Spierkramp

Wat kan je doen aan spierkramp?

SpierkrampSpierkramp is ontzettend vervelend vooral als je er last van krijgt tijdens het sporten. Er zijn ook mensen die er spontaan last van krijgen in de nacht. Gelukkig is er wat aan spierkramp te doen. Vooral als spierkramp een oorzaak blijkt te hebben. Door de oorzaak aan te pakken kan je spierkramp in de toekomst voorkomen. In dit artikel lees je alles over spierkrampen en wat je eraan kan doen.

Wat is een spierkramp?

Als je last krijgt van spierkrampen trekken de vezels van de spieren onwillekeurig samen. Je kan je spieren hierdoor even niet meer bewegen. Een spierkramp kan soms optreden na het overbelasten van de spieren. Vermoeidheid kan ook zorgen voor kramp in de spieren. Bijvoorbeeld als je moe bent na een lange avond sporten. Bij thuiskomst kan je ineens last krijgen van spierkramp zodra je gaat zitten. Als je een tijdje in een vervelende houding gezeten hebt kan je ook last krijgen van kramp. Midden in de nacht kan een spierkramp ook optreden. Soms kan een spierkramp pijnlijk zijn. De meeste spierkrampen zijn onschuldig.

Wat is nachtelijke spierkramp?

Eén van de meest voorkomende vormen van spierkramp is nachtelijke spierkramp. Deze vorm van kramp treed vaak midden in de nacht op. Het kan zijn dat je er s’nachts wakker van wordt. Soms wordt nachtelijke spierkramp verward met restless legs syndrom of slaapschokken. Een belangrijk verschil tussen deze twee is dat een nachtelijke spierkramp pijn doet. Slaapschokken en restless legs doen geen pijn. Ongeveer één op de drie Nederlanders heeft ooit wel eens een nachtelijke spierkramp gehad. Bijna 3% van de Nederlanders wordt elke nacht wakker van nachtelijke spierkramp. Vrouwen hebben vaker last van nachtelijke spierkramp dan mannen. Ouderen hebben er ook vaker last van dan jongeren.

Wat is de oorzaak van nachtelijke spierkramp?

Officieel is er geen oorzaak bekend waarom nachtelijke spierkramp ineens ontstaat. Er zijn wel een aantal factoren die deze kramp kunnen uitlokken of stimuleren. De volgende factoren kunnen het risico op een nachtelijke spierkramp laten toenemen:

  • Overdag te weinig drinken.
  • Een verstoring van de mineralenbalans door een zwangerschap.
  • Een verstoring van de balans door medicijnen. Nachtelijke spierkramp kan ook een bijwerking zijn van medicijnen.
  • Spataderen of problemen met de schildklier kan ook het risico op kramp laten toenemen.
  • Nachtelijke spierkrampen kan soms een signaal zijn van nierproblemen.
  • Als je overdag of s’avonds intensief gesport hebt kan je s’nachts last krijgen van spierkramp.
  • Lopen op hoge hakken is een risicofactor.

Behandeling van nachtelijke spierkramp

Doordat er officieel geen oorzaak gevonden is voor een nachtelijke spierkramp is het lastig om deze te behandelen. Het advies is wel om de risicofactoren zoveel mogelijk te vermijden. Loop als vrouw bijvoorbeeld niet te vaak op hoge hakken. Drink overdag voldoende vocht en laat eventuele spataderen bij de huisarts nakijken. Krijg je toch last van een nachtelijke spierkramp? Probeer voorzichtig de spier die verkrampt is te strekken. Je kan ook proberen om de spier te masseren. Een warme kruik kan ook de verkramping tegengaan. Iets kouds tegen de spier aanleggen kan ook verlichting bieden. Als je elke nacht wakker wordt van nachtelijke spierkrampen ga dan naar de huisarts. De huisarts zal eerst een aantal zaken uitsluiten. Zoals problemen met de schildklier of nieren. Als er geen duidelijke oorzaak gevonden kan worden zal de huisarts hydrokinine adviseren. Dit middel is zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar. Door dit middel te slikken verslappen de spieren. Je spieren zijn minder gevoelig voor prikkels en verkrampen minder snel. Overleg wel eerst met de huisarts voordat je het medicijn gaat slikken. Het innemen van extra magnesium kan soms ook helpen om de spierkrampen tegen te gaan.


