim om deze aan de huisarts te geven. Een huisarts krijgt zo een idee van de angststoornis.

Wanneer moet je contact opnemen met een huisarts?

Met het volgen van de adviezen kan je proberen de negatieve spiraal te doorbreken. Het is vooral belangrijk dat je stopt met piekeren en positieve gedachten je vooruit helpen. Als je er echt niet zelf meer uitkomt en de angsten de overhand krijgen, dan is het slim om contact op te nemen met een arts. Als je al eens behandeld bent door een psycholoog, dan kan je hiermee opnieuw contact opnemen. Geef aan dat de angsten terug zijn of je de gedachten niet onder controle krijgt. Je kan ook contact opnemen met een huisarts als je medicijnen gebruikt en deze wil afbouwen of je last hebt van bijwerkingen. De dosering kan eventueel aangepast worden of de medicijnen kunnen gestopt worden.







                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: melissav
Aantal keer gelezen: 622x
Toegevoegd: 19-10-2016 13:03
Gewijzigd: 22-11-2016 20:16

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2179 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!