Tips om voetklachten bij fysieke belasting te voorkomen

Tips om voetklachten bij fysieke belasting te voorkomen

Tips om voetklachten bij fysieke belasting te voorkomenVoetklachten kunnen in verschillende vormen voorkomen. Een ding hebben deze klachten met elkaar gemeen: ze zorgen voor een grote ergernis bij mensen! Niemand vindt het immers prettig om tijdens een fysieke belasting te moeten kampen met pijnlijke voeten. In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden om voetklachten bij fysieke belasting van de voeten tegen te gaan. Er zijn verschillende middelen, die je hierbij kunnen helpen.

Een bezoek aan de huisarts bij voetklachten

Zoals reeds beschreven werd, kunnen voetklachten zich in verschillende vormen voordoen tijdens een fysieke belasting van de voeten. Ook komt het regelmatig voor, dat men tijdens de nacht te maken krijgt met een gevoel van kramp. Voordat naar mogelijkheden gekeken wordt om nieuwe klachten aan de voeten te voorkomen, kan het verstandig zijn om een huisarts te bezoeken. Mogelijk is er sprake van een scheurtje in een van de spieren in je voet, heb je te maken met een andere aandoening die door een huisarts behandeld moet worden, enzovoorts. Door uit te sluiten dat er sprake is van een ernstige blessure, zal je enig gevoel van rust ervaren.

 

Tip: ook nadat je jezelf verstapt hebt of te maken hebt gehad met een zware tackle tijdens het sporten, kan het verstandig zijn om een huisarts te bezoeken. Zorg er in dergelijke situaties in ieder geval voor, dat de getroffen plek op je voet goed gekoeld wordt. Het maakt dat de plek op je voet minder groot en pijnlijk zal worden. Ervaar je na enkele dagen nog steeds dezelfde pijn? Bezoek dan een huisarts voor medisch advies.

Het gebruik van goede schoenen bij een fysieke belasting 

Bij een fysieke belasting van de voet is het van groot belang, dat men goede schoenen draagt. Niet voor niets wordt door sportartsen sterk afgeraden, om op alledaagse schoenen te gaan hardlopen, wandelen of voetballen. De kans op blessures neemt hierbij sterk toe, doordat deze schoenen hier niet voor gemaakt zijn. Het voornaamste verschil tussen sportschoenen en alledaagse sneakers, is het feit dat in deze sneakers geen dempende laag zit. Althans, niet in die mate als dat dit bij sportschoenen het geval is.

 

Sportschoenen hebben een dempende laag om de belasting van knieën en enkels te verminderen tijdens het bewegen. Een dergelijke belasting komt voort uit de klappen die door deze gewrichten moeten worden opgevangen. Iedere keer dat je tijdens het bewegen landt, krijgen gewrichten een klap te verduren. Dit betekent dat de kans op blessures toeneemt. Een overbelasting of bijvoorbeeld een hielspoor liggen hierbij immers op de loer. Zorg er niet alleen voor dat je goede sportschoenen hebt, maar ook dat je deze regelmatig vervangt. Je kunt de demping van sportschoenen in een sportwinkel laten testen.

De juiste maat sportschoenen uitzoeken 

Soms heeft een winkel je favoriete sportschoen niet meer in de juiste maat. De verleiding kan in zo’n geval groot zijn om toch voor de te grote sportschoen te kiezen. Vanzelfsprekend is dit bijzonder onverstandig! Wanneer een sportschoen niet goed aansluit bij de vorm van je voet, kan dit voor irritaties aan de voeten zorgen. Daarbij werkt de demping in zo’n geval niet optimaal, waardoor gewrichten onnodig zwaar belast worden. Mocht je de maat van je voeten al enige tijd niet hebben laten opmeten, dan kan het verstandig zijn om dit nog eens te laten doen bij een sportzaak.