Spierkramp tijdens het sporten

Spierkramp en sporten lijken soms met elkaar samen te hangen. Je kan tijdens het sporten ineens acute spierkramp krijgen of midden in de nacht. Meestal gebeurt het tijdens een intensieve training. Het is één van de meest voorkomende blessures tijdens een training. Gelukkig is spierkramp slechts een tijdelijke blessure. Wetenschappers zijn er alleen nog niet echt uit waarom de spierkramp tijdens het sporten ontstaat. Er zijn wel een aantal theorieën bedacht waardoor de kramp zou kunnen ontstaan tijdens het sporten:

  • Door een zouttekort. Bijvoorbeeld omdat je te weinig zout hebt gegeten die dag of een zoutloos dieet gevolgd hebt.
  • Overbelasting en uitputting. Als je conditie slecht is kan je als je ineens intensief gaat sporten last krijgen van krampen.
  • Vermoeidheid
  • Extreme kou kan ervoor zorgen dat je spieren kaan verkrampen tijdens het sporten.
  • Zweet je veel? Dan verlies je veel vocht en als je dit onvoldoende aanvult kan je last krijgen van spierkrampen. Overtollig zweet kan zorgen voor een verstoorde elektrolytenbalans. Dit zijn mineralen als natrium, kalium en magnesium.
  • Een laag glucosegehalte in de spier kan ook zorgen voor spierkramp.
  • Een verstoorde bloedtoevoer waardoor er zuurstoftekort in de spier ontstaat kan zorgen voor spierkrampen. Als je bijvoorbeeld te strakke kousen draagt tijdens het sporten kan je hier last van krijgen.
  • Eet je vlak voor het sporten een maaltijd? Je kan hierdoor last krijgen van spierkramp. Vlak voor het sporten eten is nooit slim.

Tips voor het voorkomen van spierkramp tijdens het sporten

  • Sport nooit meer dan je lichaam aankan. Ga niet over je grenzen heen en bouw je conditie langzaam op. Conditie opbouwen heeft tijd nodig dus doe nooit meteen teveel.
  • Vul tijdens het sporten regelmatig je vochtgehalte aan. In vocht zitten zouten en mineralen die je nodig hebt voor langdurige intensieve inspanning. Heb je alsnog veel last van spierkrampen? Drink speciale sportdrankjes met extra mineralen.
  • Doe je alles om kramp te voorkomen, maar heb je nog veel last van krampen? Ga eens langs de huisarts misschien heb je een magnesium tekort.
  • Voorkom tijdens het sporten dorst. Als je dorst hebt dan heb je eigenlijk een vochttekort. Vul je vocht in kleine beetjes aan tijdens het sporten. Dus niet een liter water in één keer.
  • Draag geen knellende sportkleding.
  • Eet nooit een zware maaltijd voor het sporten.
  • Doe altijd een goede warming-up en cooling-down.
  • Maak je gebruik van creatine tijdens het sporten? Je lichaam heeft dan meer vocht nodig dan normaal. Hou hier rekening mee en drink meer water.
  • Heb je vooral s’nachts last van kramp? Zorg ervoor dat je spieren goed ontspannen zijn voor je gaat slapen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een wandeling te maken.

Rektips bij spierkramp

Het is belangrijk om bij spierkramp nooit te intensief gaan rekken aan de spieren. Met een snelle beweging kan je zorgen voor een spierscheuring. Trek altijd voorzichtig aan de spieren of laat dit iemand anders doen. Eventueel kan je er ook voor kiezen om de spieren te masseren. Dit mag alleen niet als de kramp veroorzaakt is door uitdroging. In rust zal de spier na de massage verder herstellen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Categorieën

Er zijn reeds 2118 artikelen toegevoegd op deze website.

Auteur: melissav
Aantal keer gelezen: 161x
Toegevoegd: 01-03-2017 19:03
Gewijzigd: 07-07-2017 09:19

De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!

Relevante links