blessure tijdens het sporten

Voorkom blessures tijdens het sporten

blessure tijdens het sportenSporten is goed voor lichaam en geest. Alleen kan je ook te fanatiek sporten. Dat is soms minder gezond en de kans is groter dat je dan blessures oploopt.

Leef gezond

Op deze pagina geven we je tips om ervoor te zorgen dat blessures tijdens het sporten voorkomen worden.
Blessures voorkom je onder andere door.... gewoon zo gezond mogelijk te leven! Door een zo gezond mogelijke levensstijl aan te houden houd je het lichaam in een goede conditie. Eet en drink gezond. Eet veel groenten, minimaal 2 stuks fruit per dag en drink veel water en vergeet niet voldoende bouwstoffen tot je te nemen.

Je lichaam heeft eiwitten nodig voor het herstel van weefsel waaronder spierweefsel. Rook niet, drink zo min mogelijk alcohol en rust voldoende uit. Je zal merken dat een gezond lichaam veel meer aankan en ook dat je mentaal wel een tikje kan verwerken...

Goede sportuitrusting

Het maakt niet uit welke sport je beoefent maar belangrijk is het altijd om de juiste sportuitrusting aan te schaffen. Fabrikanten van sportuitrusting hebben complete onderzoekscentra waar voor ieder tak van sport de beste producten worden ontwikkeld. En soms zelfs voor sporters specifiek. Beknibbel niet op bijvoorbeeld goede sportschoenen, kleding en andere zaken.

Goed materiaal kan wel degelijk sportblessures namelijk voorkomen en je helpen bij het neerzetten van goede resultaten. Maar al te vaak komen bijvoorbeeld amateurvoetballers of hardlopers in de problemen omdat ze bezuinigen op hun schoeisel. Bij sportuitrusting kan je ook denken aan goede gebitsbescherming voor vechtsporters, of een racefiets die op de juiste manier is afgesteld voor een fietser.

Warming-up en cooling down

Gezond leven en de juiste sportuitrusting gebruiken... Het voorkomt geen blessures wanneer je niet begint met een goede warming-up en/of eindigt met een cooling down na het sporten. Veel amateursporters onderschatten nogal het nut van het opwarmen van de spieren.

Dit is namelijk dé manier om het lijf op een inspanning voor te bereiden. Je geeft je hart en longen een seintje dat ze harder moeten werken en je stimuleert je bloedsomloop hiermee. Ook warm je de spieren op. Met koude, stijve spieren heb je meer kans op spierscheuringen. Door eerst een warming-up te doen bouw je ook alvast spierspanning op, zodat je straks beter presteert.

Bij een warming-up kan je beter rek- en strekoefeningen achterwege laten! Onderzoek heeft aangetoond dat je daarmee juist de spieren teveel belast en je meer kans hebt op blessures....

Cooling down

De meeste sporten vergen nogal wat van ons lichaam. Het is verkeerd om na een hevige inspanning direct tot stilstand te komen. Het beste is om na een grote inspanning de spanning heel geleidelijk af te bouwen. Dit zorgt ervoor dat afvalstoffen de kans krijgen om afgevoerd te worden.

Ook voorkom je daarmee dat je de dag daarna last hebt van spierpijn of vermoeide spieren. Na afloop van een training of sporten bouw je de spanning dus langzaam af. Helemaal op het eind doe je nog enkele korte rekoefeningen.

Je spieren die je belast hebt rek je heel voorzichtig een eindje op. Doe dit heel langzaam en houd de spanning er ten hoogste 10 seconden op en niet meer. Let op: Het rekken mag nooit pijn doen! Dat is een slecht teken. Degenen die pijn negeren lopen kans op alsnog een sportblessure te krijgen.

Trainingsintensiteit

Wat is je trainingsdoel? Hoe lang train/sport je en met welke intensiteit? Je voorkomt nare blessures door rekening te houden met datgene wat je lichaam aankan. Een hartslagmeter is bijvoorbeeld een goed instrument om te gebruiken bij duurtrainingen en het voorkomt dat je jezelf overtraind en dus blessures oploopt.

Kies een sport die bij je past!

Het klinkt logisch maar voor veel blessures moet de oorzaak gevonden worden bij het feit dat mensen een sport kiezen die niet bij hun lichaam past. Je kan bijvoorbeeld alleen een sprinter worden als je beenspieren daarvoor de juiste eigenschappen hebben. Over lichaamstype en het soort sport dat het beste bij je past informeren we je hieronder.

Ectomorf, Mesomorf en Endomorf

De Ectomorf heeft een tengere lichaamsbouw. Hij heeft weinig spieropbouw en lichaamsvet. Het lichaam is erop gebouwd om duursporten te doen.

Mesomorf

De Mesomorf is gezegend met een slanke en atletische lichaamsbouw. Dit type kan vrijwel in alle sporten uitblinken, mits het natuurlijk gezegend is met de nodige talent. De Portugeze stervoetballer Cristiano Ronaldo is een goed voorbeeld van een Mesomorf. Ben jij Mesomorf? Dan heb je van nature brede schouders, weinig lichaamsvet en ontwikkelde spieren. Zowel explosieve sporten als duursporten zijn beide geschikt voor de Mesomorf.

Endomorf

Endomorfen hebben korte ledematen, weinig spiermassa en juist (in verhouding) met vet. Met brede en zware botten. De Endomorf heeft niet bepaald een lichaam dat geschikt is om sporten te beoefenen op hoog niveau. Ben jij Endomorf? Verwacht dan niet teveel van je lichaam en kijk uit dat je de spieren niet overbelast.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Categorieën

Er zijn reeds 2118 artikelen toegevoegd op deze website.

Auteur: Jaell
Aantal keer gelezen: 1436x
Toegevoegd: 06-01-2016 21:42
Gewijzigd: 08-01-2016 13:39

De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!

Relevante links