vitamine D

Vitamine D tekort. De symptomen en hoe aanvullen?

vitamine DVitamine D speelt een belangrijke rol in onze gezondheid. Een tekort hieraan kan verschillende lichamelijke kwalen met zich meebrengen. Het is daarom erg belangrijk dat je let op de symptomen die een vitamine D tekort met zich meebrengt, en dat je er voor zorgt dat je voldoende hiervan binnen krijgt.

Vitamine D3


Vitamine D3 is een natuurlijke manier om een goede weerstand tegen allerlei factoren buitenaf te bieden. Griep en verkoudheid worden de das om gedaan dankzij vitamine d3. Om er voor te zorgen dat dit daadwerkelijk gebeurt, zal er in onze voeding voldoende van het vitamine aanwezig moeten zijn. Het produceren van een natuurlijk antibioticum als deze is immers niet erg gemakkelijk. Dus wat moet je allemaal weten over het D3 vitamine voor een goede weerstand?

Zonlicht als vitamine D3 supplement

Het vitamine D3 kun je krijgen door veel zonlicht op te vangen. Wellicht klinkt dit onwerkelijk, maar wanneer je je veel in het zonlicht bevindt, wordt er in je lichaam veel vitamine D3 aangemaakt. Er is ’s winters dan ook vaak een vitamine d3 tekort, omdat er dan een tekort aan zonlicht is, wanneer je het vergelijkt met de zomer. Vitamine d3 symptomen monden zich uit in slaperigheid en een misselijk gevoel. Je hebt een griepje snel te pakken. Je weerstand is namelijk behoorlijk aan het verslechteren, waardoor het vitamine D3 de enige manier is die dit op kan lossen.

Belangrijke functies van het vitamine D3 zijn het reguleren van het immuunsysteem en hart en bloedvaten. Tegenwoordig wordt het D3 vitamine toegevoegd aan margarine, om zo te zorgen dat het vitamine D3 tekort kan worden voorkomen. Een andere functie van vitamine D is namelijk het voorkomen van bepaalde vormen van kanker. Het levert hier niets dan een positieve bijdrage aan. Je vermindert het risico op die vormen dus door veel vitamine D3 op te nemen. Daarom wordt de vitamine in bepaalde producten gedaan.

Hoe je vitamine D3 voornamelijk binnenkrijgt

Natuurlijk is helemaal niet eenvoudig om te weten hoe je het makkelijkst vitamine D3 binnen kunt krijgen. De voedingsmiddelen, die relatief veel vitamine D3 bevatten, zijn voornamelijk vis, zoals tonijn, zalm en paling. Ook visolie bevat het vitamine. Alleen het eten zal echter nooit voldoende zijn.

Ten tweede is de zon van grote invloed, zoals al eerder werd besproken. Echter, na verloop van tijd kom je op leeftijd en kan de huid minder gemakkelijk functioneren, als het hier op aan komt. Een supplement innemen wordt aangeraden, zeker wanneer je op leeftijd bent. Zo kom je toch aan je dagelijkse behoefte.

Minimale waarde

Wanneer je denkt een tekort aan vitamine D3 te hebben, kun je dit simpelweg laten controleren. Door middel van een bloedonderzoek wordt gekeken of je daadwerkelijk te weinig van het vitamine in je bloed hebt zitten. De minimale waarde is 80 nanomol per liter. Zit je hier onder, neem dan een vitamine D3 supplement. Bij een waarde van onder de 40 nmol/l wordt het zelfs aangeraden de huisarts te raadplegen om cholecalciferol. Hier zit zeer veel vitamine D3 in. Je bent hiertegen verzekerd. Uiteraard moet je niet te veel van het vitamine in je bloed krijgen. Meet dit dus regelmatig op.
Wanneer je benieuwd bent naar jouw vitamine D3 waarde, laat dit dan op meten of doe een test om te kijken of je behoefte hebt aan meer van het vitamine.

Lichamelijke klachten vanwege een tekort aan vitamine D

Vitamine D wordt door veel mensen onderschat, toch is de inname er van erg belangrijk. In de afgelopen jaren zijn er veel boeken en andere publicaties verschenen, die aandacht schenken aan het nut van de juiste inname van producten en aan vitamine D tekort symptomen. Een correcte dosis vitamine D kan je er snel bovenop helpen. Hier lees je waarom.

