gezond eten

Verminder het risico op infecties en ontstekingen

gezond etenHet verminderen van het risico op infecties en ontstekingen is erg belangrijk. Want daarmee kan je kanker voorkomen. In veel gevallen zijn mensen zich er niet eens van bewust dat ze een infectie of ontsteking in hun lichaam hebben. Vandaar dan ook dat we je met dit artikel helpen om de symptomen van een ontsteking of infectie te herkennen.

Wat is een ontsteking?

Ontstekingen zijn lichaamsreacties op lichaamsvreemde stoffen. Sommige ontstekingen zijn echter reacties op een beschadiging van weefsel. Ontstekingen hebben een doel, namelijk het herstellen van de schade. De meeste ontstekingen worden door infecties veroorzaakt.

Wat is een infectie?

Infecties zijn aandoeningen die door micro-organismen worden veroorzaakt. Micro-organismen kunnen virussen of bacteriën zijn maar ook schimmels en parasieten. Het lichaam reageert op deze ziekteverwekkers door het afweersysteem in te zetten. Er vind een ontstekingsreactie plaats.

Het gevaar van ontstekingen

Ontstekingen moet je nooit verwaarlozen. Dit verhoogt namelijk het risico op kanker. Bij een ontsteking komen er zogenoemde vrije radicalen vrij in het lichaam. Deze kunnen je DNA beschadigen waardoor vervolgens cellen zich kunnen ontwikkelen tot kankercellen. De meeste infecties veroorzaken vroeg of laat ontstekingen. Daarom besteden we straks vooral aandacht aan het voorkomen van infecties. Er zijn bepaalde infectieziekten die vrijwel meteen kanker kunnen veroorzaken. Een bekende ziekteverwekker is bijvoorbeeld het humaan papillomavirus. Dit virus kan voor baarmoederhalskanker zorgen. Andere chronische infecties zoals Lyme (de ziekte van Lyme kan je oplopen na een tekenbeet) en Candida verhogen ook het risico op kanker. Infecties en ontstekingen kunnen naast kanker ook hart- en vaatziekten veroorzaken.

Waaraan kan je een ontsteking of infectie herkennen?

Een ontsteking is bijna altijd eenvoudig te herkennen. Met name plaatselijke ontstekingen. De aangedane plek kleurt rood, zwelt op en is pijnlijk of voelt erg warm aan. Wat lastiger is dat is het herkennen van infecties. Soms zitten deze in het lichaam zonder dat je er veel van merkt. Wees echter waakzaam wanneer je last hebt van symptomen zoals nachtzweten, het plotselinge verlies van gewicht, vermoeidheid, minder eetlust, krampen of een chronische verkoudheid. Andere symptomen die kunnen wijzen op een bacteriële infectie of virusinfectie kunnen zijn: Huiduitslag, veel hoesten, koude rillingen, loopneus. Soms moet je bloed, urine of ontlasting worden onderzocht in het laboratorium voordat vastgesteld kan worden dat je met een infectie te maken hebt.

Soorten infectieziekten

In dit artikel hebben we helaas onvoldoende ruimte om alle soorten infectieziekten uitvoerig te beschrijven. We raden je daarom aan om zelf een beetje op onderzoek te gaan en op het internet meer informatie te lezen over de verschillende infectieziekten, tenminste, als je daarin geïnteresseerd bent natuurlijk. We onderscheiden in elk geval 4 soorten: Een acute,- subacute,- chronische- en subklinische infectieziekte. Een acute infectieziekte treedt plotseling op en is tijdelijk aanwezig. Subacute infectieziekte sluimeren vaak in het lichaam en worden pas laat opgemerkt. De symptomen nemen langzaam toe, het lichaamsafweer bouwt zich langzaam op.

Chronische infectieziekten zijn gevaarlijk. Ook deze sluimeren eerst langere tijd in het lichaam voordat ze zich echt openbaren. Een bekende chronische infectieziekte is bijvoorbeeld TBC. Deze infecties zijn ook moeilijk te genezen. Vaak is er al veel schade aangericht voordat besloten wordt te gaan behandelen. Van alle soorten infecties is de subklinische infectieziekte misschien nog het meest onschuldig. De afweermechanismen treden hierbij direct in werking en vernietigen de indringers.

