Tablet

Wanneer een tablet voor uw kind?

TabletOuderschap kan soms lastig zijn, en misschien nog wel veel lastiger dan ooit. Met alle nieuwe technologieën die er beschikbaar komen is het al helemaal niet meer te overzien. Maar je wilt ze er ook niet volledig van onthouden. Wanneer is een goed moment om te beginnen met een tablet?

Een goed moment voor een smartphone of tablet?

Vanaf het moment dat ze een voorwerp in handen kunnen grijpen, bereiken kinderen elektronische gadgets, met name onze eigen mobiele telefoons, tablets en computers. Ze pakken ze gewoon want ze zien hun ouders er ook continu op. Wanneer u op uw iPad meer vingerafdrukken van uw kind ziet dan uw eigen vingerafdrukken, is het misschien tijd om uw kind te laten kennismaken met een mobiel apparaat.
Een smartphone is een hightech mobiele telefoon met een eigen besturingssysteem, waarmee de gebruiker kan praten, e-mailen, surfen en foto's en video's kan maken met een hoge resolutie. Een tabletcomputer doet alles wat uw laptop doet, maar in een kleine, draagbare platte vorm met een aanraakscherm. Hier zijn enkele handige tips over wanneer en hoe u uw kind kennis kunt laten maken met een of beide van deze technologieën.

Wacht tot de kleuterschool

Dat peuters graag knoppen duwen en video's bekijken, betekent nog niet dat ze klaar zijn voor een tablet. Experts raden aan te wachten totdat uw kind minstens op de kleuterschool zit. Kinderen jonger dan twee jaar leren het beste van ervaringen en interacties uit de echte wereld, en elke minuut die ze doorbrengen met een scherm is een minuut waarin uw kind de wereld niet verkent of zijn of haar zintuigen gebruikt. Dit zijn wel zaken die uiterst belangrijk zijn in hun ontwikkelingsproces.

Ontwerpers voor Leapfrog Enterprises, een bedrijf wat zich niet alleen op geschikte tablets en ander technologisch speelgoed voor kinderen richt, maar ook veel onderzoek doet naar hoe kinderen leren en zich ontwikkelen zeggen: "Met hun derde levensjaar zijn veel kinderen echter al actieve media gebruikers en kunnen ze profiteren van elektronische apparaten met educatieve inhoud, maar eerder dan dat is niet aan te raden. Deze inhoud maakt vaak gebruik van strategieën zoals het herhalen van een idee, het presenteren van afbeeldingen en geluiden die de aandacht trekken, en het gebruik van kinderen in plaats van volwassen stemmen voor de personages."

Zorg dat er toezicht is

Uw kind kan vroeg of laat klaar zijn voor het gebruik van smartphones en tablets, en de leeftijd waarop ze er klaar voor zijn is sterk afhankelijk van het aanwezige niveau van toezicht. In een bewaakte omgeving kunnen kinderen vanaf vier jaar al deelnemen aan leeractiviteiten met behulp van allerlei soorten smartphones en tablets. In een omgeving zonder toezicht is de aankoop van een smartphone of tablet voor een kind niet aan te raden tot ten minste tussen de 11 en 13 jaar. Veel kinderen krijgen er echter tegenwoordig al veel eerder dan dit eentje voor zichzelf. Eentje waar ze vaak zonder toezicht uitgebreid op kunnen surfen en chatten.

Experts raden ouders aan om zeer betrokken te zijn bij de ervaringen van hun kind met elektronische apparaten, vooral op jonge leeftijd. Het doel is een evenwichtig gebruik van elektronische apparaten voor entertainment én voor educatie. Ouders moeten de mediaschermen in familiegebieden, zoals de woonkamer of keuken, bewaren. Zo kunnen ze het mediagebruik van een kind blijvend monitoren. Dit geldt uiteraard niet alleen voor tablets en telefoons, maar ook voor andere schermen als televisies en computers. Deze kun je het beste verwijderen uit de slaapkamers en verplaatsen naar algemene ruimtes.


Leer samen met uw kind

U kunt uw kind helpen meer uit een smartphone of tablet te halen door deze ervaring met hem of haar te delen. Betrek uw kind bij het uitproberen van een nieuwe app, het stellen van vragen over het spel dat ze spelen en het wijzen op verschillende aspecten van de content. Deze praktijk, meestal 'co-viewing' genoemd wanneer ze wordt toegepast op schermgebaseerde apparaten, kan het inzicht van je kind en de leercurve sterk vergroten.