Inlegzolen voor in sportschoenen kopen

Om de demping van sportschoenen verder te bevorderen, kan het gebruik van inlegzolen interessant voor je zijn. Er zijn op internet verschillende webwinkels te vinden, waar deze inlegzolen te koop worden aangeboden. Met inlegzolen wordt de kans op blessures aan voeten aan aansluitende gewrichten kleiner. De inlegzolen vergroten de demping, waarmee de klappen nog beter geabsorbeerd kunnen worden. Net als bij het aanschaffen van nieuwe sportschoenen, is het ook bij het kopen van inlegzolen verstandig om vooraf advies in te winnen bij een verkoper hiervan. Wanneer je eenmaal weet welk model inlegzolen je nodig hebt, kun je deze online bestellen.

 

Inlegzolen worden in verschillende modellen en soorten aangeboden. Het kan bijvoorbeeld voorkomen, dat je net iets meer naar binnen leunt tijdens het lopen. Andersom kun je ook sterk op de buitenzijde van je voet leunen. Een dergelijke afwijking kan bepalend zijn voor het type sportschoen wat je nodig hebt. Met een inlegzooltje kun je een dergelijke afwijking iets laten compenseren. Voor bijvoorbeeld voetbalschoenen wordt vaak namelijk geen rekening gehouden met een dergelijke afwijking. Iets wat bij het ontwerp van hardloopschoenen wel gebeurt. Laat je hierover adviseren door een verkoper in een sportwinkel.

Een goede verzorging van de schoenen is essentieel 

Naast het juiste schoeisel is ook een goede verzorging van de voeten essentieel. Voetklachten worden in veel gevallen veroorzaakt door een verkeerde verzorging van de voeten. Een goed voorbeeld van de verzorging van je voeten, is het regelmatig knippen van je teennagels. Wanneer dit niet tijdig gedaan wordt, resulteert dit in irritaties aan de huid. In het ergste geval kan een teennagel in de huid groeien, waarna deze door een huisarts verwijderd zal moeten worden. Bepaald geen prettige gedachte!

 

Naast te lange nagels kan ook de aanwezigheid van eelt op voeten voor klachten zorgen. Er zijn verschillende hulpmiddelen verkrijgbaar bij een drogisterij, waarmee het mogelijk is om het eelt weg te werken. Kijk bijvoorbeeld eens naar een speciale vijl voor het verwijderen van eelt. Voor een optimale verzorging van je voeten kan het slim zijn om eens per half jaar langs een pedicure te gaan. Een pedicure verzorgt je voeten en kan advies geven om klachten aan voeten in de toekomst te voorkomen. 

Draag goede sportsokken tijdens een fysieke belasting 

Het komt regelmatig voor, dat goede sportschoenen gecombineerd worden met alledaagse sokken. Dit is een zeer onverstandige keuze, door de consequenties die een dergelijke combinatie kan hebben! Vergelijk het bijvoorbeeld met het dragen van een katoenen shirt tijdens het sporten. Het katoen kan het zweet niet goed afvoeren, waardoor dit al snel tot irritaties zal leiden. Ook bij alledaagse sokken in sportschoenen is dat het geval. Deze sokken zijn niet bedoeld voor het afvoeren van zweet tijdens een intensieve belasting van de voet. Zorg daarom voor speciale sportsokken, die deze mogelijkheid wel bieden. In een sportwinkel kan men je adviseren over geschikte sportsokken.

 

Trek de sokken pas aan, op het moment dat je voeten volledig droog zijn. Mensen zijn vaak geneigd om hun sokken direct na het douchen aan te trekken. Niet wetend, dat dit voor vervelende irritaties aan de huid kan zorgen. Denk bijvoorbeeld aan voetschimmel, wat het gevolg is van natte voeten in sokken en schoenen. Beter is het om de voeten nog enkele minuten de tijd te geven om verder te drogen door de lucht.  






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Linsey89
Aantal keer gelezen: 268x
Toegevoegd: 04-01-2019 08:52
Gewijzigd: 05-01-2019 13:13

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2527 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!