Acute klachten

De klachten, vaak gelijk aan de vitamine B12 tekort symptomen, kunnen enorm variëren. Zo is een vermoeidheid en depressie vaak een voorkomende klacht, en is traag herstel van weefsel of krampen in trillingen in de spieren klachten die je minder snel zelf op zult merken. De klachten hangen vanzelfsprekend af van de mate waarin je de vitamine nodig hebt. Wanneer je erg weinig van de vitamine binnen hebt gekregen, kunnen klachten steeds erger worden en kan vermoeidheid extremer worden.

Bloeden

Vaak zie je dat het tandvlees kan gaan bloeden, wanneer je te weinig hypovitaminose D in je lijf hebt zitten. Daarnaast kan het ook leiden tot vitamine D tekort symptomen als hartkloppingen, terwijl hyperventilatie ook wel eens als klacht wordt gemeld door de mensen die er mee kampen.

Behandelen

Huisartsen richten zich niet op de ondergrens die onder anderen door het UMC Groningen is gesteld (namelijk 80 nmol/L). Zij gaan namelijk uit van een ondergrens van 50 nmol/L. In feite is dit niet correct. Pas onder hun grens zullen zij producten zoals Orthica Multi 4 All uitschrijven. Je kunt het overigens wel zelf aanvullen, hiermee moet je wel met bepaalde dingen rekening houden. Zo moet je oppassen voor een overdosis, en wanneer je problemen aan je lever of nieren hebt, is het verstandig om je lichaam zelfstandig met vitamine D aan te vullen. Teveel vitamine D is overigens ook niet goed; het kan voor gevaar zorgen door de hoge calcium- en fosfaatgehaltes.

Je weet nu dat vitamine D tekort symptomen erger kunnen worden, naarmate de inname van de vitamine erg laag is. Zorg dus dat je veelzijdig eet, zodat je niet te kampen zult hebben met een tekort aan deze vitamine, zodat je geen klachten zoals bijvoorbeeld krampen of spiertrillingen zult hebben.

Wat je moet weten over het vitamine D

Dat een tekort hypovitaminose D kan leiden tot verschillende klachten zoals chronische vermoeidheid, hartkloppingen of zwakke botten weten we inmiddels. Maar er zijn enkele zaken die bij de vitamine D tekort symptomen horen, welke je zeker moet weten. Hierbij staan de bronnen van de vitamine en de gevarengroep centraal.

Wie lopen er risico op deze of B12 tekort symptomen?

Je zal het jezelf ongetwijfeld afvragen: wanneer loop ik (of mijn kind) risico op dit soort klachten? Wel, nagenoeg iedereen loopt een risico op vitamine D deficiëntie. Toch zijn volwassenen boven de 50 een groep met een verhoogd risico, doordat de oudere huid de vitamine niet meer zo snel en handig kan synthetiseren, terwijl ook de nieren er langer over doen om het om te zetten in de hormonale vorm. Mensen met een donkere huid, rokers en zwaarlijvige mensen lopen daarnaast ook een verhoogd risico. Zo reduceert tabak de vitamine D gehaltes.

Bronnen van de vitamine D

Vitamine D kan ontstaan doordat het kan ontstaan, wanneer ultraviolette stralen uit zonlicht op de huid voor de productie van het vitamine zorgen. Hierdoor komt het ook wel aan de naam “zonneschijn vitamine”. Vitamine D tekort symptomen kunnen dan ook worden voorkomen door de juiste blootstelling aan zonlicht. Het probleem dat hierbij komt kijken, is echter dat het lastig te bepalen is wanneer het zonlicht het meest gunstig is. Er moet rekening gehouden worden met het seizoen, de huidpigmentatie maar ook met het tijdstip van de dag en de breedtegraad. Dit alles heeft invloed op hoe sterk het zonlicht is, en dus hoeveel vitamine D er natuurlijk aangemaakt kan worden.

Vitamine D zit wel in producten als tonijn, melk, eieren en ontbijtgranen, maar de hoeveelheden die je zou moeten eten, voordat dit daadwerkelijk effect heeft op het voorkomen van de vitamine D tekort symptomen, zijn immens. Het heeft geen zin om speciaal deze producten te verorberen, alleen om het tekort van hypovitaminose D op te schroeven. Zo veelzijdig mogelijk eten, daarentegen, heeft juist wel effect. Het herstelt de balans van het vitamine in je lichaam en zorgt er dus voor dat klachten worden tegengegaan.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Categorieën

Er zijn reeds 1983 artikelen toegevoegd op deze website.

Auteur: Irene
Aantal keer gelezen: 176x
Toegevoegd: 08-03-2017 18:58
Gewijzigd: 16-03-2017 23:09

De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!

Relevante links