Artsen waarschuwen echter om de educatieve waarde van het lezen van een boek met uw kind of het buitenleven niet te onderschatten. Ouders moeten een model zijn voor hun kinderen. Hoewel we allemaal de geweldige aspecten van deze digitale apparaten omarmen, moeten ouders een balans vinden. Zo moeten ze de apparaten zelf ook uitschakelen en realtime tijd met hun kinderen doorbrengen. De echte wereld is een zeer belangrijke plaats voor kinderen om cognitieve, sociale en taalvaardigheden te ontwikkelen. Als je dan toch tegelijk wilt leren van de mogelijkheden van nieuwe technologie, dan kun je bijvoorbeeld lekker buiten uw kind foto's van insecten laten nemen met uw iPhone. Vervolgens kun je daarna samen online te gaan om meer te lezen over de insecten die ze hebben weten vast te leggen.

Beperk de schermtijd

Ik zou niet meer dan een half uur per zitting aanbevelen voor een vier- tot vijfjarig kind, en niet meer dan een uur per keer voor een zes- tot zevenjarig kind. Ik adviseer niet meer dan twee uur voor een middelbare scholier per dag als het gamen centraal staat in de interactie die ze doen. Als de student het apparaat echter ook als productiviteitstool gebruikt voor school kan de tijd die ze erop spenderen natuurlijk veel langer zijn. Dan is het een belangrijk hulpmiddel in hun educatie die je ze niet moet ontnemen. Je moet er echter wel op toezien dat het daar ook voor wordt gebruikt.

Naarmate uw kind ouder wordt, kunt u meer vrijheid toestaan. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een geleidelijk releasemodel te gebruiken waarbij je het kind meer tijd met het apparaat laat besteden, omdat hij bewijst dat hij het aankan. Houd ook rekening met het risico op oogproblemen die te veel schermtijd kunnen veroorzaken. Sommige clinici suggereren de 20-20-20 regel: elke 20 minuten, 20 seconden lang kijken naar iets op 20 voet afstand. Dit om teveel staren te voorkomen.

Inhoud is belangrijk

Of u nu kiest voor een smartphone via uw draadloze netwerkaanbieder, of voor veel van de andere tablets die op de markt verkrijgbaar zijn, er zal genoeg kindvriendelijke content zijn om uit te kiezen. Het is belangrijk om je te concentreren op de inhoud en het bericht wanneer je mediakeuzes voor de juiste leeftijd kiest. Wat kinderen kijken en waar ze mee spelen is belangrijk. Ze raadt ouders aan een onderscheid te maken tussen educatieve en op amusement gebaseerde inhoud. Nog een goed idee is om te zoeken naar een leeftijdscategorie die in de app wordt vermeld, rekening houdend met wat uw kind aankan.

Voor gebruikers van de iPad of iPhone zijn er veel apps die elementaire wiskunde, rekenen, tijd, geld en breuken, geografie, Nederlandse topografie, belangrijke schrijvers en hulpmiddelen voor het leren van kunst en muziek leren. LeapFrog, eerder al genoemd om zijn educatieve spellen en producten voor kinderen, heeft onlangs een tablet geïntroduceerd voor kinderen van vier tot negen jaar die de LeapPad heet met zijn eigen apps. Ook bedrijven als Samsung hebben specialistische tablets gemaakt voor kinderen en zo zijn er nog vele anderen. Ouders kunnen ook apps downloaden van sites die de kindvriendelijke apps beoordelen.

Er zijn veel games en interactieve activiteiten op mobiele apparaten die niet noodzakelijkerwijs over schoolvakken gaan, maar nog steeds nuttig zijn voor kinderen en meer dan puur entertainment bieden. Games en activiteiten waarbij kinderen worden betrokken bij denkvaardigheden zoals geheugenspelletjes, puzzels, ruimtelijk redeneeractiviteiten, opvoedingsvaardigheden zoals met digitale huisdieren en creatieve vaardigheden zoals tekenen, muziek maken en probleemoplossend denken zijn ook geweldige keuzes om je kind mee te laten leren.

Een andere dimensie van leren

Voor schoolgaande kinderen kan een smartphone of tablet hen een extra leer dimensie bieden, buiten het traditionele klaslokaal of een boek. Smartphones en tablets bieden studenten meerdere kansen om toegang te krijgen tot inhoud en om deel te nemen aan het curriculum. Ze verbinden studenten met de hele wereld, buiten alleen hun speelkameraadjes in de schoolbanken en geven hen toegang tot experts uit de hele wereld met elk hun eigen kijk op het oplossen van problemen. Technologie maakt het leren van je kind ook relevant voor hun toekomst in de mondiale wereld van later.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Sasha
Aantal keer gelezen: 2285x
Toegevoegd: 11-11-2017 13:42
Gewijzigd: 11-11-2017 14:33

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3735 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!