Welke superfoods zijn echt super

Welke superfoods zijn echt super?

Welke superfoods zijn echt superDe naam superfoods wordt veel gebruikt. Soms is het terecht, maar zeker niet altijd. Er zijn namelijk geen regels voor het gebruik van de term superfoods. Daardoor kunnen fabrikanten zelf bepalen wat ze als superfood bestempelen. Wil jij weten welke superfoods echt super zijn? Wij zetten 8 voedingsmiddelen voor je op een rij die uitzonderlijk gezond en voedzaam zijn.

1: Broccoli

We beginnen met broccoli en misschien verbaast dat je. Want broccoli is toch een hele normale groente? Dat klopt. Maar superfoods hoeven helemaal niet bijzonder, zeldzaam of exotisch te zijn. Er zijn genoeg doodgewone producten die ook zeker de naam superfood verdienen. En broccoli is hier een goed voorbeeld van omdat het ontzettend veel antioxidanten, mineralen en vitamines bevat.

Broccoli is rijk aan vitamine C, vitamine K1, foliumzuur, kalium, mangaan en ijzer. Bovendien bevat het sulforafaan. Dit is een stofje dat helpt om kanker te bestrijden.

Broccoli kan onder andere helpen om:

  • Je risico op kanker te verlagen
  • Je cholesterolwaardes te verbeteren
  • Je ogen gezond te houden
  • Bloedarmoede te voorkomen
  • Je immuunsysteem in topconditie te houden
  • Je kans op hartziektes te verkleinen

Optimaal profiteren van de gezondheidsvoordelen van broccoli? Stoom de broccoli dan, in plaats van het te koken. Bij koken gaan er namelijk veel voedingsstoffen verloren.

2: Rauwe cacao

Cacao is een van de beste bronnen van antioxidanten. Blauwe bessen staan bekend als echte toppers als het om antioxidanten gaat, maar cacao bevat zelfs nog zo’n 20 keer meer antioxidanten dan deze bessen. We kunnen het daarom gerust een superfood noemen.

Om van deze antioxidanten te profiteren, is het belangrijk om voor rauwe cacao te kiezen. Ook pure chocolade met minimaal 85% cacao levert je gezondheidsvoordelen op.

Deze gezondheidsvoordelen zijn bijvoorbeeld:

  • Een gezondere bloeddruk
  • Een betere stemming
  • Een lager risico op insulineresistentie en diabetes type 2
  • Een betere bloedtoevoer naar de hersenen
  • Het tegengaan van ouderdomsgerelateerde achteruitgang van de hersenen
  • Een gezondere, mooie en gehydrateerde huid

3: Tarwegras

Kiemen zijn het begin van een nieuw plantje. Ze bevatten ontzettend veel voedingsstoffen, allerlei stoffen die de kleine kiem nodig heeft om een complete plant te worden. Hierdoor zijn kiemen erg gezond. Een goed voorbeeld hiervan is tarwegras.

Tarwegras zijn de eerste scheutjes aan de kiemen van de tarweplant. Van tarwegras worden sapjes en poeders gemaakt. De scheutjes zijn namelijk niet geschikt om gewoon zo te eten, omdat ze vezels bevatten die we niet goed kunnen verteren.

Tarwegras bevat veel vitamine A, vitamine C, vitamine E, magnesium, ijzer en calcium. Daarnaast is het zeer rijk aan antioxidanten.

Aan de sapjes en poeders van tarwegras worden veel gezondheidsvoordelen toebedeeld. De volgende voordelen zijn al onderzocht en bewezen:

  • Het tegengaan van veroudering van je cellen
  • Het verkleinen van het risico op kanker
  • Het verlagen van LDL-cholesterol (het ongezonde cholesterol)
  • Het beschermen van onze darmen
  • Het verminderen van de bijwerkingen van chemotherapie
  • Het tegengaan van ontstekingen

4: Avocado

Nog een groene superfood: avocado. Deze fruitsoort hoort ook bij het gewone eten dat de naam superfood verdient. Avocado’s zitten bomvol gezonde vetten, vezels, antioxidanten, vitamines en mineralen.

Met deze vette vruchten krijg je goede porties vitamine K, vitamine C, vitamine E en verschillende B-vitamines binnen. Ook zijn ze een goede bron van kalium en foliumzuur.

Mede dankzij deze voedingsstoffen kunnen avocado’s helpen om:

  • Chronische ontstekingen te bestrijden
  • Het risico op verschillende kankersoorten te verlagen
  • Je cholesterolwaardes te verbeteren
  • Je hart in topconditie te houden
  • De opname van voedingsstoffen te verbeteren
  • Je risico op staar (een oogaandoening) te verkleinen
  • De symptomen van artritis te verminderen


5: Acerola-kers

De acerola-kers, ook wel West-Indische kers genoemd, is een klein vruchtje dat buitengewoon voedzaam is. Het bevat vooral erg veel vitamine C. 100 gram verse acerola-kersen bevat maar liefst 1000 milligram van deze vitamine. Ter vergelijking: 100 gram sinaasappel bevat 50 milligram vitamine C.

