burnout

Wat zijn de symptomen van een burnout?

burnoutVerplichtingen en gebeurtenissen op je werk of privé kunnen spanningen geven. Als je geen idee meer hebt hoe je met die spanning om kan gaan, dan loop je het risico op een burnout. Een burnout is een extreme vorm van overspannenheid. Door een burnout kan je niet meer goed functioneren op je werk en privé. De symptomen van een burnout zijn zowel lichamelijk als psychisch. In dit artikel lees je alles over een burnout.

Psychische symptomen van een burnout

Er zijn een aantal psychische problemen waar je last van kan hebben door een burnout. De problemen hebben we voor je op een rijtje gezet. Je kan zo zelf kijken of je jezelf herkent in deze symptomen.

  • Concentratieverlies
  • Problemen met je geheugen
  • Paniekaanvallen of angstaanvallen.
  • Moeite met het nemen van besluiten.
  • Snel kwaad om kleine dingen.
  • Jezelf ergeren aan kleine dingen.
  • Het gevoel dat je machteloos bent.
  • Snel agressief en neerslachtig.
  • Een opgejaagd gevoel van binnen.
  • Je voelt jezelf erg onzeker in alles wat je doet.
  • Je kan niet meer genieten van het leven.
  • Je hebt minder zelfvertrouwen.
  • Je gaat taken of klussen uitstellen.

Lichamelijke symptomen van een burnout

Naast psychische symptomen kan je last krijgen van lichamelijke problemen. Er zijn verschillende symptomen die kunnen duiden op een burnout.

  • Constante vermoeidheid lichamelijk en geestelijk.
  • Problemen met slapen.
  • Het gevoel dat je volledig uitgeput bent.
  • Spierpijn of pijn in de nek.
  • Problemen met de buik.
  • Geen energie in de stem.
  • Vergeetachtig
  • Het gevoel dat je griep krijgt.
  • Problemen met je darmen.
  • Geen of weinig zin in seks.
  • Hoge hartslag en bloeddruk.
  • Een wattenhoofd gevoel.
  • Onfrisse adem.

Wanneer is er sprake van een burnout?

Een burnout begint vaak met symptomen van overspannenheid. Je gaat piekeren en je krijgt steeds meer lichamelijke problemen. Hoofdpijn, duizeligheid en vermoeidheid worden regelmatig genoemd. Je kan niet goed meer functioneren op het werk of in je privé leven. Als de klachten steeds erger worden of 6 maanden aanhouden is er sprake van een burnout. Je hebt niet meer te maken met gewone overspannenheid. Meestal gaat er iets aan vooraf waardoor een burnout ontstaat. Er zijn bijvoorbeeld omstandigheden die meer van je vragen dan je aan kan. Je raakt overbelast met problemen en zorgen. Je hebt het gevoel dat je geen invloed meer kan uitoefenen op de situatie. Oorzaken van een burnout kunnen bijvoorbeeld relatieproblemen, ontslag of een andere spannende gebeurtenis zijn. Als dingen constant in onze gedachten terugkomen kunnen we vastlopen. We zien even geen oplossing meer voor problemen. Je gaat hierdoor steeds meer spanningen voelen en op een gegeven moment weet je niet meer wat je ermee aan moet. Dit is vaak één van de oorzaken van een burnout.

Verplichtingen

Verplichtingen kunnen een oorzaak zijn van een burnout. Als je in je leven teveel verplichtingen hebt kan je last krijgen van een burnout. Met teveel verplichtingen bedoelen we niet alleen je werk. Naast je werk heb je vaak nog je huishouden, hobby’s, sporten, cursus, familie en vrienden. Om aan alle verplichtingen te voldoen moet je jezelf inspannen. Dit kost veel energie en als je het overzicht niet meer kan bewaren loop je tegen problemen aan. Je raakt zo vermoeid dat je helemaal niets meer kan. Het is belangrijk om een balans te zoeken tussen verplichtingen en tijd voor jezelf.

Problemen

Je kan ook een burnout krijgen door problemen waar je privé tegenaan loopt. Bijvoorbeeld als iets niet loopt zoals je zelf graag had gewild. Bijvoorbeeld als je een probleem krijgt binnen je relatie met je partner, kinderen of familielid. Het is ook mogelijk dat je problemen krijgt met jezelf of gezondheid. Problemen kosten veel inspanning van jezelf. Vooral omdat je er alles aan doet om problemen op te lossen. Als er teveel problemen zijn of als de problemen niet meer op te lossen lijken kan je te maken krijgen met een burnout.

Een gebeurtenis

Een burnout ontstaat soms ook door een gebeurtenis. Bijvoorbeeld doordat je geliefde ineens ernstig ziek wordt. Dit brengt een hoop emoties met zich mee waardoor je teveel hooi op je vork neem. Een andere gebeurtenis kan een nieuwe baan zijn of juist het verlies van je huidige baan. Dit soort gebeurtenissen vraagt veel van je tijd. Je moet jezelf inspannen om alle touwtjes in handen te houden. De emoties en veranderingen kunnen zorgen voor pijnlijke herinneringen en uiteindelijk een burnout. Het kan ook voorkomen dat er teveel gebeurt in een kort tijdsbestek. Je hebt tijd nodig om dit te verwerken en deze tijd moet je ook nemen. Ook slechts één ernstige gebeurtenis kan er al voor zorgen dat je in de knoop raakt.

Hoe herstel je van een burnout?

Het is eerst belangrijk dat je zelf gaat inzien dat je een burnout hebt. Pas als je zelf doorhebt wat er aan de hand is kan je een manier gaan zoeken om te ontspannen. Je krijgt door dat je echt moet gaan ontspannen en de tijd moet nemen om tot rust te komen. Probeer activiteiten te minderen en doe alleen dingen die je echt leuk vind. Afspreken met vrienden is leuk, maar het is ook handig om soms een weekend voor jezelf te hebben. Laat tijdelijk een aantal activiteiten vallen zodat je meteen je rust kan pakken. Probeer te achterhalen welke activiteiten tot spanningen geleid hebben. Als je de oorzaak gevonden hebt kan je proberen de activiteiten te verminderen. Bijvoorbeeld door een paar taken op je werk te laten vallen. Geef aan bij je werkgever dat de werkdruk te hoog is. Probeer voortaan oplosgericht te werk te gaan en probeer niet alles als een probleem te zien. Probeer vervolgens de oplossingen van je problemen ook echt uit te voeren.

Behandeling Burnout

Als je het vermoeden hebt dat je een burnout hebt is het slim om een huisarts te bezoeken. De huisarts kan overwegen om je door te sturen naar een psycholoog. Een psycholoog kan op basis van jouw klachten een behandeling op maat maken. Naast een behandeling kan een arts adviseren om dagelijks te gaan wandelen. Wandelen kan helend werken en ervoor zorgen dat je weer tot rust komt. Het is belangrijk om af en toe een pauze in te lassen in je hoofd en werk. Een flinke wandeling per dag wordt aangeraden voor mensen met een burnout. Daarnaast is het belangrijk om iemand met een burnout te begeleiden. Het is belangrijk dat er weer activiteiten ondernomen worden. Op een gestructureerde manier wordt er weer begonnen met het oppakken van activiteiten. Daarnaast leer een psycholoog je omgaan met negatieve gedachten zodat je weer positief in het leven komt te staan. Het bannen van negatieve gedachtes kan een burnout in de toekomst helpen voorkomen.







                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: melissav
Aantal keer gelezen: 935x
Toegevoegd: 19-10-2016 13:21
Gewijzigd: 22-11-2016 22:10

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2240 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!