Het risico op infecties verminderen

Het risico op ontstekingen en infecties kan je nooit reduceren tot nul. Was dat maar waar. Je kunt namelijk niet voorkomen dat micro-organismen je lichaam binnendringen. Wel kan je op met name 3 punten een belangrijke vooruitgang boeken en daarmee het risico op infecties verminderen. Laten we beginnen met allergieën.

Allergieën vermijden

Allergieën en infecties, wat hebben die twee met elkaar te maken hoor ik je denken? Nou, behoorlijk veel! Misschien ben je wel allergisch voor een stof zonder dat je er veel van merkt of zonder dat de symptomen constant prominent aanwezig zijn. Soms kan echter een onschuldig lijkende diaree, winderigheid, een opgeblazen gevoel of huiduitslag wijzen op een allergie zoals voedselallergie. In dat geval kan je niet tegen bepaalde stoffen die we allergenen noemen. Wat je kunt doen is proberen om bepaalde voedingsstoffen te weren. Voeding waar veel Nederlanders een allergie voor hebben ontwikkeld zijn bijvoorbeeld koemelk, gluten en soja.

Dit soort voeding wordt verwerkt in enorm veel producten. Om te testen of je daar allergisch voor bent zal je dus een offer moeten brengen. Een voedselallergie leidt tot ontstekingen en kan in veel gevallen leiden tot infecties. Een darminfectie bijvoorbeeld wordt bijna altijd veroorzaakt door voedselintolerantie. Ook andere allergieën zoals hooikoorts, allergie voor huisstofmijt et cetera kunnen ontstekingen veroorzaken. Hooikoorts gaat bijvoorbeeld altijd gepaard met ontstoken slijmvlies in neus en/of mond. Ontstekingen en infecties voorkom je dus in de eerste plaats door te letten op je overgevoeligheid voor stoffen.

Gezond eten

Natuurlijk kun je lang niet altijd voorkomen dat ziekteverwekkers je lichaam binnendringen. Wel kan je de kans verkleinen dat ze daar schade aanrichten. Hoe? Gewoon door goed voor je immuunsysteem te zorgen! Zorg ervoor dat je een immuunsysteem hebt die zich kan wapenen tegen indringers. Een optimaal werkend immuunsysteem krijg je wanneer je gezond eet. Gezond eten betekent ook dat je gevarieerd eet. Een goed voedingspatroon bestaat in elk geval iedere dag uit voldoende groenten (ook groene bladgroenten!), fruit en goede eiwitten. Eet zo min mogelijk vlees maar daarentegen minimaal 1 keer per week vette vis.

Voorkom dat je suikers binnenkrijgt. Suikers tasten je afweersysteem aan! Slaap voldoende, vermijd stress en beweeg veel. En ga zelf eens op zoek naar voedingsproducten en stoffen die je immuunsysteem speciaal versterken en ontstekingen remmen. We helpen je alvast op weg: Groene thee, basilicum, honing, gember, Omega-3 en geelwortel.

Giftige stoffen vermijden!

Zonder dat je het beseft krijg je meer giftige stoffen binnen dan je zou denken. En deze leiden soms tot ontstekingen. Deze toxische stoffen zitten vooral in veel bewerkte voedingsproducten maar ook alcohol, tabak en voeding dat is verpakt in plastic materiaal is schadelijk. Pas op met schoonmaakmiddelen. Hierin zitten meestal synthetische stoffen en die wil je niet op je huid krijgen laat staan inademen. Ook de meeste lotions, shampoos, deodorants, make-up kortom verzorgingsproducten, zijn schadelijk omdat daarin stofjes zitten die je lichaam binnendringen. Koop verzorgingsproducten op natuurlijke basis, dat is de oplossing. We raden je aan om je lichaam eens in de zoveel tijd te ontgiften.

Ontgiften

Op het internet kan je achterhalen hoe je het lichaam het beste kan ontgiften. Zo kan je jouw lichaam ontgiften door bijvoorbeeld 3 dagen lang alleen maar groente en fruit te eten. Maar er zijn nog talloze andere methoden om je lichaam te reinigen. De volgende voedingsproducten hebben van zichzelf een ontgiftende werking:

  • Citroenen
  • Broccoli
  • Groene thee
  • Artisjokken
  • Asperges
  • Alle groene bladgroente
  • Rode kool
  • Knoflook





                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Jaell
Aantal keer gelezen: 511x
Toegevoegd: 26-10-2016 20:55
Gewijzigd: 29-11-2016 22:20

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2161 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!