Per dag hebben we maar 70 milligram vitamine C nodig, dus je hebt maar een klein beetje acerola-kersen nodig om dit binnen te krijgen.

Acerola-kersen zijn ware superfoods omdat ze:

  • Oxidatieve stress bestrijden
  • Bijdragen aan een sterk immuunsysteem
  • Helpen om je huid gezond en elastisch te houden
  • Helpen om je hart en bloedvaten in goede conditie te houden
  • De opname van non-heemijzer (ijzer uit plantaardige bronnen) kunnen verbeteren

Verse acerola-kersen zijn moeilijk te vinden. De kersjes worden meestal gevriesdroogd en tot poeder vermalen. Dit wordt verkocht in capsules of gewoon als losse poeder.

6: Lijnzaad

Van de plantaardige bronnen van omega 3-vetzuren, is lijnzaad duidelijk de winnaar. Een flinke eetlepel is al voldoende om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid omega 3 binnen te krijgen.

Dat is echter niet de enige reden dat lijnzaad in het rijtje van superfoods thuishoort. Het is ook nog eens rijk aan vezels, diverse B-vitamines, magnesium en mangaan. Ook bevat het bijzonder gezonde stofjes genaamd lignanen.

Lijnzaad kan mede dankzij deze stoffen helpen om:

  • Oxidatieve stress te verminderen
  • De ontwikkeling van kanker af te remmen
  • Je cholesterolwaardes te verbeteren
  • Je bloedsuikerspiegel in balans te houden
  • Het risico op diabetes type 2 te verlagen
  • Je huid gezond te houden
  • Je kans op hart- en vaatziektes te verkleinen
  • Obstipatie te voorkomen

Goed om te weten: je lichaam kan de stoffen uit hele lijnzaadjes niet goed opnemen. Je kan daarom beter voor gebroken lijnzaad kiezen. Heb je hele zaadjes? Dan kan je ze fijn malen in een vijzel of mee blenden met je smoothie.

7: Chiazaad

Ook chiazaad heeft zijn plek in dit rijtje veroverd door de omega 3-vetzuren die het bevat. Het scoort net iets lager dan lijnzaad, maar hoort ook zeker bij de toppers van de plantaardige omega 3 bronnen.

Daarnaast zijn deze kleine zaadjes bijzonder vezelrijk: ze bestaan voor maar liefst 38% uit vezels. Verder leveren ze diverse mineralen, waaronder magnesium, fosfor, selenium, mangaan en calcium.

Chiazaadjes zijn een goed voorbeeld van klein maar krachtig. Ze dragen onder andere bij aan:

  • Het tegengaan van (chronische) ontstekingen
  • Het verminderen van leververvetting
  • Het verkleinen van het risico op kanker
  • Het verkleinen van je kans op diabetes type 2
  • Gezonde cholesterolwaardes
  • Het voorkomen van auto-immuunziektes

Goed om te weten: ook bij chiazaadjes neem je de voedingstoffen veel beter op als de zaadjes gebroken of vermalen zijn.

8: Chlorella

Over klein maar krachtig gesproken: chlorella is een superklein algje dat maar uit één cel bestaat. Het is een geweldige bron van chlorofyl, een stofje dat de algen hun groene kleur geeft.

Verder is chlorella een goede bron van eiwitten, vitamine A, vitamine C, magnesium en ijzer. Ook bevat het omega 3-vetzuren.

Chlorella kan je helpen om:

  • Je lichaam te ontgiften van zware metalen
  • Je immuunsysteem te ondersteunen
  • Je cholesterolwaardes te verbeteren
  • Een hoge bloeddruk te voorkomen of verlagen
  • Overtollig lichaamsvet te verbranden
  • Je huid gezond te houden

Goed om te weten: ook chlorella nemen we niet goed op als de algjes nog helemaal intact zijn. Je kan daarom het beste voor chlorella met gebroken celwand kiezen.

Kort samengevat

De term superfoods wordt regelmatig onterecht gebruikt, maar de voedingsmiddelen uit dit artikel verdienen de naam 100% zeker. Deze superfoods zijn bijzonder rijk aan belangrijke voedingsstoffen en kunnen je helpen om je gezondheid aanzienlijk te verbeteren.

Een van de belangrijke punten om te onthouden uit dit artikel: superfoods hoeven niet bijzonder, zeldzaam of exotisch te zijn. Normale producten zoals broccoli kunnen ook super zijn.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: CdB
Aantal keer gelezen: 113x
Toegevoegd: 05-01-2019 15:02
Gewijzigd: 07-01-2019 20:46

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2386 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!