Aangezien je er maar liefst twaalf tot vijftien kilometer per uur mee kan halen, achtte de Nederlandse overheid het apparaat niet geschikt voor de openbare weg. Je ziet ze overigens wel geregeld op trottoirs. Dat is natuurlijk ook verboden, maar blijkbaar tolereert de politie dit. Als je wordt aangehouden op de openbare weg is de boete officieel € 180,- plus het risico van inbeslagname. Tot nu toe hebben naar verluidt agenten bij het aanhouden van een hoverboarder alleen maar waarschuwingen uitgedeeld. Filmfreaks die nu denken: ‘Waar ken ik die naam hoverboard van?’ krijgen gelijk: in de jonge klassieker Back to the future II viel die term als aanduiding van een zwevend skateboard. Marty Mcfly en doctor Emmet Brown reisden op zo’n vliegend skateboard naar 2015. Een van de weinige uitvindingen uit die film die werkelijkheid zijn geworden is het hoverboard, zij het niet vliegend maar op wieltjes. Dank zij de ingebouwde gyroscoop en de softwarematige aansturing kun je met zo’n hoverboard zowel voor- als achteruit rijden. Een perfecte cirkel rijden lukt ook probleemloos, alhoewel enig oefenen gewenst lijkt. Zij zijn er tegenwoordig zelfs met bluetooth.
Sturen doe je door middel van gewichtsverplaatsing, net als op een skateboard. Met je voeten kun je ook meesturen. Een Chinese vinding die later ook door autobouwer Lexus is gelanceerd. Als je met je beide voeten op de plankjes en je tenen neerwaarts naar voren leunt op je hoverboard, ga je voorruit. Leun je naar achteren en heb je je hakken naar beneden gericht, dan kun je achteruit rijden. Om naar rechts te gaan verhoog je de druk op je rechterbeen. Voor links hetzelfde maar dan vanzelfsprekend je linkerbeen. Een voornaamste verschil qua configuratie met een skateboard is dat het hoverboard in de breedte operationeel is en een skateboard in de lengte. Plus natuurlijk hèt verschil: elektrische aandrijving in plaats van menselijk fysieke. Het is eigenlijk hetzelfde als met bijvoorbeeld surfen: je moet de slag even te pakken krijgen. Overigens zijn de besturingbewegingen goed vergelijkbaar met de Segway, die wel een soort stuur heeft. Daar komen we later even op terug.
De reden waarom de Nederlandse wetgever de hoverboards verbiedt, is dat ze geen stuur hebben en in vergelijking met een skateboard veel te hard gaan. De Segway biedt wel houvast voor je handen en daarom mag dat transportmiddel wel op de weg sinds 2008. Weliswaar moet je daarvoor een WA-verzekering hebben en ben je veroordeeld tot het fietspad of de stoep. Als die beide ontbreken, mag je pas op de rijbaan. Zulke wetgeving zit er voor de hoverboardberijders voorlopig nog niet in. Nederland is daarin niet het enige land. Ook in bijvoorbeeld Groot-Brittannië mogen hoverboards alleen maar op eigen terrein. De grootste afzetmarkt voor hoverboards op dit moment vormen bedrijven met grote fabriekshallen. Daar mag het hoverboard ongestraft rondtoeren om snel en efficiënt van de ene hal naar de andere te komen. Je ziet daar de peperdure Segway steeds vaker wijken voor het relatief goedkope hoverboard. Populaire plekken om lekker te hoverboarden zijn overigens grote lege parkeerplaatsen. Die zijn na zes uur vaak leeg en ze gelden niet als openbare weg. Bovendien heb je daar volop ruimte.
Wie toch op een hoverboard wil rijden, krijgt de aanbevelingen om in ieder geval een helm te dragen en het liefst ook nog knie- en elleboogbeschermers. Er is een waarschuwing voor bezitters van vroege hoverboards (en dat zijn de modellen van 2015) dat de stroomvoorziening gemakkelijk uit kan vallen, wat blokkeren van de wielen tot gevolg heeft of zelfs het in brand raken van het board. Een tweede waarschuwing betreft het feit dat je met een hoverboard geen WA-verzekering kunt afsluiten in Nederland, dus je bent altijd persoonlijk aansprakelijk voor eventueel aangerichte schade. Fabrikanten van dergelijke boards verwachten echter dat binnen een paar jaar de wetgeving zal worden aangepast. Dat de in principe eveneens stuurloze Segways (zie onder) wel mogen en hoverboards niet, zien zij als een ernstige discrepantie.
Op internet vind je de goedkoopste hoverboards voor een bedrag van rond een kleine driehonderd euro. De duurdere en daarom wellicht betere modellen bereiken prijzen van minstens driehondervijftig tot ruim vijfhonderd euro. Redelijk nieuw zijn de Lamborghini plated-modellen. Kosten wat meer maar ze zien er buitengewoon gelikt uit. Die enkele honderden euro’s zijn veel minder geld dan je voor een Segway betaalt. Die zijn er van ruim achtduizend tot een kleine tienduizend euro. En in feite verricht je zoals gezegd als bestuurder vrijwel dezelfde manoeuvres om ermee vooruit te komen. Het ‘stuur’ van de Segway dient namelijk alleen als houvast en niet als besturing van het transportmiddel.
Je ziet aanbieders van hoverboards geregeld de meest originele namen vermelden in hun aanbod. Zo vind je airboard, citycruiser en oxboard (ook een bekend merk hoverboard) op hun websites. Dat lijkt niet veel meer dan een commerciële vinding want de boards zien er echt gelijk uit.
Zo’n hoverboard weegt doorgaans ruim tien kilo. De breedte is een kleine zestig centimeter en de lengte en hoogte is achttien à negentien centimeter. Op de meeste modellen kan een berijder tot honderd kilo probleemloos plaatsnemen. De actieradius hangt af van het gewicht van de bestuurder en de omstandigheden van de weg of het terrein, maar gemiddeld mag je rekenen op zo’n vijftien tot ruim twintig kilometer. Je kan heuveltjes tot vijftien graden oprijden als je niet al te zwaar bent. Ook bij vorst of zeer warme temperaturen doet het hoverboard zijn werk prima. De accu is gewoonlijk zesendertig volt en hij laadt zich op in een tot twee uur. Verder is een belangrijk verschil dat de wieltjes leverbaar zijn van 6,5 inch doorsnee tot niet minder dan 10 inch. Heel belangrijk voor de gewenste snelheid en het rijcomfort.
In principe is een hoverboard een veilig apparaat, maar je hoort steeds vaker verhalen van hoverboards die in brand gevlogen zijn en in sommige gevallen zelfs ontploft zijn. Nu hoef je daar niet bang voor te zijn, want over het algemeen zijn hoverboards gewoon veilig. Je kunt er daarom gewoon mee rijden zonder dat je erbij stil hoeft te staan dat het fout zou kunnen gaan. Bij fietsen kunnen er tenslotte ook dingen fout gaan. Uiteraard is het wel belangrijk dat je er voorzichtig mee omgaat.