vegetarisch eten

Veganistisch eten: 10 tips

vegetarisch etenVeganistisch eten is niet alleen beter voor het milieu, maar brengt over verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee. De meeste mensen die veganistisch willen gaan eten weten echter niet hoe ze moeten beginnen. Vaak houden ze het ook niet lang vol, omdat ze geen idee hebben hoe ze het het beste kunnen aanpakken. Daarom geven wij in dit artikel 10 tips voor veganistisch eten!

1. Zorg voor een open houding

Als je met een slechte houding begint met veganistisch eten, is de kans groot dat het niet gaat lukken. Veel mensen denken vaak dat veganistisch eten zal voelen als een soort van straf of ze bedenken van tevoren al dat ze het toch niet lang zullen volhouden. De kans op succes is dan ook zeer klein. Probeer daarom eerst te zorgen voor een open en positieve houding over veganistisch eten.

2. Neem de tijd om te winkelen

Het is voor mensen die net starten met veganistisch eten niet gemakkelijk om even snel naar de winkel te gaan en met een aantal veganistische voedingsmiddelen thuis te komen. Op het begin moet je echt even wennen en goed onderzoeken welke voedingsmiddelen wel en niet veganistisch zijn. Neem daarom de tijd om uitgebreid te winkelen en bekijk alle verpakkingen in de supermarkt en in de natuurvoedingswinkel. In een natuurvoedingswinkel zul je eigenlijk altijd wel een groter assortiment aan veganistische producten vinden. Je kunt hier terecht voor diverse veganistische vervangers van 'normale' voedingsmiddelen, zoals kaas, broodbeleg en frituursnacks.

Bij de meeste supermarkten kun je vaak ook wel een aantal vleesvervangers vinden en lekkere veganistische desserts van bijvoorbeeld het merk Alpro. Verder kun je in de supermarkt of een natuurvoedingswinkel tofu kopen en dit thuis bereiden in je favoriete saus. Zoek je een veganistisch alternatief voor vis of vlees? Dan kun je het beste eens een kijkje nemen in een Aziatische of Chinese supermarkt of toko. Hier vind je veganistisch vlees, vis, garnalen en kip. Joodse winkels hebben vaak ook een redelijk ruim aanbod aan veganistische producten, dus kijk eens eens of er een Joodse winkel bij jou in de buurt zit.

3. Neem de tijd om te koken

Niet alleen is het belangrijk om de tijd te nemen om te winkelen, ook veganistisch koken duurt - zeker op het begin -  een stuk langer. Houd hier daarom rekening mee als je thuis een maaltijd wilt bereiden en begin hier ook op tijd mee. Het koken van veganistisch eten is toch heel anders dan het bereiden van een normale maaltijd en hier zul je aan moeten wennen. Zorg daarom voor een goede planning en neem uitgebreid de tijd voor het bereiden van je eerste veganistische maaltijden.

4. Maak het niet te ingewikkeld

Veel mensen die beginnen met veganistisch eten denken vaak heel moeilijk over het bereiden van de maaltijden. Ze willen direct allerlei nieuwe recepten uitproberen met voedingsmiddelen die ze nog nooit hebben gebruikt. Dat is natuurlijk heel leuk, maar je maakt het jezelf hiermee ook lastig. Zeker op het begin kun je het beter niet te ingewikkeld maken. Kies gewoon voor 'normale' maaltijden en vervang de dierlijke producten door plantaardige. Er zijn voldoende vleesvervangers op de markt te vinden, zuivelproducten kun je vervangen door producten met kokosmelk of sojamelk en gelatine door een plantaardig bindmiddel. Natuurlijk kun je ook alvast wat nieuwe recepten proberen, maar houd het op het begin eenvoudig.

5. Vul je voeding aan met vitamine B12

Een belangrijke tip voor personen die beginnen met veganistisch eten is het innemen van vitamine B12 supplementen. Deze vitamine komt namelijk alleen voor in dierlijke producten en als veganist krijg je deze vitamine dus niet binnen. Je lichaam heeft dit wel nodig en daarom is het van belang dat je je voeding aanvult met vitamine B12 supplementen.

6. Kies niet alleen voor junkfood

Er is voldoende veganistisch junkfood te vinden en dit is natuurlijk heel makkelijk. Je hoeft zelf niet uren in de keuken te staan om een veganistische maaltijd te bereiden, maar je kunt gewoon een veganistische kant-en-klaar maaltijd of een pizza eten. Het is echter niet aan te raden om vaak te kiezen voor junkfood. Het beste is zelfs om dit helemaal te vermijden. Je zult het namelijk niet lang redden om veganistisch te eten als je voor dit soort producten kiest en het doet de gezondheidsvoordelen van veganistische eten ook teniet.

7. Eet gevarieerd

Gevarieerd eten is enorm belangrijk als je een veganistisch eetpatroon wilt volhouden. Probeer daarom verschillende recepten uit en maak je gerechten met diverse voedingsmiddelen. Zo kun je bijvoorbeeld een heerlijke salade maken met groenten, zonnebloemputten en stukjes vers fruit. Hier kun je ook nog kruiden en croutons aan toevoegen en je hebt een fantastische (en voedzame) lunch!

8. Neem veganistisch eten mee voor onderweg

Als je onderweg bent en honger of trek krijgt, is het lastig om niet ergens een tussendoortje te halen. Helaas is het is het vaak lastig om onderweg iets te vinden dat binnen jouw veganistische eetpatroon past. Zorg er daarom voor dat je voldoende snacks meeneemt voor onderweg, ook als je niet van plan bent om lang weg te blijven. Het zou zomaar kunnen dat je langer onderweg bent dan verwacht en toch trek krijgt in een snack. Het is dan heerlijk om wat noten of vers fruit bij je te hebben.

9. Sta volledig achter je levensstijl

Het is belangrijk om zodra je begint met veganistisch eten volledig achter je levensstijl te staan. Het zal wel vaker voorkomen dat mensen in je omgeving je vragen wat je precies doet en waarom. In dat geval is het fijn dat je dit kunt uitleggen en hier ook 100% achterstaat. Sommige personen zullen het vreemd vinden of zelfs negatief reageren en op dat soort momenten is het belangrijk dat je stevig in je schoenen staat. Niet alleen om te kunnen onderbouwen wat je precies doet, maar ook zodat je zelf gemotiveerd blijft om hiermee door te gaan. Het is echter wel het beste om nooit een discussie aan te gaan, want dit kan alleen maar vervelende gevolgen hebben.

10. Houd je levensstijl vol

Een veganistische levensstijl heeft veel gezondheidsvoordelen en dit zul je na een aantal weken ook merken. Zorg er daarom voor dat je niet opgeeft! In het begin is het even wennen, maar na een tijdje weet je niet beter. Is het een dag (of een paar dagen) minder goed gegaan? Geef dan ook de moet niet op, maar pak je veganistische levensstijl gewoon weer op. Je zult merken dat je je op de lange termijn beter gaat voelen door veganistisch te eten!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Rowanblom
Aantal keer gelezen: 1000x
Toegevoegd: 27-07-2016 00:34
Gewijzigd: 09-08-2016 21:43

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2225 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!